Kryzys wywołany koronawirusem spowodował praktycznie zatrzymanie sprzedaży. Co prawda w salonach widać jakiś ruch i pojawia się trochę transakcji, ale jest ich dużo mniej, niż przed wybuchem epidemii. Powodem spadku sprzedaży jest nie tylko obawa klientów indywidualnych i firm przed trudnościami w najbliższym czasie. To także zatrzymanie reeksportu.
Tajemnicą poliszynela w branży jest bowiem to, że bardzo dużo sprzedawanych w Polsce samochodów wyjeżdża stąd na Zachód, na przykład do Niemiec, Belgii czy Holandii. Reeksport to zjawisko, które wynika z różnicy cen nowych aut, które są u nas często znacznie tańsze. Producenci się przed tym bronią – koncern PSA podniósł mocno ceny swoich aut w Polsce, co z punktu widzenia importera i dealerów działa niekorzystnie, bo zmniejsza udział w rynku, ale dla całego koncernu może być pozytywne.
Utrata reeksportu zmieniła nieco układ sił na rynku – analizując wyniki sprzedaży za kwiecień można dostrzec tego ślady. Sprzedaży nie ułatwi na pewno wzrost kursu euro. Patrząc na to, co dzieje się z naszą walutą można śmiało założyć kolejne podwyżki cen. Nie będą dotyczyć tylko aut nowych, ale również tych, które znajdują się na rynku wtórnym. Wzrost cen zostanie wymuszony również wzrostem kosztów składowych, już dzisiaj można obserwować to w usługach, to przełoży się na każdą branżę.
Tarcza kryzysowa, którą przygotował polski rząd, nie uwzględnia chyba do końca potrzeb oraz interesów rynku motoryzacyjnego. We Francji władze doszły do wniosku, że kryzys jest okazją do wsparcia rozwoju elektromobilności. U nas program wsparcia samochodów elektrycznych najpierw został znacząco okrojony a później przeniesiono go do Ministerstwa Klimatu. Na nasze pytania co z tym programem się dzieje na razie nie dostaliśmy odpowiedzi.
Kryzys związany z koronawirusem pokazał też inną słabość polskiego rynku – małą chłonność jeśli chodzi o nowe samochody. Polacy kupują dużo aut używanych, a średnia wieku tych pojazdów jest nadal bardzo wysoka. Widać wyraźnie jak bardzo potrzebne są działania, które pomogłyby w zmianie tego stanu rzeczy na poziomie systemowym.
Najnowsze komentarze