Włochy to kraj, w którym napędzanie samochodów gazem (LPG) jest bardzo popularne. Pod tym względem my, Polacy, doskonale Włochów rozumiemy. Ale nie tylko Włochów. Po drogach Unii Europejskiej jeździ już ponad 15 milionów aut zasilanych LPG, a na całym świecie – 26 milionów. I bardzo dobrze. Spalanie LPG, mieszaniny propanu i butanu, powoduje bowiem mniejszą emisję tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu niż w przypadku silników zasilanych benzyną.
W przypadku Dacii instalacja gazowa jest montowana bezpośrednio w fabryce, w miejscu koła zapasowego, dzięki czemu przestrzeń bagażnika jest nienaruszona. Instalacje fabryczne są powszechnie uznawane za najkorzystniejsze z uwagi na lepszą integrację z samochodem. Sprawiają też mniej problemów, niż niektóre instalacje aftermarketowe. Oczywiście nie chcę tutaj generalizować, ale wiadomo, jak bywa z niefachowymi instalatorami niezależnymi.
Zasilanie LPG umożliwia o mniej więcej 10% niższą emisję dwutlenku węgla w porównaniu ze spalaniem benzyny. Cena zakupu Dacii wyposażonej w instalację LPG jest bardzo atrakcyjna. Co więcej – jak zwykle w przypadku Dacii możemy liczyć na wysoką niezawodność. Cena LPG na rynku włoskim jest o ponad 60% niższa, niż benzyny. LPG jest dostępny na średnio co czwartek stacji paliw w Europie, ale dużo zależy od kraju, po którym się poruszamy.
DACIA WE WŁOSZECH PO PIERWSZYM PÓŁROCZU 2021
Z 33.506 zarejestrowanymi pojazdami (+44,5%) i udziałem w rynku na poziomie 3,41% (-0,18 pkt.), Dacia zajmuje jedenaste miejsce na rynku ogółem, utrzymując dobrą pozycję pomimo trudności, z jakimi zmagała się marka w pierwszej połowie roku związanymi z ograniczoną dostępnością surowców i półprzewodników, co wpłynęło na tempo produkcji. Jednak w tym trudnym kontekście marka plasuje się na siódmym miejscu pod względem sprzedaży samochodów osobom prywatnym, pozycjonując aż dwa modele w TOP 10: Sandero na miejscu czwartym (15.613 zarejestrowanych aut) i Duster na pozycji dziewiątej z wynikiem 12.468 pojazdów zarejestrowanych w Italii.
Dacia, od lat niekwestionowany protagonista rynku LPG, również umacnia swoją pozycję lidera z 22.086 rejestracjami aut dwupaliwowych (+170,7%) i udziałem w rynku na poziomie 37,17% (+15,55 pkt). Biorąc pod uwagę wyłącznie sprzedaż samochodów osobom prywatnym, udział w rynku przekracza 40% przy ponad 19.000 rejestracjach. Na najwyższym stopniu podium w tym kanale rynku LPG znajdują się Sandero z 11.026 rejestracjami i udziałem 22,44% oraz Duster na drugim miejscu z 8.665 rejestracjami i udziałem 17,64%.
Duster LPG dał się też poznać w świecie flot, zdobywając nagrodę dla najlepszego samochodu LPG (w roku 2020) w kategorii „Najlepszy pojazd LPG/CNG” podczas ceremonii Mission Fleet Awards, która odbyła się w Mediolanie 5 lipca w obecności menedżerów flot i dużych klientów flotowych.
Zbliżająca się premiera Nowego Dustera we wrześniu 2021 r. (zamówienia już otwarte od 20. lipca), wraz z nadejściem Nowej Dacii Spring, nowej w 100% elektrycznej propozycji Dacii (która ma w swoim portfolio ponad 4.000 zamówień), będzie miała strategiczne znaczenie dla kontynuacji doskonałych wyników z pierwszego półrocza.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Dacia
Najnowsze komentarze