Citroën AX został zaprezentowany w 1986 roku i z miejsca zdobył popularność. Auto było niedrogie, miało nowoczesne linie nadwozia i niewiele paliło. Lekka konstrukcja i obszerne wnętrze zjednały mu sporo zwolenników. Pojawiły się więc próby wykorzystania tego sukcesu i dwa lata po premierze AX’a powstał niezwykły projekt, który przygotowała firma Heuliez.
Celem było stworzenie wersji kombi, wygodnego samochodu, który mógłby – przy stosunkowo niewielkich wymiarach zewnętrznych – pełnić rolę auta do przewożenia osób a w wersji z dwoma siedzeniami dostawczego. Heuliez podniósł więc mocno dach, dodał z przodu okno dachowe, tylne szyby mocno powiększono, dodano też pokaźny bagażnik.
Projekt zaprezentowano w 1988 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Samochód wzbudził zainteresowanie, ale entuzjazmu nie było. Niezbyt udane proporcje nadwozia stały się nawet przedmiotem żartów dziennikarzy motoryzacyjnych. Bo rzeczywiście, o ile przód nawiązywał jeszcze do AX, to tył wydawał się być od zupełnie innego pojazdu.
Ostatecznie AX w tej wersji do produkcji nie trafił a dzisiaj stanowi ciekawostkę i pokazuje pewnego rodzaju ewolucję nadwozi samochodowych. Doświadczenia w projektowaniu aut dostawczych nie poszły jednak na marne i później zostały przez Citroëna wykorzystane przy projektowaniu innych modeli. Nazwę użyto w modelu Evasion, w którym można też doszukać się pewnych podobieństw do założeń AX Van.
Dzisiaj odpowiednikiem AX’a pozostaje Citroën C1. Klientów, którzy szukają wygodnego samochodu typu kombivan skusi zapewne Berlingo, bardzo udany model, lubiany m.in. za komfort jazdy i przyjemność prowadzenia oraz ogromną przestrzeń w środku.
Najnowsze komentarze