Citroëna C5 X7 i Peugeot 807 to dwa samochody, które z powodzeniem pełnią rolę auta rodzinnego. Pierwszy to komfortowe kombi segmentu D, drugi to pełnoprawny van, którego można kupić w bardzo ciekawych świetnie wyposażonych wersjach.
Każdego roku wielu z nas staje przed nie lada dylematem, wybór samochodu dla rodziny. Bogactwo rynku wtórnego , mnogość modeli i segmentów na domiar złego nie ułatwia podjęcia finalnej decyzji. Wielu kierowców staje przez wyborem popularnego kombi klasy średniej, bądź VAN’a podobnych gabarytów który w wielu aspektach oczywiście oferuje znacznie więcej. Przez kilka lat w ofercie koncernu PSA równolegle oferowano Citroëna C5 X7 i Peugeota 807, dziś nadal bez problemu znajdziemy godny uwagi ośmio-dziesięcioletni egzemplarz z bogatym wyposażeniem.
Citroën C5
Drugą generację Citroëna C5 produkowano od 2008 roku, rzecz jasna w cenniku nie zabrakło funkcjonalnej odmiany kombi. Dystyngowane nadwozie, pozbawione frywolnych obłości znanych z poprzednika dobrze zabezpieczono przed korozją – w niektórych egzemplarzach delikatne zalążki rdzy pokazują się tylko na rantach błotników – w tym miejscu blacha nie jest niczym osłonięta, co w czasie jazdy prowadzi do uderzeń kamieni i drobinek piasku o lakier, który zostaje zdarty.
Wnętrze wykonano z materiałów dobrej jakości, większość deski rozdzielczej wyprodukowano z miękkiego i przyjemnego w dotyku materiału. To samo dotyczy tekstylnych lub skórzanych pokryć siedzeń które skutecznie opierają się eksploatacji. Pozycję za kierownicą każdy kierowca dobierze idealnie względem swoich potrzeb, zwłaszcza w najbogatszych odmianach wyposażeniowych. Na tylnej kanapie komfortową podróż odbędzie dwójka dorosłych, lub dwa foteliki dziecięce zainstalowane systemem ISOFIX. Pojemność bagażnika to 533 litry.
C5 miał dwie wersji: ze zwykłym zawieszeniem i z hydropneumatyką. Naszym zdaniem kupowanie go bez hydro nie ma najmniejszego sensu, jest wtedy zwykłym samochodem. Sumiennie serwisowany układ zawieszenia nie sprawia trudności, gwarantuje za to komfort jazdy niespotykany w żadnym innym modelu klasy średniej i wielu klasy wyższej. Szczególnie polecanym silnikiem w C5 X7 jest dobrze znany czterocylindrowy diesel 2.0 HDi oferowano w wariantach mocy od 136 do 180 KM. Jednostka po drodze przechodziła szereg modernizacji, zawsze jednak zapewnia adekwatne osiągi, elastyczność, niską awaryjność i małe zużycie oleju napędowego. Była też najpopularniejsza, co w praktyce bardzo ułatwia znalezienie egzemplarza w takiej właśnie konfiguracji. Ceny zadbanych C5 oscylują wokół 25-55 tysięcy złotych zależnie od roku produkcji.
Przy długich podróżach minusem C5 może być brak uchwytów na kubki – użytkownicy potrafią jednak na to znaleźć rozwiązanie w postaci wysuwanych modułów montowanych w konsoli środkowej, są też autorskie pomysły. Zimą lubi pękać plastikowy element od otwierania maski przedniej – warto go wcześniej wymienić na metalowy. Niekiedy odpadają listwy osłaniające przednią szybę – kwestia zapinek.
Szukając C5 warto szukać wersji Exclusive maksymalnie wyposażonej. Dla miłośników luksusów polecamy wersje, które nawet deskę rozdzielczą miały wyłożoną skórą. Generalnie auto jest bezawaryjne, poza pewnymi bardzo dobrze rozpoznanymi drobnymi niedogodnościami, którym można zaradzić wcześniej, użytkownicy są zadowoleni albo wręcz zachwyceni komfortem jazdy i użytecznością auta.
Peugeot 807
Od 2002 do 2014 roku produkowany był Peugeot 807, bliźniaczy model Citroëna C8, Lancii Phedry i Fiata Ulysse. Po sukcesie modelu 806 i bliźniaków koncern PSA i Fiat kontynuowały współpracę na polu vanów segmentu D. Estetycznie zaprojektowane nadwozie w bezwypadkowych egzemplarzach nie koroduje, w najstarszych egzemplarzach w złym stanie mogą być już uszczelki drzwi.
Peugeot 807 jak na model iście rodzinny przystało otrzymał tylną parę przesuwnych drzwi – opcjonalnie otwieranych i zamykanych elektrycznie. Kabina w zależności od konfiguracji foteli i kanap mieści od 5 do nawet 8 osób. Na przednich obszernych fotelach pozycja jest wysoka, co poprawia widoczność w czasie jazdy. Każdy kierowca znajdzie dogodne warunki do pokonywania długich dystansów.
Obsługa przyrządów pokładowych jest łatwa i przejrzysta. Pod względem przestronności 807 nie daje żadnych szans klasycznemu kombi, każdy pasażer dostaje mnóstwo przestrzeni i swobodę podróżowania – najmłodszym zapewne przypadnie do gusty duża powierzchnia boczna okiem i często spotykane panoramiczne okno dachowe. Jakość zastosowanych materiałów jest wyraźnie gorsza niż w C5 II, niemniej jednak jest to różnica mało istotna. Lista dostęnych dodatków zawiera między innymi automatyczną klimatyzację, kolorową nawigację, automatyczną cztero- lub sześciobiegową przekładnię, skórzaną tapicerkę, podstawowe systemy bezpieczeństwa i dopracowane nagłośnienie.
Wnętrze daje ogromne możliwości aranżacji miejsc siedzących. Przy rozłożonych wszystkich fotelach bagażnik mieści ledwie 225 litrów, wystarczy jednak złożyć trzeci rząd by zdeklasować każde kombi klasy średniej. Po złożeniu także drugiego rzędu siedzeń uzyskamy imponującą kubaturę i możliwości przewozowe. Pod względem relacji kosztów eksploatacji i oferowanej dynamiki także w Peugeocie 807 najlepszym wyborem jest czterocylindrowy diesel 2.0 HDi – tutaj dostępny jest w wersjach 107-163 KM. Oczywiście na tle Citroëna C5 zużycie paliwa będzie wyższe, jednak biorąc pod uwagę masę i duże opory aerodynamiczne wynik oscylujący między 7 a 10 litrów jest wciąż bardzo dobrym rezultatem. Ceny godnych zakupu egzemplarzy mieszczą się w przedziale 16-30 tysięcy złotych.
Jeśli nie musicie wozić 7 osób warto szukać wersji z sześcioma indywidualnymi fotelami. Zapewniają wysoki komfort na pokładzie.
Najnowsze komentarze