Dwa francuskie samochody pokazał na okładce aktualny AUTO ŚWIAT, ale oba zdjęcia opublikowano w dolnej części tejże okładki, więc w przeciętnym punkcie dystrybucji prasy fotek tych nie da się zobaczyć. Za to na pewno w oczach potencjalnych czytelników utkwi podobno Nowe Porsche Panamera oraz „Rynkowy hit”, czyli Škoda Octavia. A więc ciągle to samo – wciąż VAG i wciąż podejście, jak do małomiasteczkowych gimnazjalistów – pokażemy Wam na okładce Porsche, a Wy kupicie nasze pismo, OK? ;-)
AUTO ŚWIAT nr 27 (1078) z 4.VII.2016
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,8 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, C3, C4, C4 Cactus, C-Catus, Avantime, Talisman, Vel Satis
Zacznę jednak nie od samochodów francuskich, a właśnie od Octavii. AUTO ŚWIAT po raz kolejny napisał piramidalną bzdurę. Tym razem uczynił to na stronie 12. zaliczając tam ową Octavię do klasy średniej. Przykro mi, ale to bzdura i przestańcie wreszcie robić dobrze Grupie Volkswagena drenując przy tym mózgi sowim czytelnikom – Octavia to kompakt! Duży, owszem, ale kompakt! Segment C!
Francuskie auto pojawia się dopiero na stronach 20-22. Znajdziecie tam test Renault Talismana Grandtour napędzanego silnikiem 1.6 dCi połączonym z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Na początku artykułu przywołano takie modele, jak Avantime i Vel Satis, choć zamiast tego pierwszego powinni byli przypomnieć raczej Renault 25. Pochwalono układ napędowy oraz zawieszenie Talismana, doceniono silnik i skrzynię biegów, choć zarzucono zespołowi napędowemu „opóźnioną reakcję podczas próby gwałtownego przyspieszenia”. Zauważono za to rozsądne spalanie.
Skrytykowano układ Multi-Sense, a w zasadzie jego „znieczulenie” w trybie Comfort. Napisano, że „do kierowcy nie docierają dostateczne informacje o tym, co dzieje się z kołami, a nadwoziem buja”. Ja chyba znowu dostaję jakieś inne samochody do testów, bo na brak komunikatywności potrzebnej do jazdy nie narzekałem (to nie jest auto wyścigowe na tor ani rajdowe na odcinek specjalny! nie ma co demonizować znaczenia układu kierowniczego, bo przeciętny kierowca, nawet mocno wyrobiony, zwyczajnie nie zauważy różnicy!), a i bujania specjalnego nie zauważyłem, co zresztą potwierdza wiele innych testów – czytałem sporo opinii, że korekty ustawień zawieszenia są znikome, niewielkie, i trudno mi się z tym nie zgodzić. A AUTO ŚWIAT buja. Albo jest bujany, bo tak będzie bardziej po polsku i mniej niejednoznacznie ;-)
Wróćmy jednak do tej rzekomo „opóźnionej reakcji podczas próby gwałtownego przyspieszenia”. W poprzedzającym to stwierdzenie zdaniu napisano bowiem, że „jednostka spontanicznie reaguje na zmianę położenia pedału gazu, w czym pomaga szybka w działaniu dwusprzęgłowa skrzynia EDC”. To jak to wreszcie jest – reaguje spontanicznie, ale ze zwłoką? To się mojej logiki nie trzyma ;-) Dziwni mnie też, że nagle skrzynie EDC okazują się szybkie w działaniu, bo przez wiele miesięcy czytywałem w motogazetkach, jakoby były dużo wolniejsze (przepaść wręcz je dzieliła!) od „rewelacyjnych” skrzyń DSG. Tylko że sporo ludzi wpuszczonych w DSG narzeka na to rozwiązanie – jest drogie, bywa dość często problematyczne i kosztowne w obsłudze serwisowej, a jej szybkość, jeśli nawet lepsza, niż w EDC, w praktyce nie ma znaczenia. Bo czy istotna dla Was jest zmiana biegu przykładowo w 0,3 sekundy i gdy inna skrzynia będzie to robić w pół sekundy, to naprawdę odczujecie to jako kompletny dyskomfort, stratę pieniędzy i w ogóle rozwiązanie o co najmniej klasę gorsze? W normalnym, codziennym użytkowaniu, podczas odwożenia dzieci do szkoły, czy teściowej do eutanazji? A nie – ta jest u nas zabroniona ;-)
Pochwalono przestronność, ale zaraz skontrowano, że „Talisman nie jest autem stworzonym do wożenia VIP-ów”. Pewnie nie. Wszystko zależy od rozmiaru VIP-a – są tacy, którzy są wożeni Škodami, a to przecież nie jest marka bardziej prestiżowa od Renault ;-)
W sekcji „To nam się nie podoba” napisano, że obsługa klimatyzacji za pomocą dotykowego ekranu jest kiepskim rozwiązaniem. Podpowiem więc panom piszącym dla tygodnika AUTO ŚWIAT, że można w tym celu wykorzystać dwa pokrętła poniżej tego ekranu ;-)
Renault Talisman Grandtour został przez AUTO ŚWIAT oceniony na 4,5 gwiazdki, niewiele mu więc zabrakło do maksymalnej noty, i to jest dobra wiadomość.
Citroën ewidentnie wspiera C4 Cactusa, bo w porozumieniu z importerem AUTO ŚWIAT na stronach 24-29 zamieścił materiał z cyklu KONFIGURATOR. To wydaje się dobrym posunięciem, bo pozwala bardziej przybliżyć ten ciekawy model wielu czytelnikom. W tekście wspomniano legendarnego Citroëna 2CV, ale nie zabrakło też odniesień do C3 i C4, koncepcyjnego C-Catusa oraz do koncernu PSA.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał aktualny AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO ŚWIAT
Najnowsze komentarze