Rynek BEV (Battery Electric Vehicle) kontynuował ekspansję w Europie w pierwszej połowie bieżącego roku. Według danych dotyczących rejestracji na 29 rynkach europejskich*, popyt na czysto elektryczne samochody osobowe wzrósł o 31% w porównaniu z I półroczem 2021 r., do 641 700 sztuk.
Silny wzrost spowodował wzrost udziału aut elektrycznych w całym rynku do rekordowego poziomu. Wynosi on 11,5%, czyli o prawie 4 punkty procentowe więcej niż w I półroczu 2021 r.
Wzrost był napędzany przez dobre oferty, większą dostępność nowych samochodów u dealerów, lepszą infrastrukturę i więcej modeli w większej liczbie segmentów. Niemniej jednak w czerwcu pojawiły się oznaki spowolnienia, ponieważ niektórzy producenci mają problemy z produkcją tych samochodów z powodu niedoboru podzespołów elektronicznych oraz wojny na Ukrainie.
Na rosnącym popycie skorzystała grupa Stellantis (+39%), BMW oraz Hyundai. Zyskali także producenci z Chin. Wzrosty odnotowało również Renault.
Z drugiej strony grupa Volkswgen odczuła konsekwencje braku samochodów u dealerów (utrata prawie 6 punktów udziału). Tesla również ucierpiała z powodu braku jednostek Modelu 3, po przerwie w swojej chińskiej fabryce.
źródło: JATO Dynamics
* Austria, Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy
** Volkswagen obejmuje Audi, Cupra, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen; Stellantis: Citroen, DS, Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot; Hyundai: Genesis, Hyundai, Kia; Renault: Dacia, Renault; BMW: BMW, Mini; Mercedes-Benz: Mercedes, Smart; Geely: Polestar, Volvo; Chińskie: MG, Hongqi, BYD, Maxus, NIO, Xpeng, Aiways, DFSK, EVO, Skywell, JAC. Inne to Nissan, Ford, JLR, Mazda, Toyota, Lexus, Honda, Ssangyong, Subaru, Mitsubishi.
Najnowsze komentarze