Citroën ë-C3 po aktualizacji oprogramowania sam ruszył na ruchliwej drodze i uderzył w inny samochód. Nikomu nic się nie stało, jednak zniszczenia były bardzo poważne. Wszystko wydarzyło się w Indiach.
Gdy Shanmugam Sethu, inżynier pracujący w branży lotniczej – projektował m.in. systemy bezpieczeństwa przeciwpożarowego dla Airbusa – kupił nowego elektrycznego Citroëna ë-C3, nie spodziewał się że spotka go taka sytuacja. Samochód trafił do serwisu na aktualizację oprogramowania. Po odebraniu auta Sethu pojechał nim do domu. Z uwagi na górzysty teren, na jednym ze skrzyżowań, czekając na przejazd, użył ręcznego hamulca. W pewnym momencie ku zaskoczeniu kierowcy Citroën sam ruszył, co doprowadziło do kolizji, której nie udało się uniknąć.
Cała sytuacja miała miejsce 12 października. Po miesiącu oczekiwania na reakcję Citroëna postanowił podzielić się z publicznie swoją historią aby ostrzec potencjalnych nabywców.
„Dla mnie, jako osoby która spędziła całą karierę ze sprzętem i oprogramowaniem o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa lotnictwa, absolutnie przypadkowy sposób, w jaki Citroën India i jego przedstawiciele obchodzili się z eC3, jest szokujący” – napisał Sethu.
Przygotował też zestaw spostrzeżeń i uwag związanych z procesem aktualizacji i postępowania firmy:
1. Pobieranie oprogramowania przebiegało zdalnie, bez lokalnego monitorowania integralności procesu pobierania. Pracownik techniczny serwisu jedynie włączał/wyłączał zapłon zgodnie ze wskazówkami zdalnego zespołu ds. aktualizacji bez informacji zwrotnej lub wiedzy o tym, co się dzieje.
2. Cały proces pobierania oprogramowania jest przeprowadzany w trzech etapach z 20-minutową przerwą między nimi.
3. Ponieważ jest to oprogramowanie o krytycznym znaczeniu dla bezpieczeństwa, proces pobierania oprogramowania powinien być rygorystycznie
rygorystyczną kontrolę z lokalnym wyświetlaczem wskazującym powodzenie lub niepowodzenie.
4. Brak kontroli wersji i brak informacji przekazywanych lub udostępnianych klientowi na temat zaktualizowanej wersji i zmian.
5. Uzasadnienie odstępu 20 minut między dwoma krokami również nie jest jasne.
6. Zaplanowana aktualizacja miała na celu jedynie naprawienie poprzednio zauważonych błędów. Środki ostrożności podjęte podczas tej aktualizacji w celu uniknięcia uszkodzenia podstawowych funkcji samochodu również nie są znane.
7. Czy zespół Citroen SW prowadzi dziennik całej aktualizacji SW wykonanej w dniu 12.10.23?
8. Czy w ramach weryfikacji prawidłowego działania samochodu podczas scenariusza zjazdu z góry został zweryfikowany scenariusz włączenia hamulca ręcznego?
9. Czy możliwe jest pobranie szczegółowego dziennika zdarzeń ze sterownika, w tym przyspieszenie
stanu pedału hamulca?
„Proszę o jak najszybsze przeprowadzenie analizy przyczyn źródłowych i przekazanie mi ustaleń, aby zaufanie do samochodu, do mojego bezpieczeństwa w nim” – podsumowuje Sethu.
Najnowsze komentarze