Nadszedł czas podsumowań. Wczoraj opublikowaliśmy szczegółową informację prasową na temat sprzedaży Renault i Dacii w Polsce za cały rok 2010 (w rozbiciu na miesiące i modele), a dziś zamieszczamy wieści płynące z Rumunii. Dacia ma się coraz lepiej i tylko łza się w oku kręci, że polskie marki samochodowe w zasadzie umarły, a Rumuni potrafili nie tylko utrzymać Dacię, ale wręcz święcą z nią niesamowite triumfy na kilku kontynentach!
Rok 2010 Dacia zamknęła liczbą 348.723 sprzedanych samochodów, co oznacza 12-procentowy wzrost w stosunku do wyników roku 2009. Jednocześnie firma zdobyła aż 31,7% rumuńskiego rynku zwiększając go o 2,8 punktu procentowego.
Znakomicie Dacia radzi sobie także na rynkach Europy Zachodniej, w tym w krajach, do których początkowo nawet nie myślano wprowadzać tej taniej marki! Francja, Niemcy i Włochy zdominowały eksport. Trafiła na nie niemal połowa całej ubiegłorocznej sprzedaży! Szczegóły prezentujemy poniżej.
Triumfy na całym świecie, w tym duże zainteresowanie także w Polsce, święcił nowy model w gamie Dacii, pierwszy SUV w historii tej marki, czyli Duster. Wprowadzony na rynek wiosną ub.r. sprzedał się już w ilości przeszło 67 tys. egzemplarzy.
Dacia w Rumunii
Rumuński rynek w ubiegłym roku zanotował dotkliwy, blisko 20,5-procentowy spadek sprzedaży nowych samochodów, co było następstwem ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego. W tych trudnych warunkach Dacia nie tylko utrzymała, ale wzmocniła swoją pozycję lidera – wzrost sprzedaży o 2,8 punktu procentowego zaowocował aż 31,7-procentowym udziałem w rynku na koniec roku.
Warto podkreślić, że mniej więcej 2/3 sprzedanych samochodów klienci nabyli w ramach rumuńskiego programu odnowy floty samochodowej, czyli korzystając z dopłat budżetowych. W ten sposób klienci zakupili aż 24.856 samochodów z Pitesti.
Spory udział w sprzedaży Dacii na rodzimym rynku (blisko 4.000 egzemplarzy), to sprzedaż flotowa. Różne wersje samochodów wybierały głównie duże koncerny rumuńskie i światowe działające w kraju Drakuli.
Rok 2010 był dla Dacii wyjątkowy nie tylko z uwagi na wciąż dynamicznie rosnącą sprzedaż. Kończąc pierwszą dekadę XXI wieku producent zaproponował klientom pierwszego SUV-a z logo Dacii. Auto zostało entuzjastycznie przyjęte na wielu rynkach, a na stoisku firmy podczas Salonu Samochodowego w Genewie Dustera oblegały tłumy! Nie dziwne więc, że w Rumunii ten samochód momentalnie stał się liderem segmentu, choć pierwsze dostawy rumuńsko-francusko-japońskiego SUV-a trafiły na eksport. W ciągu na dobrą sprawę tylko półrocznej sprzedaży w Rumunii, na Dustera zdecydowało się 4.826 klientów, przy czym aż 92% z nich wybrało wersję topową, Laureate.
Dacia Duster, jak wspomniałem wyżej, spotkała się też z entuzjastycznym przyjęciem w innych krajach. Do końca 2010 roku dealerzy przyjęli ponad 100.000 zamówień na szokującego ceną SUV-a, z czego 2/3 zamówień zrealizowano, a reszta klientów czeka na swoje samochody.
Dacia Duster, co warto podkreślić, zdobyła liczne nagrody. W Rumunii i Chorwacji uznano ją za „Car of the Year’2011”, dziennikarze naszej części Europy nadali jej tytuł „Autobest’2011”, a na rodzimym rynku zdobyła tytuł „SUV-a roku 2011”.
Silny wzrost eksportu
W roku 2010 Dacia wyeksportowała 311 tys. swoich aut, z czego do Europy Zachodniej trafiło 228.865 samochodów. Największym rynkiem zbytu okazała się Francja, która jako pierwsza przekroczyła w ciągu jednego roku pułap 110 tys. sztuk sprzedanych Dacii. Tym samym rumuńska firma zdobyła 4,12% udziału we francuskim rynku stając się szóstą najchętniej wybieraną nad Sekwaną marką samochodową.
Drugie miejsce wśród rynków eksportowych zajmują niezmiennie Niemcy. W ubiegłym roku nad Ren trafiło 40,5 tys. Dacii, co wprawdzie oznacza lekki spadek wobec sprzedaży w roku 2009, ale jest znacząco lepszym wynikiem, aniżeli rezultat z roku 2008 (25.548 aut).
Rzutem na taśmę Włochy utrzymały trzecią pozycję w rankingu największych rynków eksportowych. Z wynikiem 21.930 sprzedanych Dacii Italia okazała się o 191 samochodów lepsza od Hiszpanii. Czołową piątkę uzupełnia Turcja.
Wyniki sprzedaży na rynku rumuńskim w podziale na modele:
model |
sprzedaż |
Sandero (w tym Stepway) |
3.047 |
Logan |
22.791 |
Logan MCV |
3.678 |
Duster |
4.826 |
Logan Van |
1.473 |
Logan Pick-Up |
915 |
razem |
36.730 |
10 największych rynków eksportowych Dacii:
rynek |
sprzedaż |
Francja |
110.076 |
Niemcy |
40.500 |
Wochy |
21.930 |
Hiszpanii |
21.753 |
Turcja |
19.167 |
Algieria |
18.578 |
Belgia |
11.403 |
Austria |
6.068 |
Polska |
6.018 |
Holandia |
5.557 |
Maroko (produkcja w zakładach w Maroku) |
18.087 |
W oparciu o informacje Dacia Group
KG
Najnowsze komentarze