Przedwczoraj, w czwartek, przedstawiciele Grupy PSA oraz SAIPA, wieloletniego partnera Citroëna w Iranie, podpisali umowę, na mocy której powstała spółka joint venture. Spółka zajmie się produkcją i sprzedażą samochodów Citroën w Iranie.
Negocjacje trwały długo, praktycznie od początku bieżącego roku, ale wreszcie w pierwszym tygodniu października się udało – SAIPA i Grupa PSA podpisały umowę powołującą do życia spółkę joint venture, która będzie produkowała sprzedawała samochody marki Citroën w Iranie.
Pisaliśmy na temat trwających negocjacji wielokrotnie. Przypomnijmy, że Francuzi byli nie tak dawno liderem irańskiego rynku samochodowego z udziałem zbliżającym się do nawet 30%. Oznaczało to nawet blisko pół miliona aut sprzedawanych co roku! Niestety na skutek wprowadzenia międzynarodowych sankcji na Iran związanych z podejrzeniami o jego program nuklearny załamała się wieloletnia współpraca między Francją i Iranem.
Na szczęście na początku bieżącego roku sankcje cofnięto. Irańczycy jednak zaczęli stawiać warunki. Prowadzili negocjacje z wieloma potencjalnymi partnerami, którzy w dodatku teraz muszą stawić czoła chińskiej konkurencji, bo koncerny z Państwa Środka wykorzystały lukę powstałą po ograniczeniu aktywności firm zachodnioeuropejskich.
Teraz jednak mamy już owoce wielomiesięcznych negocjacji władz Grupy PSA. Powstała spółka joint venture, w której po połowie udziałów mają francuski koncern i irańska firma SAIPA, z którą Citroën współpracował już przez wiele lat przed kryzysem.
Spółka zajmie się nie tylko produkcją, ale i sprzedażą samochodów marki Citroën. Co więcej – będzie też prowadził zakupy oraz prace projektowe, bo Grupa PSA zobowiązała się do transferu technologii. Cóż – świat się zmienia i żaden poważny partner nie chce mieć tylko montowni. Zwłaszcza partner operujący na rynku dynamicznie się rozwijającym.
SAIPA i Grupa PSA zainwestują w ciągu najbliższych pięciu lat 300 milionów euro zarówno w przygotowanie produkcji, jak i w badania i rozwój. Partnerzy zgodzili się co do konieczności znaczącej lokalizacji produkcji, co oznacza, że w dużej mierze będą korzystać z usług lokalnych poddostawców, oczywiście przy założeniu zapewnienia przez nich odpowiednio wysokiej jakości produktów.
Produkcja, jak już informowaliśmy, odbywać się będzie w fabryce w mieście Kashan położonym jakieś 250 km na południe od Teheranu. Fabryka ta w połowie należy do Francuzów. Jest zlokalizowana w silnie uprzemysłowionym regionie, a do tego jest zakładem nowoczesnym i przyjaznym dla środowiska. Posiada na przykład lakiernię malującą lakierami na bazie wody.
Od początku 2017 roku spółka joint venture powołana przez SAIPA i PSA zajmie się sprzedażą samochodów importowanych, a produkcja w zakładzie w Kashanie ruszy w roku 2018. W ofercie znajdą się co najmniej trzy pojazdy zmodernizowane specjalnie do potrzeb i wymagań irańskiego rynku.
W ciągu najbliższych pięciu lat powstanie też sieć dealerska i serwisowa dedykowana marce Citroën. Ma się na nią składać nie mniej, niż 150 salonów.
„Z przeszło półwieczną historią obecności w Iranie Grupa PSA jest dumna mogąc nawiązać to strategiczne partnerstwo i wprowadzić naszą współpracę na nowe tory. Czujemy się mocno zobowiązani do wdrożenia bogatego planu produktowego, który spełni oczekiwania klientów w Iranie” – powiedział Carlos Tavares, prezes Grupy PSA.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Grupa PSA
Najnowsze komentarze