Czy to już koniec podwyżek nowych samochodów? Dynamika wzrostu cen spada 10 miesiąc z rzędu. W grudniu 2023 roku średnia ważona cena sprzedaży nowych samochodów osobowych wyniosła 177.688 zł, co oznacza, że w ciągu 12 miesięcy wzrosła o 6,1% i był to najniższy wskaźnik wzrostu w 2023 roku – poinformował SAMAR.
Dynamika wzrostu cen zwalnia. W 2023 roku średnia ważona cena sprzedaży w Polsce przekroczyła poziom 173 tys. zł co stanowi nowy rekord i wyniosła 173.153 zł, czyli o 11,3% więcej niż w 2022 roku. Grudzień przyniósł też kolejną podwyżkę cen samochodów oferowanych na polskim rynku o 3,1%. Innymi słowy mówiąc ceny nowych aut nadal idą w górę, ale znacznie wolniej niż jeszcze niedawno – informuje SAMAR.
Zobacz: inspiracje do podróży samochodem. Europa, Azja, Nowa Zelandia, Ameryka Południowa, Australia
Powodem wzrostu średniej ceny ważonej jest rosnący udział segmentu premium. W grudniu wyniósł on 24,8%. Średnia ważona cena dla aut należących do tej grupy wyniosła w tym miesiącu aż 290.693 zł. Z kolei średnia cena samochodu z segmentu popularnego wyniosła 140.367 zł. Ten pułap dla marek popularnych utrzymany został 4 miesiąc z rzędu – podał SAMAR.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. Codziennie
W przypadku części marek można też obserwować duży rozdźwięk między cenami detalicznymi a rzeczywistymi cenami sprzedaży. Tak jest między innymi w przypadku Citroëna, który oferowany jest ze zniżkami sięgającymi 60 tysięcy zł w stosunku do cennika. Producenci coraz chętniej sięgają po argument ceny, aby znaleźć klientów, w niektórych przypadkach szwankuje jednak polityka informacyjna co powoduje, że potencjalni nabywcy są zniechęcani oficjalnymi wysokimi cenami na stronach poszczególnych marek.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów. Opinie, pomiary, spalanie
Dane: SAMAR
Najnowsze komentarze