Silnik 1.2 PureTech jest obecny na rynku wiele lat i stosowany w samochodach Citroën, DS Automobiles, Opel oraz Peugeot. Na etapie projektowania a potem produkcji PSA nie uniknęło błędów, które mogą zaowocować awariami. Ne jest to tylko pasek rozrządu.
WAŻNE: Wielka akcja przywoławcza samochodów z silnikiem 1.2 PureTech – sprawdź czy Twoje auto jest na liście.
Pasek rozrządu
W silnikach PureTech 1.2 może dochodzić do przedwczesnego zużycia się paska rozrządu, którego resztki zapychają układ olejowy i wpływają na osłabienie działania hamulców. Dochodzi do tego szczególnie w autach, które mało jeżdżą.
Dlaczego pasek używa przedwczesnemu zużyciu? Powodem jest rozrzedzanie się oleju: kropelki benzyny, które spływają po ściankach cylindrów mieszają się w dolnej części skrzyni korbowej z olejem i zanieczyszczają go. Olej traci powoli swoje właściwości, to z koeli prowadzi do przedwczesnego zużycia paska rozrządu. Do tego zjawiska dochodzi szczególnie w samochodach, które mało jeżdżą a silnik nie pracuje w optymalnej temperaturze.
Eksploatacja samochodu
W przypadku przebiegów, które nie przekraczają 15.000 km rocznie i w przypadku osób, które jeżdżą mniej niż 10 kilometrów dziennie, producent zaleca coroczną wymianę oleju.
Jakie mogą być efekty ścierania się / rozpuszczania paska rozrządu?
1. Zanieczyszczenie pompy próżniowej układu wspomagania hamulców, co powoduje spadek jej wydajności a w konsekwencji dłuższą drogę hamowania,
2. Zatkanie sitka pompy oleju, co zmniejsza skuteczność smarowania silnika, następuje spadek ciśnienia oleju,
3. Zatkanie filtrów filtrów zaworów elektromagnetycznych układu zmiennych faz rozrządu, co również pogarsza smarowanie i powoduje spadek ciśnienia oleju,
Kontrola paska rozrządu
Według zaleceń producenta stan paska rozrządu jest kontrolowany teraz zawsze, gdy auto trafia do serwisu. Pasek ma być wymieniony raz na 6 lat lub co 100.000 kilometrów.
Jak to naprawia ASO?
W przypadku, gdy samochód będzie gorzej hamował lub zapali się kontrolka ostrzegawcza ciśnienia oleju, ASO jest zobowiązane do przeprowadzenia szczegółowej kontroli:
1. Stan filtra oleju pompy próżniowej,
2. Stan sitka pompy oleju,
3. Stan filtrów dwóch solenoidów rozrządu zmiennego,
4. Stan łożysk wałka rozrządu,
W zależności od wyników badania realizowane są różne czynności serwisowe:
1. Oczyszczenie sitka pompy oleju oraz filtrów cewek zmiennych faz rozrządu,
2. Wymiana pompy próżniowej,
3. Wymiana pompy oleju i jej elektrozaworu,
4. Wymiana miski olejowej,
5. Wymiana paska rozrządu,
6. Wymiana kompletnego silnika,
Nowe wersje paska rozrządu
Pasek rozrządu był kilkukrotnie modyfikowany. Najnowsza wersja, montowana jest w samochodach od czerwca 2022 r.
Bezpłatna naprawa w ASO?
Producent podejmuje się naprawy silnika po gwarancji, jeśli właściciel przestrzegał regularnych serwisów , samochód ma nie więcej niż 6 lat lub nie większy przebieg niż 100.000 km.
Przedwczesny zapłon
Podczas jazdy może wystąpić szarpanie silnika lub szarpanie połączone z zapaleniem się kontroli diagnostyki silnika. Jest to wynik zjawiska samozapłonu, które występuje przed zadziałaniem świecy zapłonowej, spowodowanego m.in. zabrudzeniem kanałów dolotowych.
Jak to naprawia ASO?
Samochód poddawany jest szczegółowej kontroli, w trakcie której sprawdzane są:
1. Kompresja cylindrów,
2. Występowanie oleju w dolocie powietrza,
3. Zanieczyszczenie zaworów dolotowych,
W zależności od wyników badania, możliwe są następujące czynności:
1. Wymiana oleju,
2. Wymiana odmy,
3. Wymiana wymiennika ciepła powietrze/powietrze,
4. Wymiana zbiornika paliwa,
5. Wymiana wtryskiwaczy,
6. Oczyszczenie kanałów dolotowych głowicy (może być częściowo odpłatne),
7. Ewentualna wymiana silnika,
Bezpłatna naprawa w ASO?
Producent podejmuje się naprawy silnika, jeśli właściciel przestrzegał regularnych serwisów, nie ma on więcej niż 5 lat a przebieg nie jest większy niż 150.000 km.
Nadmierne zużycie oleju
W niektórych silnikach może wystąpić nadmierne zużycie oleju.
Jak to naprawia ASO?
Samochód poddawany jest kontroli, w trakcie której sprawdzane są:
1. Zawór bezpieczeństwa separatora oparów oleju,
2. Zawór zwrotny separatora oparów oleju,
3. Zużycie paliwa,
4. Szczelność układu olejowego,
W zależności od wyników badania, możliwe są następujące czynności:
1. Wymiana separatora oparów oleju,
Od listopada 2021 roku wprowadzono nowy model separatora, który ma zapobiegać temu problemowi.
Bezpłatna naprawa w ASO?
Poza gwarancją usterka może być naprawiona do przebiegu 100.000 km lub 5 lat. Producent wprowadził też zasadę, że w przypadku aut starszych, do 8 lat lub 150.000 km klient częściowo pokrywa koszty.
Utrata mocy silnika
Przyczyną problemu jest uszkodzenie pompy paliwowej. Pompa była fabrycznie modyfikowana najpierw w maju 2015 a później w lipcu 2021 r. W przypadku wystąpienia utraty mocy pompę należy wymienić.
Aktualizacja oprogramowania silnika
Producent prowadził aktualizację oprogramowania silnika – związane to było m.in. z pojawianiem się komunikatów o błędach.
na podstawie materiałów L’argus
Najnowsze komentarze