Komisja Europejska uruchomiła długo oczekiwany pakiet ekologicznego transportu towarowego, inicjatywę Zielonego Ładu mającą na celu znaczne ograniczenie emisji z transportu drogowego. ACEA analizuje pakiet Komisji Europejskiej bardziej szczegółowo i zagłębia się w to, co jej najnowsza propozycja oznacza dla europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Ostrożny optymizm w sprawie unijnej propozycji dotyczącej wag i wymiarów
Pojazdy bezemisyjne wymagają większej masy, nacisku na oś i przestrzeni. Rewizja dyrektywy w sprawie masy i wymiarów (W&D) może przyczynić się do stworzenia równych szans dla pojazdów o napędzie konwencjonalnym, o co apelowali europejscy producenci ciężarówek i autobusów.
Chociaż wiele szczegółów wymaga dopracowania, europejscy producenci ciężarówek i autobusów są zachęcani przez niektóre z proponowanych przez Komisję Europejską zmian. Dodatkowy limit masy i długości dla bezemisyjnych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV) jest ważnym krokiem we właściwym kierunku; będzie on jednak wspierał przejście branży na bezemisyjność tylko wtedy, gdy będzie mu towarzyszył wzrost maksymalnych nacisków na osie.
Producenci z zadowoleniem przyjmują proponowane zwiększenie maksymalnej masy pojazdów bezemisyjnych o cztery tony, oprócz obecnego limitu 40 ton dozwolonego dla pojazdów HDV. Nie tylko zrekompensuje to cięższe technologie bezemisyjne, takie jak akumulatory (a tym samym cięższe pojazdy), ale pozwoli na dodatkową ładowność, tj. ciężarówka będzie mogła przewozić więcej ładunku, ponieważ technologie te z czasem stają się lżejsze.
Komisja uznała również kilka niedociągnięć w istniejącej dyrektywie W&D, takich jak rozbieżne przepisy dotyczące dłuższych i cięższych pojazdów na poziomie państw członkowskich – co negatywnie wpływa na wydajność transportu. Zharmonizowane przepisy w państwach członkowskich mogłyby złagodzić obecne przeszkody w transporcie transgranicznym dla producentów ciężarówek i autobusów.
Współprawodawcy muszą teraz zapewnić, że dyrektywa W&D zostanie uznana za kluczowy czynnik umożliwiający przejście do neutralności klimatycznej. Producenci samochodów wzywają teraz Parlament i Radę, aby nie opóźniały wniosku w sprawie W&D i poczyniły szybkie postępy w usuwaniu barier, które mogą utrudniać przyjęcie na rynku bezemisyjnych ciężarówek i autobusów.
CountEmissionsEU – nie tylko proste ćwiczenie księgowe?
Komisja opublikowała również wniosek w sprawie rozliczania emisji gazów cieplarnianych dla usług transportowych – tzw. rozporządzenie CountEmissionsEU.
Europejski przemysł motoryzacyjny i jego klienci już teraz przechodzą z pojazdów o napędzie konwencjonalnym na modele bezemisyjne, a przepisy CountEmissions mają potencjał, aby posunąć tę transformację jeszcze dalej, jeśli zostaną skutecznie wdrożone.
Propozycja ta może jednak stwarzać potencjalne pułapki dla producentów pojazdów. ACEA nieustannie alarmuje, że nowe przepisy UE są sprzeczne lub powielają istniejące, a propozycja CountEmissions nie może zmierzać w tym samym kierunku.
Niezależnie od tego, czy chodzi o przepisy dotyczące emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV), dyrektywę w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED), dyrektywę w sprawie jakości paliwa (FQD), przepisy UE dotyczące baterii, LCA i zasady należytej staranności, wymogi dotyczące pomiaru emisji muszą być zgodne z innymi zobowiązaniami regulacyjnymi.
Jak już wcześniej podkreślała ACEA, prawodawcy muszą lepiej uwzględniać różnice w transporcie towarowym i pasażerskim. Współustawodawcy powinni dopilnować, aby ramy rozliczania w wystarczającym stopniu uwzględniały to rozróżnienie, tak aby różne cechy, niezależnie od tego, czy chodzi o transport towarowy, czy pasażerski, nie były pomijane.
Ustawodawcy muszą również uznać, że liczenie emisji z transportu i logistyki nie jest prostym zadaniem. Podczas gdy wyłączenie dla MŚP ma sens, współprawodawcy nie mogą lekceważyć wpływu dodatkowych kosztów i obciążeń administracyjnych na osłabienie przejścia sektora na zerową emisję netto.
Dyrektywa w sprawie masy i wymiarów oraz przepisy dotyczące liczenia emisji pojawiają się również w czasie, gdy europejscy producenci stoją w obliczu rosnącej presji konkurencyjnej z zagranicy i rosnących wyzwań regulacyjnych w kraju. Obie sztandarowe inicjatywy pakietu ekologicznego transportu towarowego mogą potencjalnie przyspieszyć lub utrudnić przejście branży na zerowy poziom emisji netto. Wiele będzie zależeć od późniejszych negocjacji, ale ochrona konkurencyjności przemysłu musi kierować tymi dyskusjami.
źródło: ACEA
Najnowsze komentarze