„Auto technika Motoryzacyjna” nr 04 (612) z IV.2009
Stron: 80 (licząc bez okładki)
Cena: 7,90 zł
Koszt 1 strony: blisko 10 groszy
Warto kupić? raczej tak
O jakich markach francuskich piszą:
O jakich modelach piszą: C3 Picasso, 3008, Bipper, Espace, Megane, Scenic, sportowe
Wprawdzie opisem najnowszego „Top Gear” rozpoczęliśmy już analizę majowych wydań miesięczników, ale w przypadku „Auto Techniki Motoryzacyjnej” na zajrzenie do każdego numeru nigdy nie jest za późno ;-) Stąd też niniejszy tekst, który pozwoli nam sprawdzić, co o samochodach francuskich znalazło się w kwietniowym numerze tego ciekawego pisma.
Pierwsza wzmianka o markach francuskich pojawiła się na stronie 3. w artykule powstałym w oparciu o dane firmy JATO. Chodzi o średnią emisję dwutlenku węgla przez auta poszczególnych marek. Ponownie liderem okazał się Fiat (137,3 g CO2/km), ale zaraz za nim uplasował się Peugeot (139,1 g CO2/km), Citroën (142,4 g CO2/km) oraz Renault (142,7 g CO2/km). Później są Toyota i Ford, a powyżej 150 g CO2/km koncerny niemieckie – Opel/Vauxhall, Volkswagen, BMW i Mercedes. I jak można zrozumieć te dwie ostatnie marki (odpowiednio 160,6 i 185,0 g CO2/km) słynące z dużych limuzyn napędzanych mocnymi silnikami, tak Volkswagen, przedstawiany często w „Auto-Świecie” i „Motorze” niemal jako zbawca zielonej części naszej planety z wynikiem 158,8 g CO2/km ma jeszcze sporo do nadrobienia… I nie mówcie o wielkich silnikach V8, czy W12 – ileż się ich sprzedaje w porównaniu z masówką małolitrażową?
A tak przy okazji – warto chyba przypomnieć tabelkę prezentującą modele Peugeota, które otrzymały logo Blue Lion. Dodajmy, że ta tabelka „wisi” na naszych łamach od 19 miesięcy…
W relacji z Salonu Samochodowego w Genewie – jak zwykle w tym piśmie wyważonej – wspomniano o Peugeocie 3008 i nowym Renault Scenic i Grand Scenic. Nie zabrakło też wzmianki o Megane RS nowej generacji.
W relacji „ATM” nie mogło zabraknąć również Citroëna C3, choć wzmianka była króciutka. A wszystko to znajdziecie na stronach 6-9.
Sporo ciekawostek na temat Formuły 1 (okraszonej wzmiankami i fotografiami Renault i Red Bull-Renault) znajdziecie w artykule na stronach 15-16.
Schemat dystrybucji powietrza w Renault Espace znajdziecie na stronie 22. To jedynie fragment dużego materiału (strony 18-27) na temat klimatyzacji, ogrzewania i chłodzenia wnętrza w nowoczesnych samochodach.
Największy artykuł poświęcony – w dużej mierze – modelowi francuskiemu, to porównanie, o jakim pewnie wielu dziennikarzy w ogóle by nie pomyślało. „Auto Technika Motoryzacyjna” jest jednak pismem nietuzinkowym, dlatego na stronach 40-47 zamieszczono prezentację Peugeota Bippera Tepee oraz Kii Soul. Dziwne? Jak się okazuje – wcale nie!
Troszeczkę jednak dziwi mnie Peugeot przedstawiony w „ATM”. Dlaczego? Ze zdjęć zamieszczonych przez nas w materiale zaczerpniętym z francuskiego Peugeot Presse wynika, że wersja Tepee ma trzy okna po każdej stronie nadwozia, a samochód pokazany przez miesięcznik posiada tylko po dwie szyby na stronę. Najprawdopodobniej nie jest to więc klasyczne Tepee, które chyba jeszcze na polskim rynku nie występuje. Tak przynajmniej wynika z stanu internetowej strony Peugeot Polska – w gamie aut osobowych Bippera ani śladu, a ze strony głównej dostępna jest jedynie wersja nieokreślona. Z kolei w cennikach można dostrzec Bippera Tepee, ale właśnie w postaci z blaszanymi ostatnimi „oknami”. Czyżby więc Peugeot Polska oferował pięcioosobową wersję dostawczą, jako Tepee? Mamy nadzieję, że jeśli już, to jest to oferta przejściowa…
Oczywiście strona Peugeot Polska oferuje też ciężarowe wersje Bippera w postaci aut dwu- i czteroosobowych. A przecież takie „prawdziwe” Tepee, jak w naszej publikacji, wygląda o wiele lżej, korzystniej optycznie, prawda?
Zresztą moje domysły zdaje się potwierdzać omawiany artykuł – nie dość, że na zdjęciach widać typową dla furgonetek podłogę z tyłu, to jeszcze w tekście napisano, że Kanapę można składać i, z użyciem narzędzi, wyjąć. Wtedy powrócimy do pierwotnej furgonetki z ładownią o objętości 2,5 m³.
Kolejnym potwierdzeniem moich domysłów jest fakt, że w Polsce opcjonalne są pojedyncze drzwi w formie unoszonej klapy, a w standardzie montowane są podwójne, otwierane na boki, o czym można przeczytać w omawianym artykule. Z kolei materiał Peugeot Presse, który – dzięki Krzysiowi Mijalowi, szefowi firmy Vitesse.auto.pl, zamieściliśmy – mówi o standardowej pokrywie drzwi i opcjonalnych podwójnych wrotach.
Ale wracając już bezpośrednio do opisywanych w artykule cech Peugeota trzeba podkreślić to, że Redaktor Zienkiewicz pochwalił Bippera za dużą ilość miejsca w środku. Wszak to autko ma niespełna 4 metry długości, a przestrzeni wewnątrz można pozazdrościć i to we wszystkich kierunkach! Francuskie auto w porównaniu z Kią Soul wygląda też na nieco praktyczniejsze – ma otwartą, nieograniczoną burtą przestrzeń bagażnika. Dzięki temu nie trzeba wysoko dźwigać toreb, tylko je wsunąć do środka. Kia niestety zastosowała rozwiązanie jak z hatchbacka.
Bolesna prawda pojawia się w przypadku Peugeota przy opisywaniu gamy silników. Choć „gama” nie jest tu najlepszym słowem – wybór ograniczony jest tylko do dwóch jednostek – benzynowej 1.4 o mocy 75 KM, bądź 1.4 HDi rozwijający 70 KM. To strasznie ubogo i Redaktor Zienkiewicz podejrzewa, że pod maską zmieściłyby się też większe jednostki, z którymi zresztą na pewno doskonale poradziłoby sobie dobrze ocenione zawieszenie auta. Tylko do tego dobrze byłoby lepiej wyciszyć zarówno przedział silnikowy, jak i kabinę pasażerską – w chwili obecnej łatwo tu dostrzec niedostatki mat wygłuszających.
A skoro już jesteśmy przy silnikach – w Bipperze Tepee w rodzimej Francji można mieć tylko i wyłącznie silnik 1.4 HDi. Podobnie zresztą wygląda sprawa wersji użytkowej. Czyżby Polska więc była lepszym krajem? ;-)
Redaktor Zienkiewicz bardzo pozytywnie ocenił wrażenia z jazdy Bipperem. Auto dostarcza wielu bodźców o tym, co dzieje się z kołami. Hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, dobre czucie hamulców i dość bezpośrednie zawieszenie pozwalają doświadczonemu kierowcy na uzyskanie wiedzy z tym, w jakim stanie znajduje się samochód.
To już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w kwietniowym numerze „Auto Techniki Motoryzacyjnej”, ale nie wszystko, z czym warto się zapoznać czytając ten numer. Jeśli więc poszukujecie tylko informacji o Citroënach, Peugeotach, czy Renault, to zakup pisma należy rozważyć. Jeśli dodatkowo interesuje Was motoryzacja jako taka, to kupno miesięcznika będzie wręcz obowiązkowe ;-)
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze