Jednym z najczęściej spotykanych zarzutów pod adresem samochodów francuskich są koszty ich serwisowania. To oczywiście jedna z urban legends, z którymi staramy się od kilku lat walczyć. Dziś kolejna potyczka w tej wojnie, a wsparcie nadeszło z dość niespodziewanej strony, bo z… Brazylii!
Z ekspertyzy tamtejszego Cesvi Brasil, czyli Centrum Badań i Bezpieczeństwa Drogowego wynika, iż samochodami o najniższych w swoich klasach kosztach obsługi serwisowej są Citroëny C3 (wśród kompaktowych hatchbacków) oraz C3 Picasso (wśród kompaktowych minivanów). Od razu uwaga – brazylijskie segmenty należy rozumieć nieco inaczej, bo określenie „kompaktowy” w tym znaczeniu należy się autom miejskim.
Citroën stara się ciągle doskonalić swoje produkty i chodzi nie tylko o ich stronę techniczną, ale także przyjazność dla użytkownika. A ta objawia się zarówno w ergonomii, komforcie i bogactwie wyposażenia, ale także w kosztach obsługi posprzedażnej. I okazało się, że modele C3 i C3 Picasso są autami, które nie tylko tanio się serwisuje, ale i czas potrzebny na wykonanie określonych napraw, czy czynności obsługowych, jest krótki, a w efekcie – również obniża koszty tejże obsługi.
Wskaźnik kosztów obsługi serwisowej bada się w Brazylii od 1997 roku, a Cesvi jest jedynym ośrodkiem w tym kraju, który zajmuje się tego typu statystykami. Ważne, że owo Centrum kontroluje także rozwiązania opisujące kwalifikacje serwisów.
Warto przy okazji wspomnieć, że taki wskaźnik jest w Brazylii wykorzystywany również przez ubezpieczycieli i im jest on korzystniejszy, tym niższe składki płaci właściciel samochodu. Łatwo to zrozumieć – im niższe koszty naprawy, tym niższe odszkodowania, co można przełożyć właśnie na składki.
Citroën oferuje swoje samochody na rynku brazylijskim z trzyletnią gwarancją, ale przeglądy należy wykonywać co 10.000 km. Brazylijska sieć Citroëna obejmuje aktualnie 167 salonów i serwisów autoryzowanych. Gama samochodów oferowanych w Brazylii przystosowana jest do zasilania zarówno benzyną, jak i alkoholem (wówczas wykazują o kilka procent wyższą moc). Wspomniane wyżej modele C3 i C3 Picasso można kupić zarówno z pięciobiegową skrzynią manualną, jak i z czterobiegowym automatem.
KG; zdjęcie: Citroën Brasil
Najnowsze komentarze