Nowa Dacia z aktualnej gamy modelowej to zupełnie inny samochód, niż ten, który widzieliśmy na rynku w momencie premiery 11 lat temu. I chociaż Logan, Sandero czy Duster, gdy pojawiały się w salonach, spełniały dobrze swoją rolę i były odpowiednio wycenione do tego, co oferowały i czym były, to dzisiejsze modele są pod wieloma względami znacznie bardziej zaawansowane. Dacia to nadal marka budżetowa, ale postęp widoczny jest gołym okiem.
Zobacz: Nowa Dacia Duster. Sprawdź modele dostępne od ręki.
Mimo ogromnej popularności marki Dacia w Polsce, wciąż jeszcze w naszym społeczeństwie najwyraźniej pokutują mity i legendy, związane z jej samochodami. Widzimy to niekiedy w komentarzach do artykułów o Dusterze, Sandero czy Joggerze. Wiele z tych opinii wynika z kontaktu z pierwszymi modelami Dacii wiele lat temu, które rzeczywiście były uproszczone do granic możliwości i wykonane mocno budżetowo. To się jednak zmieniło i dzisiaj chcemy się z owymi mitami rozprawić.
Zobacz: Używana Dacia Duster 1.5 dCi po pięciu latach.
Pierwsza Dacia Logan, którą zrobiliśmy dłuższą trasę po Europie, oferowała siedem pełnych miejsc, silnik 1.6 MPI i niewiele ponadto. Redakcja pojechała wtedy w trójkę, redaktorzy Gregorczyk i Chmielewski oraz fotograf Laskowski, do Genewy. Dacia Logan MCV nie miała zbyt wiele na wyposażeniu, ot radio, manualna klimatyzacja i trzech zdeterminowanych podróżników na pokładzie. W ciągu trzech dni przejechali ponad 4 tysiące kilometrów. Nie narzekali, bo trudno było narzekać przy tej cenie. Jednak między Dacią Logan MCV z tamtych czasów a dzisiejszą Dacią Duster istnieje na swój sposób przepaść. Jaka?
10 mitów na temat marki Dacia:
1. Jakość tworzyw sztucznych słaba i ten zapach?
Wnętrze Dacii jest wykonane z twardych tworzyw sztucznych i rzeczywiście nie znajdziecie tu miękkich obić, za wyjątkiem wstawek materiałowych choćby w nowym Sandero. Jednak czasy, gdy plastik w Dacii był naprawdę kiepski i mógł wydawać z siebie specyficzny zapach dawno już minęły wraz z pierwszymi modelami. Co ciekawe, zarówno ówczesne tworzywa jak i obecne, są bardzo trwałe.
2. Wyposażenie ubogie?
Ubogie wyposażenie? To już dawno nieprawda. Dzisiaj do Dacii możesz zamówić bardzo wiele nowoczesnych systemów, z bezkluczykowym dostępem, automatyczną klimatyzacją i automatyczną skrzynią biegów włącznie. Jest też bezprzewodowe klonowanie ekranu!
3. Wygląd zewnętrzny kiepski?
Dacia w swoich pierwszych modelach nie porywała designem. Były to samochody poprawne, ale bez stylistycznych fajerwerków. Dzisiaj Dacia jest nie tylko przystępna cenowo ale po prostu ładna. Sandero może bez problemu konkurować pod tym względem (i wygrać!) z takimi samochodami jak Toyota Yaris czy Skoda Fabia a Dacia Duster w kategorii designu swoją zgrabną i proporcjonalną bryłą bez problemu w konkursie wyglądu rozgromi pokraczną na swój sposób Toyotę RAV4 czy poskładaną jakby z kilku różnych samochodów sylwetkę Hyundaia Tucsona.
A jeśli chodzi o design, to zobaczcie koncept Bigstera. Dacia odgraża się, że taki wygląd zostanie utrzymany w finalnej wersji samochodu:
https://www.youtube.com/watch?v=h4jlu2C4S4A
4. Projekt wnętrza sprzed lat?
Wnętrza współczesnych Dacii są wzorem użyteczności, ale trudno im zarzucić cokolwiek innego. Wszystko nastawione jest na łatwość używania, pojawiają się też pierwsze i to bardzo udane próby ożywienia ich przez wstawki choćby z materiału, co widać na przykładzie nowej Dacii Sandero.
5. Wyciszenie słabe?
Współczesna Dacia to samochód coraz lepiej wyciszony. Kiedyś rzeczywiście wyciszenia brakowało i w pierwszych modelach użytkownicy, choćby z zaprzyjaźnionego forum Dacia Klub Polska, sugerowali rozbieranie wnętrza i wyklejanie go matami bitumicznymi. Dzisiaj Duster, Sandero czy Logan są już wyciszone lepiej, co nie znaczy oczywiście, że nie da się tego poprawić.
6. Felgi tylko stalowe?
Dacia nie oferowała na początku zbytniego wyboru jeśli chodzi o koła. Dzisiaj można już wybierać, chociaż w dość ograniczony sposób – do wyższych specyfikacji są dostępne i oferowane fabrycznie felgi aluminiowe o ładnych wzorach.
7. Dostępność najnowszych technologii żadna?
Dacia oferuje od dłuższego czasu multimedialne zestawy z nawigacją, dzisiaj dokłada nowe funkcje, takie jak system kamer, czujniki z przodu i z tyłu, bezkluczykowy dostęp czy bezprzewodowe przesyłanie obrazu ze smartfona na ekran główny. Nie ma za to i na razie nie będzie na pewno systemów autonomicznej jazdy. Tego trzeba szukać w droższych markach.
8. Jakość dźwięku audio kiepska?
Pierwsze Dacie miały szerokopasmowe głośniki w drzwiach i jakość dźwięku jakaś tam… była. Dzisiaj to się mocno zmieniło. Audiofilów nie zadowoli, ale dla większości posiadaczy będzie to jakość absolutnie wystarczająca.
9. Dostępność silników ograniczona?
W pierwszych Daciach do dyspozycji była jedna benzyna, później pojawił się diesel. Dzisiaj gamą silników obejmuje fabryczne LPG (bardzo popularne w Polsce), mocniejsze benzyny 130 i 150 KM oraz diesla. Chociaż ta ostatnia jednostka zmierza ku końcowi produkcji, nadal można kupić Dustera 4×4 z dieslem. Do pełni szczęścia brakuje jeszcze wersji 4×4 z automatyczną skrzynią biegów.
10. Kolorystyka
Dacia oferuje więcej modnych kolorów niż na początku swojej działalności. Paleta kolorów nie jest rozbudowana, ale można mieć i ponadczasowy srebrny i wyrazisty pomarańczowy.
Podsumowanie
Dacia to samochód budżetowy i oczywiście ma swoje wady, ale rozchodzi się o to, żeby owe wady nie przysłoniły wam zalet – można by powiedzieć, nawiązując do słów z kultowej polskiej komedii Miś.
Dacia mogłaby mieć lepsze, bardziej regulowane fotele, mogłaby mieć lepsze wyciszenie i mocniejsze napędy. Mogłaby też oferować prawdziwą skórzaną tapicerkę. Wszystko to prawda, jednak wtedy nie byłaby już marką budżetową, bo każdy z tych elementów kosztuje.
Dacia jest dla osób, które chcą nowego, niedrogiego samochodu, który bardzo dobrze trzyma wartość na rynku wtórnym i bezproblemowej i taniej eksplotacji. O Dacii mówi się często, że to sprytny wybór (z angielskiego smart).
I być może nie jest to samochód dla każdego, ale z całą pewnością jest to auto dla wielu.
Najnowsze komentarze