Po wyścigach rozegranych na czterech kontynentach, czterokrotnym zdobyciu pole position i czterech miejscach na podium zespół DS Virgin Racing kończy sezon 2015-2016 Wyścigowych Mistrzostw Świata FIA Formuły E na trzecim miejscu w klasyfikacji zespołowej.
Pojedynek dwóch pretendentów do tytułu mistrzowskiego o najlepsze okrążenie wyścigu był niewątpliwie wielką atrakcją finałowej, dziesiątej rundy sezonu Formuły E o ePrix Londynu. Ale to niedzielny wyścig w Battersea Park był pełen ciekawych wydarzeń i sytuacji. Zaczęło się od odwołania drugiej sesji wolnych treningów z powodu awarii urządzeń służących do ładowania baterii bolidów uczestniczących w imprezie.
W kwalifikacjach, które odbyły się na suchym torze, Jean-Éric Vergne i Sam Bird zaliczyli czasy dające im start z siódmej i ósmej pozycji. Szybsi okazali się Sébastien Buemi, Nicolas Prost, Lucas di Grassi, Oliver Turvey, Nick Heidfeld i Daniel Abt. W chwilę po starcie wyścigu na oczach zdumionej publiczności nastąpiła kolizja dwóch kierowców rywalizujących o tytuł Mistrza Świata Formuły E. Na wejściu w trzeci zakręt bolidy Lucasa di Grassiego i Sébastiena Buemiego sczepiły się ze sobą. Zawodnicy jadący na dalszych pozycjach natychmiast wykorzystali tę okazję, by awansować. Sam Bird zajmował od tej chwili pozycję czwartą, Jean-Éric Vergne trzecią.
Sam Bird, atakujący Daniela Abta w walce o awans na trzecie miejsce, na 27 okrążeń przed metą nagle stracił prędkość. Nie mam mocy, chłopaki – dosłownie nic! – zgłosił Brytyjczyk technikom zespołu przez radio. Na torze ponownie pojawił się samochód bezpieczeństwa i bolid ubiegłorocznego zwycięzcy londyńskiej rundy Formuły E musiał opuścić trasę wyścigu. Mechanicy sprawdzający pojazd wykryli mechaniczną usterkę pedału gazu. Tymczasem na trasie odbywały się postoje połączone ze zmianami aut. Zajmujący czwarte miejsce Jean-Éric Vergne wykorzystał perfekcyjnie przeprowadzoną zmianę i wrócił na tor tuż przed Nickiem Heidfeldem, awansując w ten sposób na trzecią pozycję. Francuz przez pewien czas skutecznie bronił się przed atakami i był coraz bliższy zdobycia po raz drugi tego weekendu miejsca na podium. Niestety, przed metą również jego bolid zaczął tracić moc i prędkość. Błąd ekipy technicznej w obliczeniu potrzebnej ilości energii sprawił, że Vergne, wyprzedzony na ostatnich metrach przez kilku rywali, zajął ostatecznie ósme miejsce.
Na zakończenie sezonu obfitującego w zarówno pomyślne, jak i rozczarowujące zdarzenia dla zespołu DS Virgin Racing jego dyrektor, Alex Tai, ocenił, że praca włożona w ciągu ostatniego roku nie poszła na marne. Dzisiejszy wyścig nie udał się nam, ale w ciągu całego sezonu pokazaliśmy, że mamy dwóch znakomitych, utalentowanych i szybkich kierowców. Pragnę podziękować mojemu zespołowi – inżynierom i mechanikom, którzy swoją pracą i doświadczeniem wprowadzili DSV-01 do czołówki bolidów Formuły E. Wiemy, że jest to samochód konkurencyjny. Dowodzą tego cztery zdobyte przez nas pole positions. Teraz musimy zrobić następny krok i sprawić, by był to pojazd regularnie walczący o zwycięstwa. Wierzę, że dokonamy tego w przyszłym sezonie.
Dla Sama Birda zakończenie sezonu jest zdecydowanie niepomyślne. Brytyjski kierowca jeszcze przed rozegraną w Berlinie ósmą rundą sezonu zachowywał szanse na zdobycie tytułu mistrzowskiego, następnie przekreślone niepowodzeniami w trzech ostatnich wyścigach. Sezon kończy się dla mnie dużym rozczarowaniem. Nie tak zamierzałem finiszować i żałuję, że nie utrzymałem trzeciego miejsca w klasyfikacji kierowców. Oczywiście cieszę się z faktu, że w klasyfikacji zespołów zajęliśmy trzecie miejsce. Gdyby ktoś prognozował nam ten wynik w Pekinie, gdzie sezon się rozpoczął, uważalibyśmy to za ambitną zapowiedź. W porównaniu z ubiegłym, debiutanckim sezonem zrobiliśmy krok naprzód. Teraz powinniśmy pracować nad tym, by robić kolejne, jeszcze większe postępy.
W niedzielę gościem specjalnym zespołu był sir Richard Branson, założyciel Grupy Virgin, który przybył do Battersea Park po to, by kibicować zespołowi DS Virgin Racing w ostatniej rundzie Wyścigowych Mistrzostw Świata Formuły E 2015–16.
Wielka szkoda, że nie udało mi się po raz kolejny zająć miejsca na podium w dzisiejszym wyścigu – przyznał na mecie Jean-Éric Vergne, który miał wielką ambicję powtórzenia wczorajszego wyniku. – W drugiej fazie walki intensywnie atakowałem, ale niestety, zespół nieprawidłowo obliczył zapas energii w moim samochodzie. Cóż, to są sytuacje, które zdarzają się w sporcie samochodowym. Pomimo tego, co się stało, uważam, że moje tempo w ostatnich rundach było bardzo dobre.
Xavier Mestelan Pinon, dyrektor DS Performance, podsumował zakończony sezon, wyciągając pozytywny bilans z 11 rozegranych przez zespół rund Formuły E. Mamy świadomość, że mogliśmy odnieść większe sukcesy, ale jeśli wziąć pod uwagę postępy, jakich dokonaliśmy od początku tej kampanii, trzeba ocenić ją jako udaną. Nasza współpraca partnerska z Grupą Virgin jest owocna – obydwie strony prawidłowo rozumieją, co mogą dać sobie wzajemnie, by z połączenia dwóch tak różnych sfer uzyskać najlepsze możliwe efekty. Teraz pora już patrzeć w przyszłość, z perspektywy kolejnego sezonu. Czekam z niecierpliwością na to, co nam przyniesie.
Samochodowe Mistrzostwa Świata Formuły E FIA, sezon 2015–16 – runda 10: ePrix Londynu – wyniki
Poz. |
Kierowca |
Zespół |
1 |
Nicolas PROST |
Renault e.Dams |
2 |
Daniel ABT |
ABT Schaeffler Audi Sport |
3 |
Jérôme D’AMBROSIO |
Dragon Racing |
4 |
Loïc DUVAL |
Dragon Racing |
5 |
Stéphane SARRAZIN |
Venturi Formula E Team |
6 |
Bruno SENNA |
Mahindra Racing Formula E Team |
7 |
Nick HEIDFELD |
Mahindra Racing Formula E Team |
8 |
JEAN-ÉRIC VERGNE |
DS VIRGIN RACING FORMULA E TEAM |
9 |
Nelson PIQUET JR. |
NEXTEV TCR Formula E Team |
10 |
Oliver TURVEY |
NEXTEV TCR Formula E Team |
11 |
Antonio FELIX DA COSTA |
Team Aguri |
12 |
MA Qing Ha |
Team Aguri |
13 |
Mike CONWAY |
Venturi Formula E Team |
NC |
Lucas DI GRASSI |
ABT Schaeffler Audi Sport |
NC |
Sébastien BUEMI |
Renault e.Dams |
NC |
Robin FRIJNS |
Andretti Formula E Race Team |
NC |
Simona DE SILVESTRO |
Andretti Formula E Race Team |
NC |
SAM BIRD |
DS VIRGIN RACING FORMULA E TEAM |
Samochodowe Mistrzostwa Świata Formuły E FIA, sezon 2015–16 – końcowa klasyfikacja kierowców
Poz. |
Kierowca |
Zespół |
Punkty |
1 |
Sébastien BUEMI |
Renault e.Dams |
155 |
2 |
Lucas DI GRASSI |
ABT Schaeffler Audi Sport |
153 |
3 |
Nicolas PROST |
Renault e.Dams |
115 |
4 |
SAM BIRD |
DS VIRGIN RACING FORMULA E TEAM |
88 |
5 |
Jérôme D’AMBROSIO |
Dragon Racing |
83 |
6 |
Stéphane SARRAZIN |
Venturi Formula E Team |
70 |
7 |
Daniel ABT |
ABT Schaeffler Audi Sport |
68 |
8 |
Loïc DUVAL |
Dragon Racing |
60 |
9 |
JEAN-ÉRIC VERGNE |
DS VIRGIN RACING FORMULA E TEAM |
56 |
10 |
Nick HEIDFELD |
Mahindra Racing Formula E Team |
53 |
11 |
Bruno SENNA |
Mahindra Racing Formula E Team |
52 |
12 |
Robin FRIJNS |
Andretti Formula E Race Team |
45 |
13 |
Antonio FELIX DA COSTA |
Team Aguri |
28 |
14 |
Oliver TURVEY |
NEXTEV TCR Formula E Team |
11 |
15 |
Nelson PIQUET JR. |
NEXTEV TCR Formula E Team |
8 |
16 |
Mike CONWAY |
Venturi Formula E Team |
7 |
17 |
Nathanaël BERTHON |
Team Aguri |
4 |
18 |
Simona DE SILVESTRO |
Andretti Formula E Race Team |
4 |
Samochodowe Mistrzostwa Świata Formuły E FIA, sezon 2015–16 – końcowa klasyfikacja generalna zespołów
Poz. |
Zespół |
pkt |
1 |
Renault e.Dams |
270 |
2 |
ABT Schaeffler Audi Sport |
221 |
3 |
DS VIRGIN RACING FORMULA E TEAM |
144 |
4 |
Dragon Racing |
143 |
5 |
Mahindra Racing Formula E Team |
105 |
6 |
Venturi Formula E Team |
77 |
7 |
Andretti Formula E Race Team |
49 |
8 |
Team Aguri |
32 |
9 |
NEXTEV TCR Formula E Team |
19 |
Więcej informacji o zespole DS Virgin Racing w Formule E znajdziesz na stronie http://www.ds-virginracing.com i na http://map.virginracing.com/.
DS Performance
DS Performance jest sportowym oddziałem Marki DS. Doświadczenia zdobyte przez DS Performance w Mistrzostwach FIA Formuły E przyczynią się do rozwoju technologii napędów elektrycznych i przyspieszenia prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nowych technologii, takich jak Hybryda Plug-in, czy w 100% elektryczny zespół napędowy. Będą to technologie, nad którymi pracuje obecnie Grupa PSA, a z których docelowo korzystać będzie Marka DS.
Marka DS
Francuska marka rodem z Paryża. Oficjalnie powstała 1 czerwca 2014 r. Jej celem jest powrót francuskich samochodów do segmentu premium. Marka DS, czerpiąca z tego, co najlepsze we francuskim know-how, podtrzymuje tradycję innowacyjności, elegancji i stylu, odziedziczoną po modelu DS z 1955 roku. Gama DS, stworzona z myślą o klientach poszukujących możliwości wyrażenia swojej osobowości, obejmuje modele DS 3, DS 3 CABRIO, DS 4, DS 5, DS 5LS* i DS 6*. Oferuje samochody wyróżniające się wyjątkowym stylem, wyrafinowanymi detalami, szlachetnymi materiałami i zaawansowanymi technologiami, a także hybrydowym układem napędowym z silnikiem wysokoprężnym Hybrid4 oferowanym w DS 5. W Europie samochody marki DS można kupić w DS Store lub w salonach sieci CITROËN dysponujących oddzielną powierzchnią ekspozycyjną dla nowej marki. DS oferuje swoim klientom możliwość poszerzenia kontaktu z marką poza sam produkt dzięki ofercie ekskluzywnych usług premium i przynależności do klubu DS PRIVILÈGE. Od swojego debiutu rynkowego do dnia dzisiejszego marka sprzedała ponad 550 tys. samochodów. www.driveDS.com
* Sprzedawane wyłącznie w Chinach
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze