Citroën C3 pierwszej generacji jako samochód do miasta i na okazjonalne wycieczki może się sprawdzić. Nie tylko dzięki dobrej widoczności, przestronności czy niedrogiej eksploatacji, ale także z powodu wyglądu, który oparł się próbie czasu i bardzo dobremu jak na swoje czasy bezpieczeństwu.
Bez wątpienia jedną ze specjalności Peugeota i Citroëna są modele miejskie, które wpisały się na kartach historii motoryzacji bardzo mocno. Obok niebywale popularnego Peugeota 206 w ofercie koncernu PSA niemal równolegle produkowany był Citroën C3 pierwszej generacji. Dziś ceny przyzwoicie zachowanych egzemplarzy oscylują wokół 6-12 tysięcy złotych, co w połączeniu z niskimi cenami części zamiennych i ich dostępnością czyni z C3 propozycję wartą uwagi.
W szeregach koncernu PSA rekordowe wyniki sprzedaży notował właśnie dostępny w kilku wersjach nadwoziowych Peugeot 206, stworzony z myślą o szerokim gronie odbiorców. C3 pierwszej generacji w Europie produkowany był od 2002 do 2009 roku jako pięciodrzwiowy hatchback i osobliwy kabriolet C3 Pluriel. Finalnie wyniki sprzedaży stanowiły niewielką część wyniku 206. Citroën w przypadku swojego modelu segmentu B pozwolił sobie na zdecydowanie więcej fantazji w czasie projektowania. Zaokrąglone w każdym możliwym punkcie nadwozie wprost odwołuje się do legendarnego modelu 2CV który przez dekady był tanim sposobem na zmotoryzowanie Francji. Karoserię skutecznie zabezpieczono przed korozją, widać to nawet na najstarszych bezwypadkowych egzemplarzach – oczywiście płowieję nielakierowane listwy i lusterka w tańszych wersjach wyposażeniowych. C3 zbudowano na platformie PF1, wspólnej z między innymi Peugeotem 1007 i 207 czy Citroënem C2.
Zobacz: Citroën C3 Aircross od 899 zł miesięcznie. Sprawdź promocję
Wnętrze wyróżnia się dużą powierzchnią okien, co docenimy zwłaszcza w zatłoczonym mieście. Zastosowane tworzywa są w większości twarde i spasowane w należyty sposób, na pozytywną ocenę zasługuje także wytrzymałość tekstylnych pokryć siedzeń i boczków. Zadbane egzemplarze po dokładnym praniu tapicerki odzyskują dawno utracony blask i głębię koloru. Przednie fotele są wygodne, nie zapewniają żadnego podparcia bocznego ciała – ale nie jest to wadą w tym przypadku. Cyfrowe zegary umieszczone przed kierownicą są czytelne, przekazują komplet potrzebnych kierowcy informacji. Dzięki obowiązkowej drugiej parze drzwi dostęp do tylnej kanapy nie jest niczym ograniczony. W kompromisowych ustawieniach przednich foteli z tyłu zmieszczą się osoby o wzroście do 180 cm bez zgłaszania niedostatków miejsca. Bagażnik mieści imponujące jak na segment B 305 litrów. Wśród używanych C3 znajdziemy egzemplarze pozbawione nawet fabrycznego, bazowego radia i elektrycznie sterowanych szyb. Na drugim końcu skali plasują się egzemplarze z radiem z CD, automatyczną klimatyzacją, zderzakami i lusterkami w kolorze nadwozia, nawigację, tempomat, czujniki parkowania, skórzaną tapicerkę, czujnik deszczu, komputerem pokładowym i dwoma rodzajami automatycznej skrzyni biegów. Archaiczny czterobiegowy hydrokinetyczny automat nie sprawia żadnych problemów, odczuwalnie jednak odbiera dynamikę każdemu silnikowi. Zdecydowanie odradzanym wyborem są wersje C3 wyposażone w pięciobiegową przekładnię SensoDrive – jest to manualna przekładnia wyposażona w elektroniczne sterowanie, której trwałość i kultura pracy pozostawiają wiele do życzenia.
Najniższe koszty eksploatacji przedstawiają proste, czterocylindrowe silniki benzynowe. Wszystkie wyposażono w pośredni wtrysk paliwa, tani w wymianie pasek rozrządu. Gamę otwiera sprawdzający się tylko w mieście 1.1 o mocy 60 KM, więcej gwarantują 1.4 8V 75 KM, 1.4 16V 88 KM i najmocniejszy 1.6 16V 109 KM. Wymiana paska rozrządu wraz z osprzętem to koszt około 600-700 złotych, korzystając z podzespołów renomowanych marek – chińskie zamienniki wątpliwej jakości pozwolą ograniczyć wydatek o kilkadziesiąt złotych. Co istotne, wszystkie silniki benzynowe doskonale współpracują z najprostszą sekwencyjną instalacją gazową – spalanie zależnie od warunków i obciążenia oscyluje wokół 6.5 – 11 litrów gazu.
W ofercie pierwszej generacji C3 nie zabrakło także dopracowanych silników diesla 1.4 i 1.6 HDI. Jednostki znane z szeregu innych modeli koncernu PSA, Forda (w przypadku 1.6 HDI także Volvo) wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa common raill, turbosprężarkę i pasek rozrządu. Dysponują mocą odpowiednio 68-90, 90-110 KM. W każdy przypadku zużycie oleju napędowego z łatwością ograniczymy do nawet 4 litrów poza miastem. Wysoki moment obrotowy pozytywnie wpływa także na płynne nabieranie prędkości, również z pełnym obciążeniem. Układ jezdny C3 I oparto na typowych nie tylko dla segmentu B rozwiązaniach. Niskie koszty serwisowania wynikają z użycia kolumn McPhersona i belki skrętnej, zestaw nastawiony jest na efektywne wybieranie nierówności kosztem pewności i precyzji prowadzenia przy wyższych prędkościach.
Citroën C3 pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy przegrywał z rodzimą i niemiecką konkurencją, dziś nadal pozostaje dla nich ciekawą i trwałą alternatywą. Polecamy wersje po faceliftingu (2005).
Citroën C3 dane techniczne
Citroën C3 dane techniczne |
||||||
Długość (mm) |
3850 |
|||||
Szerokość (mm) |
1667 |
|||||
Rozstaw osi (mm) |
2460 |
|||||
Pojemność bagażnika (dm3) |
305 |
|||||
Silniki C3 |
||||||
jednostka |
1.1 8V |
1.4 8V |
1.4 16V |
1.6 16V |
1.4 HDI |
1.6 HDI |
pojemność skokowa |
1124 |
1360 |
1360 |
1587 |
1398 |
1560 |
moc/Nm |
60 / 94 |
75 / 118 |
88 / 133 |
110 / 147 |
68-90 / 150-200 |
90 – 110 / 215-240 |
spalanie |
6 – 8.5 |
6.5 – 9 |
6.5 – 9.5 |
7 – 11 |
3.8 – 6 |
4 – 6.5 |
Najnowsze komentarze