To musiało nastąpić! Spodziewaliśmy się wprawdzie 300 KM, ale tych 8 brakujących, to nie powinien być problem. Marka Alpine zaprezentowała model A110S dysponujący silnikiem mocniejszym o 40 KM od seryjnego A110. Czego jeszcze możemy się spodziewać?
Alpine A110S oferuje nie tylko mocniejszy silnik, ale i zmiany w podwoziu. Samochód lekko odróżnia się od zwykłego A110 stylistyką. Cena we Francji startuje z poziomu 66.500 euro brutto.
A110S został zaprojektowany tak, aby zapewniać precyzyjną reakcję na ruchy kierownicy i wymaganą stabilność przy dużych prędkościach. Wyrafinowana stylistyka rozkwita wewnątrz i na zewnątrz, a zastosowanie wysokiej klasy materiałów, takich jak włókno węglowe i tapicerka Dinamica, wzmacniają charakter samochodu.
A110S jest dwumiejscowym samochodem sportowym o średniej mocy, który dostarcza 292 KM i waży 1.114 kg. Daje mnóstwo radości z jazdy przy praktycznie każdej prędkości, nadal będąc autem komfortowym w codziennym użytkowaniu. Model A110S jest przystępny i niewymagający w prowadzeniu, jest wierny podstawowym zasadom Alpine dotyczącym lekkiej konstrukcji, kompaktowym wymiarom i realnej zwinności.
Pierwsze egzemplarze A110S pojawią się w salonach dealerskich w październiku (we Francji), a dostawy planowane są na końcówkę bieżącego roku. Polska nie powinna tu specjalnie odstawać, bowiem jesteśmy jednym z zaledwie kilkunastu krajów, w których można kupić samochody Alpine.
Alpine A110S charakteryzuje się matowym lakierem Gris Tonnerre (opcja) – to element wyróżniający omawiany model. Opcjonalnie można zamówić dach z włókna węglowego. Dzięki indywidualnym elementom stylistycznym A110S wyraźnie odróżnia się od reszty modeli A110. Nowe elementy wystroju nadwozia, takie jak elementy flagi na najbardziej wysuniętych do tyłu słupkach z włókna węglowego i pomarańczowy, czarny napis Alpine z tyłu, pomarańczowe zaciski hamulcowe i specyficzne dla tej odmiany koła „GT Race” z ciemnym wykończeniem, odzwierciedlają charakter samochodu. Opcjonalny lakier Gris Tonnerre w matowym wykończeniu, dostępna wyłącznie w A110S, dodatkowo podkreśla sportowy charakter samochodu.
W kabinie pomarańczowe przeszycia zastępują charakterystyczne niebieskie szwy występujące w innych wersjach A110. Wyszukana czarna tapicerka Dinamica obejmująca podsufitkę, osłony przeciwsłoneczne i panele drzwiowe doskonale podkreśla bezkompromisową osobowość nowych wersji. Fotele, również wykończone w stylu Dinamica, to produkty firmy Sabelt, które ważą zaledwie 13,1 kg (każda sztuka). Kierownica jest obszyta skórą i ma pomarańczowy znacznik „na godzinie 12:00” i takież przeszycia. Pedały i podnóżki są wykonane z lekkiego aluminium, a kabina jest starannie wyłożona włóknem węglowym i zdobiona pomarańczowymi emblematami pasującymi do tych, które znajdują się na zewnątrz samochodu.
Nabywcy A110S będą mieli możliwość zamówienia dachu z włókna węglowego w błyszczącym wykończeniu, co nie tylko podkreśli sportowy charakter samochodu, ale faktycznie zmniejszy całkowitą wagę samochodu o 1,9 kg. Inne opcje obejmują lekkie felgi aluminiowe Fuchs i wykończenie z włókna węglowego dla siedzeń Sabelt. Standardowe wyposażenie obejmuje system audio Focal, Alpine Telemetrics oraz przednie i tylne czujniki parkowania.
Alpine A110S ma nieco obniżone (o 4 mm) zawieszenie dla jeszcze lepszej stabilności. Współpracują z tym sprężyny i stabilizatory zapewniające najwyższą precyzję prowadzenia. Na kołach znajdują się szersze, niż w zwykłym A110 opony, które mają specjalną, bardzo wytrzymałą konstrukcję i specjalną mieszankę gumy poprawiającą przyczepność. Opony na przednich kołach mają 215 mm szerokości, na tylnych – 245 mm. Seryjnie zakłada się kapcie Michelin Pilot Sport 4. Zmieniono też geometrię kół dla jeszcze wydajniejszego prowadzenia w zakrętach.
Wspomniane sprężyny śrubowe są sztywniejsze o 50%. Dostrojono do tych zmian także amortyzatory. Drążki stabilizujące są wydrążone w środku w celu zmniejszenia ich masy, ale mimo to są o 100% twardsze.
W związku z tymi zmianami program elektronicznej kontroli stabilności został skonfigurowany, szczególnie w trybie Track, w celu uzyskania najwyższej precyzji i stabilności. System ESC można nadal całkowicie wyłączyć.
Standardowo A110S jest wyposażone w potężne zaciski hamulcowe Brembo i 320-milimetrowe tarcze z dwóch materiałów, które są opcjonalnie dostępne w innych wersjach A110.
„Wcześniejsze wersje A110 były bardzo podobne do oryginalnych A110 z lat 70. Podobnie jak tamten klasyczny model dają frajdę i przyjemność w prowadzeniu. A110S ma inny charakter. Specjalna konfiguracja podwozia czyni go bardzo skoncentrowanym samochodem sportowym. Stabilność przy dużej prędkości i precyzja prowadzenia to dwie z jego charakterystycznych cech. Chociaż czasy okrążeń nigdy nie są priorytetem dla naszych samochodów drogowych, nowy A110S jest jednak szybszy niż inne wersje A110. Ważne jest jednak to, że jest to wciąż wygodny i użyteczny samochód na co dzień. A110S nie byłby prawdziwym Alpine, gdyby był bardzo stanowczy lub zbyt trudny w prowadzeniu. Nie wymaga również bardzo wysokiego poziomu zdolności kierowcy, by dać mu radość i satysfakcję. Podobnie jak nasze inne modele, A110S może być wykorzystywany przez kierowców z każdym poziomem doświadczenia” – obiecuje Jean-Pascal Dauce, główny inżynier Alpine.
Z mocą silnika zwiększoną o 40 KM w stosunku do dotychczas oferowanych wersji A110, A110S jest najszybszą i najmocniejszą odmianą gamy A110. Czterocylindrowy silnik o pojemności 1.8 litra pozostał ten sam, ale ciśnienie doładowania turbosprężarki jest zwiększone o 0,4 bara, aby zapewnić większą wydajność.
Szczytowa moc 292 KM osiągana jest przy 6.400 obr./min., około 400 obr./min. wyżej, niż maksymalna moc innych wersji. Maksymalny moment obrotowy to 320 Nm i jest dostępny od 2.000 obr./min. do 6.400 obr./min., co jest wartością o 1.400 obr./min. wyższą niż w silniku o mocy 252 KM. W związku z tym silnik A110S jest nie tylko mocniejszy, ale także bardziej ekscytujący w dostarczaniu swoich osiągów. Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem siedmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej przygotowanej przez firmę Getrag.
A110S ma stosunek mocy do masy wynoszący 3,8 kg / KM, co w porównaniu z innymi wersjami wynosi oznacza wyraźną poprawę (w klasycznym A110 jest to 4,3 kg / KM). Auto przyspiesza do setki w 4,4 sekundy.
„Celem było zintensyfikowanie charakteru i mocy silnika. A110S charakteryzuje się wysoką stabilnością i precyzją prowadzenia, ale ważne było też odzwierciedlenie tych charakterystycznych cech dynamicznych w układzie napędowym samochodu. Między 5.000 a 7.000 obr./min. silnik jest szczególnie energetyczny. I nadal dynamicznie rozwija moc nawet przy tak wysokich prędkościach obrotowych silnika, co naprawdę zachęca do rozciągania każdego biegu do samego końca” – zapewnia Jean-Pascal Dauce, główny inżynier Alpine.
DANE TECHNICZNE
silnik – 1.8 4-cylindrowy 16v, turbodoładowany, zasilany benzyną, umieszczony centralnie
maksymalna moc – 292 KM przy 6.400 obr./min.
maksymalny moment obrotowy – 320 KM przy 2.000 obr./min. do 6.400 obr./min.
napęd – na tylne koła
skrzynia biegów – dwusprzęgłowa siedmiobiegowa z mokrymi sprzęgłami
masa własna – 1.114 kg
stosunek masy do mocy – 3,8 kg / KM
długość – 4.180 mm
szerokość – 1.798 mm
wysokość – 1.248 mm
rozstaw osi – 2.419 mm
rozstaw kół przednich – 1.556 mm
rozstaw kół tylnych – 1.553 mm
zawieszenie – podwójne wahacze z przodu i z tyłu
hamulce przednie – tarcze 320 mm, 4-tłoczkowy zacisk stały
hamulce tylne – tarcze 320 mm, 1-tłoczkowy zacisk pływający
współczynnik oporu – Cd: 0,32
zbiornik paliwa – 45 litrów
pojemność bagażnika przedniego – 96 litrów
pojemność bagażnika tylnego – 100 litrów
opony – 215/40R18 (przód) i 245/40R18 (tył)
prędkość maksymalna – 260 km/h
przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 4,4 sekundy
zużycie paliwa i emisje – w trakcie homologacji
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Alpine
Najnowsze komentarze