Jaki używany samochód kupić? Budżetowy, niezawodny chociaż dość uproszczony SUV czy może przyjemne kombi? Spróbujemy dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie.
Rynek wtórny jest nieprzewidywalny, w jego ramach ograniczenia stwarzają tylko dostępne środki na zakup i utrzymanie samochodu. W oczach wielu kierowców na pozór skrajnie różne samochody są ze sobą skrzętnie porównywane – mogą przecież spełniać jedno podstawowe zadanie, być środkiem lokomocji dla rodziny 2+2. Czy rozchwytywana pierwsza generacja Dacii Duster stanowi alternatywę dla kompaktowego kombi w postaci Renault Megane III?
Używana Dacia Duster
Pierwsza odsłona kompaktowego, budżetowego SUV-a rumuńskiej marki produkowana była od 2010 do 2017 roku (Duster przeszedł w 2013 roku facelifting) – Duster stał się modelem światowym, wszędzie zachwycając relacją ceny do oferowanej funkcjonalności i trwałości. Duster stał się także najtańszym dostępnym autem o zdolnościach terenowych, w zasadzie wykluczając archaiczną Ładę Nivę. Pomimo wszechobecnej taniości i daleko idących oszczędności nadwozie może się podobać.
Błotniki mocno zaznaczono, szyku dodają zwłaszcza opcjonalne relingi dachowe z chromowanymi wstawkami, osłony zderzaków czy masywne progi. Bazowe wersje nadal słusznie kojarzą się ze ciężko pracującymi autami firm ochroniarskich. Wybór Dustera I musi być w pełni świadomą decyzją, tutaj nie ma miejsca na estetyczne doznania czy dbałość o detale. Widać to od razu po otwarciu drzwi. Witają nas proste plastiki spasowane tylko poprawnie bez specjalnych ozdób, sytuacja wygląda tylko nieco lepiej w najwyższych poziomach wyposażenia. Fotele przednie są wystarczające do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły, w długiej trasie dla niektórych osób mogą być potrzebne przerwy.
Mały jest także zakres regulacji fotela i kolumny kierowniczej – ale da się do tych małych niedogodności przyzwyczaić. Na tylnej kanapie z powodzeniem za to zamontujemy dwa foteliki za pomocą systemu ISOFIX, lub usadowimy dwie dorosłe osoby o wzroście do 188 cm. Pojemność bagażnika to przyzwoite 408 (wersja 4×4) lub 475 litrów. Bazowe egzemplarze często nie mają nawet elektrycznie sterowanych szyb przednich i radia. Wśród używanych znajdziemy jednak egzemplarze wyposażone w manualną klimatyzację, komputer pokładowy, prosty i skuteczny dołączany napęd 4×4, multimedia z nawigacją Media Nav, tempomat i imitację skórzanej tapicerki – w praktyce tekstylia okazują się trwałe, chociaż lubią się brudzić.
Wrażenia z jazdy są więcej niż poprawne. Duster bardzo dobrze wybiera niedoskonałości dróg zapewniając przy tym wystarczającą wygodę i pewność prowadzenia. Oczywiście autostradowe prędkości nie są jego żywiołem, w kabinie robi się głośno, sam samochód wymaga mocnej kontroli zwłaszcza przy silnym wietrze.
Za to spokojna podróż z prędkością 100-110 km/h pokaże dobrą stronę modelu, a także ascetyczne zużycie paliwa niektórych silników. Najniższe koszty bieżącej eksploatacji gwarantuje wolnossący silnik 1.6 16V o mocy 114 KM, jest wystarczająco dynamiczny, trwały i wzorowo współpracuje z instalacją gazową gwarantując absurdalnie niskie koszty. Benzynową alternatywą dla niego jest wprowadzony nieco później doładowany 1.2 TCe o mocy 125 KM, cieszy się jednam mniejszym zainteresowaniem i bywają z nim kłopoty – producent doczekał się nawet pozwu ze strony klientów. Ogromnym zainteresowaniem – i słusznie – cieszy się wariant wysokoprężny 1.5 dCI 90-110 KM. Wprawny kierowca bez wysiłku za kierownicą Dustera uzyska spalanie znacząco poniżej 5 litrów na sto kilometrów.
Renault Mégane GrandTour
Porównywalny pułap cenowy osiągają młodsze egzemplarze trzeciej generacji Renault Megane, która w wersji kombi – Grand Tour – doskonale sprosta wymaganiom rodzin. Megane III produkowane było od 2008 do 2016 roku. Obłe nadwozie podobnie jak Duster I nie ma problemów z korozją. Wnętrze oczywiście prezentuje wyższą niż w Dusterze jakość montażu, materiałów i poziom wygody. Tworzywa są miękkie i dobrze spasowane, fotele zaś wygodne, dobrze wyprofilowane i obszerne – nawet te z najtańszych wersji. Szeroki zakres regulacji miejsca pracy kierowcy także zdecydowanie przemawia na korzyść kompaktowego modelu. Na tylnej kanapie w godnych warunkach podróżować będą także wysokie osoby.
Bagażnik wersji kombi mieści przeciętne dla segmentu C 525 litrów. Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi automatyczną klimatyzację, panoramiczne okno dachowe, polecany sześciobiegowy automat, skórzaną tapicerkę, proste multimedia i szereg systemów dbających o bezpieczeństwo. Megane III nie sposób także porównywać pod względem komfortu akustycznego w czasie jazdy z dowolną prędkością czy precyzją prowadzenia.
Paleta silników benzynowych to czterocylindrowe jednostki 1.2 TCe 115 KM, 1.4 TCe 130 KM, 1.6 16V 110 KM, 2.0 16V 143 KM i 2.0 Turbo 180-220 KM – gwarantujące fenomenalne osiągi. Diesle to plejada czterocylindrowych cenionych jednostek koncernu Renault: 1.5 dCI 85-110 KM, 1.9 dCI 130 KM, 1.6 dCI 130 KM, 2.0 dCI 150-160 KM.
Mégane ma jeszcze jedną zaletę – wybór zawieszeń. Można miękko i komfortowo po francusku ale jeśli ktoś lubi nieco bardziej sztywne zawieszenia, warto pokusić się o zakup wersji GT Line.
Podobnie jak w przypadku Dustera trzeba uważać na silnik 1.2 TCE. Dużo lepszym wyborem będzie 1.4 TCE 140 KM. Idealnie sprawować się będzie 1.5 dCi – zapewni też śladowe spalanie. Taką wersję testowaliśmy kilka lat temu w … Australii. Okazała się zaskakująco oszczędna.
Duster czy Mégane?
Który wybrać? Finalny rachunek kosztów utrzymania obydwu modeli będzie zbliżony. Ceny elementów mechanicznych będą identyczne, lub z niewielkimi różnicami. W przypadku Megane III wyższe koszty serwisu niektórych odmian silnikowych zniwelują zdecydowanie wyższe koszty zakupu ogumienia i większe zużycie paliwa. Z drugiej jednak strony, zadbana Dacia Duster znajduje nowego nabywcę niesamowicie szybko – bardzo dobrze trzyma także wartość, zważywszy na budżetowy charakter modelu.
Jeśli auto ma być używane głównie po mieście, to Duster może okazać się lepszym wyborem. Jeśli cenicie wyposażenie i komfort rozumiany także jako lepsze wyciszenie i lepsze fotele a jeździcie dużo w trasie, Mégane będzie lepszym wyborem.
Najnowsze komentarze