Rok 2021 był bardzo trudny dla branży motoryzacyjnej, ale Dacia nie ma powodów do narzekań ze względu na znakomity wynik sprzedaży Dustera i Sandero w Polsce oraz w Europie. W planach jest również model Jogger, który według marki jest samochodem skazanym na sukces. Rozmawiamy z Grzegorzem Zalewskim, dyrektorem marki Dacia na terytorium East.
Jaki był dla Dacii rok 2021? Co było największą trudnością i w jaki sposób marka poradziła sobie z problemami?
To był dla nas dobry rok. Tak w Europie jak i w Polsce. Duster znalazł się na 1 miejscu w segmencie SUV, Sandero był 2-gim najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie a w Polsce numerem 2 do klienta indywidualnego. Dacia uplasowała się na 3 miejscu w Polsce w sprzedaży samochodów osobowych do klientów indywidualnych a Spring na 4 miejscu wśród pojazdów elektrycznych, mimo że sprzedaż rozpoczęła się dopiero w połowie roku.
Zobacz test: Nowa Dacia Duster TCe 150 EDC. Jak radzi sobie wersja z automatem?
Z czego wynika popularność Dustera i Sandero, czy chodzi wyłącznie o niską cenę?
To są po prostu fajne modele. Ponadto, klienci cenią sobie, że płacą za to, co rzeczywiście jest im potrzebne i nie są zmuszeni wydawać na rozwiązania, z których korzystają rzadko lub nawet nigdy. Nie bez znaczenia jest również dobra oferta finansowa i atrakcyjne ubezpieczenia.
Jakich klientów przyciąga Dacia i w jaką grupę celuje nowym modelem Jogger?
Nasi klienci są: aktywni, ciekawi życia, otwarci na innych, pragmatyczni… i lubią spędzać czas na łonie natury.
Jakie są plany sprzedażowe na Joggera i jakie cechy będą w stanie zagwarantować modelowi sukces?
Nie podajemy takich danych, ale plany są ambitne. Auto jest skazane na sukces dzięki swojej wszechstronności, dostępności, designowi i jedynej dostępnej w tym zakresie cenowym ofercie wersji z 7 miejscami.
Sandero i Jogger nie mają już w ofercie silników Diesla. Kiedy Dacia planuje całkowicie wycofać jednostki wysokoprężne z oferty?
Tak, marka będzie sukcesywnie odchodziła od tego rodzaju napędu, ale pojawią się napędy hybrydowe.
Czy nie boi się Pan, że rozwiązanie może okazać się zbyt drogie dla klientów nastawionych na zakup tanich samochodów?
Nie boję się. Klienci nie kupują Dacii dlatego że jest tania. Nasi klienci chętnie wybierają wyższe wersje wyposażenia i dodatkowe opcje. Napęd hybrydowy w Dacii będzie najbardziej dostępną ofertą w tym zakresie na rynku.
Zobacz także: Ile będzie kosztować nowa Dacia Bigster? Znacznie tańsza od RAV4 i Tiguana
W 2021 roku Dacia kilkukrotnie podniosła ceny swoich modeli, czy planowane są kolejne podwyżki i czy istnieje ryzyko, że Dacia przestanie być marką przystępną cenowo?
Ceny zmieniają się wraz z wzrostem cen surowców oraz koniecznością spełniania surowych wymogów w zakresie bezpieczeństwa i ekologii. Dotyczy to wszystkich producentów. Dacia zgodnie z swoim DNA pozostanie marką oferującą najlepszą równowagę pomiędzy ceną którą płacimy a tym co za to otrzymujemy.
Jak klienci reagują na politykę braku rabatów w salonach dealerskich? Czy strategia odnosi skutek?
Brak rabatów w naszej marce to nic nowego. Taki model biznesowy działa od początku i jak widać po wynikach działa bardzo dobrze. Oferta jest transparentna a w momencie odsprzedaży auta, dzięki wysokiej wartości rezydualnej, klient otrzymuje bardzo dobrą cenę.
Jakie są najważniejsze plany Dacii na rok 2022?
Z jednej strony to zapewnić sukces Dacii Jogger na polskim rynku i wykorzystać fakt, że będzie to pierwszy pełny rok z pozostałymi nowymi modelami w naszej ofercie Sandero, Dusterem i Springiem. Z drugiej strony to kontynuacja wprowadzania nowego Brand Identity marki Dacia.
Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze