Wspominałem już w naszym cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody markę Ruby jako dostawcę silników do automobili innych producentów. Ale Ruby produkował też własne pojazdy.
Ruby był na początku XX wieku producentem rowerów. W naturalny sposób wraz z dynamicznie rosnącym zainteresowaniem automobilami, firma H. Godefroy et Lévêque zwróciła się ku bardziej skomplikowanym pojazdom. Fabryka mieściła się w znanym już dobrze Czytelnikom naszego cyklu Levallois-Perret na północno-zachodnich przedmieściach Paryża. Pierwszy samochód pod marką Ruby pojawił się w zasadzie jeszcze w 1909 roku, ale źródła podają rok kolejny, jako początek produkcji aut przez tę firmę.
Do 1914 roku oferowano trzy automobile z silnikami jednocylindrowymi i trzy z dwucylindrowymi o mocach rzędu 6-12 KM. Najprostszy model, ferowany jako podwozie z silnikiem, bez nadwozia, a nawet bez opon, oferowany był w cenie 2.400 franków (droższe dochodziły do 4.600 franków), co było wówczas ceną zbliżoną do wartości najdroższych rowerów.
Te pierwsze automobile sprzedawano nie tylko we Francji, ale też w Wielkiej Brytanii pod nazwami Elburn-Ruby (do roku 1912) oraz Tweenie (do roku 1914).
Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż były to realnie tzw. cyclecary – lekkie pojazdy dwuosobowe (pierwsze ważyły raptem 200-220 kg), w których pasażer siedział za kierowcą. Tego typu rozwiązanie, stosowane także przez markę Bedelia, było wówczas dość mocno krytykowane przez francuską prasę branżową.
Po I wojnie światowej, w 1919 roku, pojawił się pierwszy automobil Ruby z silnikiem czterocylindrowym. W firmie powstawały wówczas rzędowe silniki o czterech cylindrach, najpierw o pojemności skokowej 903 cm³ (Type A), później 972 cm³ (Type AS), po czym skonstruowano jednostkę w klasie 1.1 litra o pojemności 1.094 cm³ (Type OC Grand Sport). W 1922 roku Ruby zaprzestało produkcji automobili i skupiło się wyłącznie na silnikach.
Na początku 1926 roku zaprezentowano jednostkę o pojemności 1.097 cm³ (Type DS. Grand Sport), która generowała 30-34 KM. Był też silnik o pojemności 1.087 cm³. Niektóre z nich oferowano z doładowaniem.
Silniki Ruby trafiały m.in. do takich marek, jak BNC, Coadou et Fleury, D’Yrsan, Georges Irat, Hinstin, Jousset, Kevah, Lambert, Le Cabri, Sandford i Sénéchal. Niektóre z tych marek zapewne za jakiś czas Wam przybliżymy.
Poniżej możecie zobaczyć grafiki z automobilem Ruby – zaczerpnąłem je ze strony http://zhumoriste.over-blog.com/
Nie do końca jest jasne, do kiedy działała firma w zakresie produkcji silników, pewne jest natomiast, że nie wznowiła działalności po II wojnie światowej.
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia, grafiki: http://zhumoriste.over-blog.com/
Najnowsze komentarze