Największym problemem rynku motoryzacyjnego wydaje się być dzisiaj kryzys na rynku półprzewodników. Z tego powodu do klientów nie docierają zamówione samochody a producenci, żeby chociaż trochę ratować wyniki finansowe, priorytetyzują produkcję i sprzedaż droższych marek i modeli. Odbywa się to jednak kosztem wielkości sprzedaży, którą zwykle napędzały auta tańsze.
Zobacz: Stellantis priorytetyzuje produkcję samochodów elektrycznych
Francuski rynek motoryzacyjny w listopadzie 2021 r. spadł o 3,2%. Głównym powodem spadków jest brak półprzewodników i komponentów elektronicznych. Dlatego producenci zarejestrowali zaledwie 121.995 samochodów w ciągu miesiąca, w porównaniu do 126 047 w kryzysowym już z powodu COVID-19 listopadzie 2020 r. i 172 731 w listopadzie 2019 r. przed pandemią. Portfele zamówień od klientów są pełne, jednak brakuje części, by skończyć gotowe lub prawie gotowe samochody.
Zobacz: Renault nadaje priorytet dostawom do najbardziej rentownych fabryk
Niektórzy producenci zapełniają więc place i czekają aż będą mogli dostarczyć kompletne auta klientom, inni oferują wersje bez niektórych elementów wyposażenia. Dacia była na przykład dostarczana bez zestawów multimedialnych lub bez centralnego zamka, oczywiście o ile klient zgodził się na odbiór takiego samochodu.
Zobacz: Koncern Stellantis – strona oficjalna
Producenci próbują ratować wyniki, wprowadzając priorytet dla produkcji samochodów najdroższych i marek premium. W efekcie wyniki sprzedaże liczone jako ilość dostarczonych nowych aut spadają, bo największe wolumeny osiąga się w przypadku samochodów mniejszych i tańszych. Rośnie za to sprzedaż hybryd i elektryków, co wyraźnie widać w statystykach.
Zobacz: Ultrakomfortowy Citroën C4 w promocyjnej cenie.
Łącznie, w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy 2021 roku rynek francuski odnotował niewielki wzrost o 2,53% w ciągu roku, przy 1,5 miliona sprzedanych pojazdów (tj. -25% w porównaniu z tym samym okresem w 2019 r.). Lider rynku we Francji, Stellantis odnotował spadek sprzedaży o 30,50% w porównaniu z pierwszymi jedenastoma miesiącami 2019 roku, przy 510 640 sprzedanych pojazdach. Jego udział w rynku nieznacznie spadł do 34%, przy słabych wynikach w szczególności dla marek Fiata i Opla.
Jego największy konkurent, Renault odnotował spadek o 28,21%, a udział w rynku również nieznacznie spadł do 23,7%, pomimo bardzo dobrej sprzedaży Dacii. Grupa Volkswagen odnotowała spadek na poziomie -20,52% i nieznacznie zwiększonym udziałem w rynku do 13,46%. Spadki zanotowały również Toyota, której udział w rynku francuskim wynosi 6,20% oraz BMW z 4,25%. Jedyną grupą, która odnotowała niewielki wzrost sprzedaży od 2019 r. jest Hyundai-Kia, mająca 5,43% udziału we Francji.
https://www.youtube.com/watch?v=5xgZBWP7c1c
źródło: PFA, Capital.fr
Najnowsze komentarze