Peugeot 402 N4X z 1936 roku był pierwszym samochodem koncepcyjnym Peugeota. Model został opracowany z myślą o poprawie aerodynamiki i zwiększeniu osiągów. Powstało zaledwie sześć egzemplarzy niezwykłego konceptu, większość z nich została zniszczona.
W 1935 roku Peugeot zaprezentował 402 – nowy flagowy model, który od razu zyskał popularność w Europie. Samochód był przestronny, wygodny i osiągał wysoką prędkość maksymalną. Czego chcieć więcej? Peugeot nie zaprzestał jednak rozwijać modelu i zamierzał jeszcze ulepszyć jego osiągi. Efektem prac był koncepcyjny pojazd 402 N4X, który zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 1936 roku. Prototyp był prezentowany jako Peugeot 402 „Rok 1940”, z myślą o przyszłym wprowadzeniu na rynek. Za projekt odpowiadał inżynier, Jean Andreau, którego głównym zadaniem było ulepszenie aerodynamiki pojazdu. Nie było to łatwe, ponieważ 402 sam w sobie odznaczał się opływową sylwetką i posiadał reflektory umieszczone za osłoną chłodnicy, które poprawiały właściwości aerodynamiczne.
W porównaniu ze standardowym 402, Andreau zmodyfikował kształt przedniej szyby i zapewnił pojazdowi jednolite nadwozie zwieńczone charakterystyczną płetwą. W efekcie pojazd miał lepszy współczynnik aerodynamiki Cx. W prototypowym modelu wynosił 0,34 zamiast 0,68 w zwykłym 402. Samochód wykorzystywał ten sam silnik o mocy 55 KM co model seryjny, ale dzięki zmianom osiągał prędkość maksymalną 140 km/h, czyli o 25 km/h wyższą niż Peugeot 402.
Andreau był niezwykle pewny swojego osiągnięcia. Żartował nawet, że zapłata Peugeota powinna być proporcjonalna do zwiększenia prędkości maksymalnej modelu. Peugeot 402 N4X pewnie trafiłby na rynek i to z sukcesem, gdyby planów producenta nie pokrzyżował wybuch II wojny światowej. Większość pojazdów została zniszczona i z sześciu egzemplarzy modelu ocalał tylko jeden.
Najnowsze komentarze