Citroën AX 4×4 był pomysłem na lekki samochód, który może wszędzie wjechać. Z miejsca wzbudził ogromne zainteresowanie, chociaż sprzedaż nie była zbyt duża. Dzisiaj samochód ten ma status kultowego.
Citroën AX 4×4 to samochód z napędem na wszystkie koła. Różnica w stosunku do wersji klasycznej to przycisk na konsoli. Można go było użyć do włączenia trybu napędu na wszystkie koła – naciśnięcie powodowało załączenie napędu oraz zaświecenie się odpowiedniej pomarańczowej kontrolki na desce rozdzielczej oraz niewielkiej żarówki w samym przełączniku. Należało jednak zachować ostrożność, ponieważ brak centralnego mechanizmu różnicowego oznaczał, że jazda w trybie napędu na 4 koła na suchych drogach nie była zalecana.
Pod maską znajdował się silnik TU3 o pojemności 1360 cm3 i mocy 75 KM, początkowo z dwugardzielowym gaźnikiem, a później z wtryskiem. Oprócz napędu na wszystkie koła i przycisku na konsoli środkowej, wewnątrz jest jeszcze jedna zasadnicza różnica – AX 4×4 posiada bowiem koło zapasowe, które zostało przeniesione do bagażnika (w zwykłym modelu jest pod jego podłogą od spodu) i było postawione pionowo z prawej strony – w wyposażeniu auta dostarczano też specjalną osłonę z okładziny. Producent powiększył też prześwit i wyposażył w osłonę podwozia.
Citroën produkował też wersje specjalne, jak widoczna na powyższym zdjęciu Piste Rouge 3D – trzydrzwiowe nadwozie i szyberdach oraz podwozie z napędem 4×4 pojawiły się na rynku w grudniu 1991 roku.
Dzisiaj takie auta to już prawdziwa rzadkość i mały AX ma status kultowego – warto zaopatrzyć się w taką rzadką wersję i traktować jako youngtimera.
Najnowsze komentarze