Francuscy producenci samochodów zdobyli do tej pory tytuł Europejskiego Samochodu Roku aż 16 razy i zajmują pierwsze miejsce pod względem liczby nagrodzonych aut. Na drugim miejscu są Niemcy, którzy zdobyli 14 tytułów a na trzecim Włochy z wynikiem 12 nagród. W tym roku jest szansa na kolejny, 17 już tytuł dla Francuzów.
European Car of the Year jest międzynarodową nagrodą, której historia rozpoczęła się w 1964 roku. Obecnymi organizatorami nagrody są Auto (Włochy), Autocar (Wielka Brytania), Autopista (Hiszpania), Autovisie (Holandia), L’Automobile Magazine (Francja), Stern (Niemcy) i Vi Bilägare (Szwecja). Komisja konkursowa składa się z dziennikarzy motoryzacyjnych z magazynów w całej Europie.
Wielkość reprezentacji z każdego kraju opiera się na wielkości rynku motoryzacyjnego w kraju i przemyśle samochodowym. Nie ma żadnych kategorii ani zwycięzców w klasie – deklarowanym celem jest znalezienie „jednego, decydującego zwycięzcy” spośród wszystkich rywalizujących samochodów.
W tym roku European Car of The Year może znowu zdobyć Peugeot, tym razem z modelem 508. To zupełnie nowa jakość w segmencie D i nowy rozdział w historii marki. Jest również duża szansa dla Alpine A110 a na liście finalistów mamy także model Citroen C4 Aircross. Konkurencja ze strony Francji jest więc bardzo silna.
Wśród francuskich samochodów nagrodzone zostały:
Citroen GS, Citroen CX, Citroen XM
Peugeot 504, Peugeot 405, Peugeot 307, Peugeot 308, Peugeot 3008
Renault 16, Renault 9, Renault Clio, Renault Scenic, Renault Megane i ponownie Renault Clio,
Zestawienie nagród i modeli do 2018 roku.
Marka |
Kraj |
Liczba zwycięstw |
Modele |
Renault |
Francja |
6 |
16 (1966); 9 (1982); Clio (1991); Scénic (1997); Mégane (2003); Clio (2006) |
Peugeot |
Francja |
5 |
504 (1969); 405 (1988); 307 (2002); 308 (2014); 3008 (2017) |
Citroën |
Francja |
3 |
GS (1971); CX (1975); XM (1990) |
Simca |
Francja |
2 |
1307-1308 (1976); Simca-Talbot Horizon (1979) |
Francja razem |
16 |
||
Mercedes-Benz |
Niemcy |
1 |
S-Class (1974) |
NSU |
Niemcy |
1 |
Ro 80 (1968) |
Porsche |
Niemcy |
1 |
928 (1978) |
Opel |
Niemcy |
5 |
Kadett (1985); Omega (1987); Insignia (2009); Ampera (2012); Astra (2016) |
Volkswagen |
Niemcy |
4 |
Golf (1992); Polo (2010); Golf (2013);[8] Passat (2015) |
Audi |
Niemcy |
2 |
80 (1973); 100 (1983) |
Niemcy razem |
14 |
||
Fiat |
Włochy |
9 |
124 (1967); 128 (1970); 127 (1972); Uno (1984); Tipo (1989); Punto (1995); Bravo/Brava (1996); Panda (2004); 500 (2008) |
Alfa Romeo |
Włochy |
2 |
156 (1998); 147 (2001) |
Lancia |
Włochy |
1 |
Delta (1980) |
Włochy razem |
12 |
||
Ford |
USA |
5 |
Escort (1981); Scorpio (1986); Mondeo (1994); Focus (1999); S-Max (2007) |
Chevrolet |
USA |
1 |
Chevrolet Volt (2012) joint candidate with Opel/Vauxhall Ampera[9] |
USA razem |
6 |
||
Nissan |
Japonia |
2 |
Micra (1993); Leaf (2011) |
Toyota |
Japonia |
2 |
Yaris (2000); Prius (2005) |
Japonia razem |
4 |
||
Rover |
Anglia |
2 |
P6 (1964); SD1 (1977) |
Austin |
Anglia |
1 |
1800 (1965) |
Anglia razem |
3 |
||
Volvo |
Szwecja |
1 |
XC40 (2018) |
Najnowsze komentarze