Wspominaliśmy już o wynikach Dacii na rodzimym rynku w artykule Redaktora Nowickiego, ale dziś chcielibyśmy temat potraktować bardziej ogólnie i z uwzględnieniem innych interesujących nas marek.
Nie jest niczym zaskakującym, że prym na rumuńskim rynku wiedzie Dacia. Rumuni okazują się patriotami i chętnie kupują rodzime produkty. Inna sprawa, że Dacie są też wyraźnie tańsze od konkurencji, a na pewne drobne niedostatki towarzyszące autom tej marki można przymknąć oko, gdy pieniądze grają dużą rolę. A w Rumunii niewątpliwie grają – to jeden z najbiedniejszych krajów Unii Europejskiej.
W kwietniu w Rumunii zarejestrowano 2.230 nowych Dacii. To o blisko tysiąc więcej, niż w Polsce. U nas wynik za czwarty miesiąc, to 1.252 samochody rumuńskiej marki. Nad Wisłą Dacia zajmuje miejsce dziewiąte, gdy w rodzimym kraju jest niekwestionowanym liderem. Dość powiedzieć, że druga w stawce Toyota znalazła w kwietniu w Rumunii jedynie 635 nabywców. Renault zajmuje tam pozycję siódmą z 511 rejestracjami, a Peugeot ósmą z wynikiem 406 sprzedanych aut. Citroën trafił w kwietniu do 145 nabywców (15. miejsce w rankingu miesiąca), Opel do 132 (pozycja 17.) i w dwóch pierwszych dziesiątkach to wszystko. Za to samochody DS Automobiles kupiło 16 klientów – ośmiu wybrało DS 3 Crossbacka, a kolejnych ośmiu DS 7 Crossbacka. Pozwoliło to marce uplasować się na 31. miejscu w kwietniu, tuż za Alfą Romeo.
Wyniki skumulowane za cztery miesiące dają już dość jasny obraz preferencji rynkowych w Rumunii: Dacia jest na pierwszym miejscu z wynikiem 9.635 samochodów i ma niemal 3-krotną przewagę nad drugim w rankingu Hyundaiem (3.282 auta). Później mamy Forda (2.857), Škodę (2.604), Toyotę (2.603), Volkswagena (2.362), Renault (2.231), Peugeota (1.353) i Mercedesa (1.261). Dziesiątkę zamyka Jeep ze sprzedażą za cztery miesiące wynoszącą 966 aut. Opel jest w tym rankingu siedemnasty (556 sztuk) i wyprzedza Citroëna (520 samochodów). DS Automobiles plasuje się na miejscu 28. z wynikiem 86 aut i wzrostem sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o 330%. Spowodowało to awans w rankingu o pięć pozycji.
Jeśli chodzi o modele, to najpopularniejszym autem w Rumunii jest Dacia Logan. W samym tylko kwietniu sprzedano 782 sztuki, a od początku roku aż 3.218. Drugie miejsce zajmuje Duster (606 w kwietniu i 2.608 w ciągu czterech miesięcy). Sprzedaż obu modeli wzrosła w ciągu czterech miesięcy o mniej więcej 2/3 w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021. Na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych aut kwietnia (i na czwartym w ciągu czterech miesięcy) jest Dacia Spring! Elektryczne miejskie autko rumuńskiego producenta najwyraźniej przypadło Rumunom do gustu.
Sprawdź ofertę na samochody Dacia w Polsce
Tak więc całe podium kwietniowej sprzedaży należy do Dacii. Z kolei Sandero, do niedawna też bardzo popularne, w kwietniu trafiło do 174 kierowców (spadek o 53,6% w porównaniu z kwietniem 2021 roku), co pozwoliło na zajęcie dopiero szóstego miejsca. Z uwagi na wysoką sprzedaż w pierwszym kwartale Sandero pozostaje jednak na podium w sprzedaży skumulowanej za cztery miesiące z wynikiem 1.895 aut. W pierwszej dziesiątce sprzedaży w kwietniu plasuje się jeszcze nowość rynkowa, Dacia Jogger (163 zarejestrowane auta w czwartym miesiącu roku i 264 narastająco) oraz Peugeot 3008 (131 sprzedanych aut w kwietniu).
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcie: Dacia
Najnowsze komentarze