Wiele osób twierdzi, że Dacie ostatnio zrobiły się drogie. Cóż – w wartościach bezwzględnych i w porównaniu do realnych dochodów społeczeństwa niewątpliwie podrożały. Ale nie ma co ukrywać, że dotknęło to wszystkich aut, z których wiele podrożało jeszcze bardziej, niż Dacie. Przyczyny tego stanu rzeczy są różne, ale nie można tu nie wspomnieć o coraz większej inflacji w Polsce oraz osłabieniu złotówki, co sprawia, że dobra importowane do Polski zwyczajnie drożeją. AUTO ŚWIAT poszukał modeli, które mogą rywalizować z Dacią Duster, najpopularniejszym SUV-em na polskim rynku.
AUTO ŚWIAT nr 42 (1314) z 18.X.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 3,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,8 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel, Stellantis
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, Jumper, 308, Boxer, Captur, Duster, Astra, Crossland, Grandland, Mokka, Movano
Tych rywali jest pięciu: Ford Puma, Hyundai Bayon, Opel Mokka, Renault Captur i Volkswagen T-Cross. Tylko czy to na pewno są rywale dla Dustera? Przyjrzymy się temu za chwilę. W każdym bądź razie te modele pojawiły się w dolnej części okładki aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT.
I niestety przez pierwszych 19 stron poza tą okładką nie znalazłem nic o samochodach francuskich, a wspomniane porównanie miejskich SUV-ów czy też crossoverów, które nadają się też do jazdy poza miastem, jest pierwszym materiałem, któremu poświęcamy naszą uwagę. Znajdziecie go na stronach 20-26, a w stawce pojawiły się modele napędzane silnikami benzynowymi o mocach z przedziału 84-100 KM. Najsłabszą jednostkę oferuje w tym starciu Hyundai, najmocniejsze – Opel i Renault. Ford i Volkswagen dostarczają po 95 KM. Najmniej (bazowo) trzeba zapłacić za Forda, który nie przekracza bariery 70.000 zł. Potem jest Hyundai, Renault (jedyny z fabryczną instalacją LPG), Volkswagen i Opel, jako jedyny oczekujący za Mokkę ponad 80.000 zł. Dodajmy, że bazowy Duster kosztuje aktualnie 51.300 zł i ma 90-konny silnik. Wersja z instalacją LPG (100 KM) dostępna jest w bogatszej wersji wyposażenia Essentials i kosztuje minimum 60.100 zł. To wciąż wyraźnie taniej od samochodów, które porównał AUTO ŚWIAT.
No i pytanie, czy aby na pewno są to konkurenci Dacii Duster. Popatrzmy na podstawowe wymiary:
model |
długość |
szerokość |
wysokość |
rozstaw osi |
VW T-Cross |
4.108 mm |
1.760 mm |
1.584 mm |
2.551 mm |
Opel Mokka |
4.151 mm |
1.791 mm |
1.534 mm |
2.557 mm |
Hyundai Bayon |
4.180 mm |
1.775 mm |
1.500 mm |
2.580 mm |
Ford Puma |
4.207 mm |
1.805 mm |
1.537 mm |
2.588 mm |
Renault Captur |
4.227 mm |
1.797 mm |
1.576 mm |
2.639 mm |
Dacia Duster |
4.341 mm |
1.804 mm |
1.693 mm |
2.673 mm |
Rumuński SUV produkowany przez Grupę Renault ma 2.673 mm rozstawu osi – wyraźnie więcej od wszystkich rywali i tylko Renault Captur może stawać z nim w szranki pod tym względem. Duster jest też dużo dłuższy od wybranych przez AUTO ŚWIAT samochodów, wyraźnie szerszy zwłaszcza od Volkswagena i naprawdę sporo wyższy od tych pięciu aut. Spójrzmy prawdzie w oczy – jest po prostu kompaktowym SUV-em, gdy AUTO ŚWIAT porównał SUV-y/crossovery segmentu B. OK., Captur jest dość wyrośnięty i wbija się już prawie do klasy C-SUV, ale całe to zestawienie bardziej opiera się na cenach, niż na faktycznych rywalach klasowych. A i cenami opisane modele odstają od Dustera. Zgoda – materiałami wykończeniowymi też, ale coś za coś.
Opla Mokkę pochwalono za wystarczająco mocny i elastyczny silnik turbo, zwinność i stabilność jazdy oraz atrakcyjny wygląd. Wpisuje się to w moje wrażenia z jazd tym samochodem, choć miałem do dyspozycji mocniejszą i bogatszą odmianę. Wady Mokki według tygodnika, to zbyt wysoka cena i brak kilku przydatnych opcji.
Wśród zalet Captura znalazły się wysoka pozycja za kierownicą, supertania jazda na gazie, ogromny łączny zasięg i komfort jazdy. Po stronie minusów zapisano nieprzesadnie dużą przestronność i słabe osiągi, jak na 100-konny silnik. Nie możemy się zgodzić z tymi stwierdzeniami, zwłaszcza że niedawno takiego Captura odebraliśmy z salonu.
Oczywiście dziwnym trafem najmniejszy Volkswagen okazał się najprzestronniejszy, także na szerokość (!), choć to najwęższe auto w zestawieniu! AUTO ŚWIAT uznał go więc za samochód najbardziej rodzinny. W jakiś niepojęty sposób T-Cross ma też niemal największy bagażnik (Puma ma o litr większy). Zawsze dziwiło mnie, skąd się w Škodach i Volkswagenach biorą te wszystkie litry i centymetry przy niewielkich w porównaniu z rywalami gabarytach.
Dacię Duster widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 41.
Wywiad z Roberto Matteuccim, dyrektorem generalnym Stellantis w Polsce, AUTO ŚWIAT zamieścił na stronach 54-56. To tutaj pojawiły się wzmianki o modelach Opla (Astra, Crossland, Grandland), ale i o Citroënie C4 i Peugeocie 308. Pojawiły się też odniesienia do Citroëna Jumpera, Peugeota Boxera, Opla Movano i Fiata Ducato.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w tym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze