Trenerzy Szkoły Jazdy Renault przypominają w jakich okolicznościach kierowca może używać świateł awaryjnych: postój z powodu uszkodzenia pojazdu lub wypadku. Włączanie tych świateł, gdy chcemy zatrzymać się w miejscu niedozwolonym jest niezgodne z obowiązującymi przepisami.
Gdy kierowca zatrzymuje się w miejscu niedozwolonym i włącza światła awaryjne, a jego samochód nie uległ uszkodzeniu, narusza jednocześnie dwa przepisy. Po pierwsze mamy do czynienia z nadużyciem świateł awaryjnych, a po drugie z niezastosowaniem się do zakazu zatrzymywania – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. W takiej sytuacji niedozwolonego parkowania policja może także dopatrzyć się tamowania ruchu, co skutkuje dodatkowym mandatem. Świateł awaryjnych nie należy również używać, gdy holujemy auto lub nasz pojazd jest holowany. Natomiast – mimo tego, że nieuregulowane przepisami – dopuszczalne jest użycie tych świateł, gdy chcemy podziękować innemu kierowcy np. za umożliwienie włączenia się do ruchu. W wielu krajach podziękowanie polega na włączeniu na przemian prawego oraz lewego migacza i ten sposób jest rekomendowany przez trenerów Szkoły Jazdy Renault. Możemy także zasygnalizować światłami awaryjnymi innym uczestnikom ruchu jadącym z tyłu o nagłym hamowaniu lub dużym zmniejszeniu prędkości, które zostało wywołane nieoczekiwaną sytuacją na drodze (np. wypadkiem lub korkiem).
Gdy nasz samochód zostanie unieruchomiony z powodu uszkodzenia lub wypadku, to oprócz świateł awaryjnych należy ustawić także za pojazdem ostrzegawczy trójkąt odblaskowy:
– w odległości 100 m, gdy zdarzenie miało miejsce na autostradzie lub drodze ekspresowej,
– 30-50 m na drodze poza obszarem zabudowanym,
– zaraz za pojazdem lub na pojeździe (na wysokości maksymalnie 1 m), gdy droga znajduje się na obszarze zabudowanym.
Świateł awaryjnych powinien użyć także kierujący autobusem szkolnym w czasie wsiadania i wysiadania dzieci oraz kierujący pojazdem przeznaczonym do przewozu osób niepełnosprawnych, podczas wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej.
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Bemowo. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, jazda defensywna, czyli szkolenie z techniki bezpiecznej jazdy w realnym ruchu drogowym, audyty flot samochodowych, kurs ekojazdy, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50.000 m² powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej. Szkoła Jazdy Renault jest członkiem Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego i Polskiego Stowarzyszenia Motorowego.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.pl
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze