Zawodnicy startujący w rajdach WRC z rundy na rundę zmieniają kraje i kontynenty. Po szwedzkich mrozach, śniegach i lasach jodłowych, jadą w gorący, suchy i piaszczysty krajobraz Meksyku. „Jest to bardzo przyjemne spotkanie. Czuje się, że organizatorzy ogromnie się starają, by ich rajd był jak najwspanialszy, a publiczność jest zawsze niezwykle entuzjastyczna. Uroczystość startowa na uliczkach historycznego centrum Guanajuato jest jedną z najatrakcyjniejszych chwil w całym sezonie” – mówi Dani Sordo. Sébastien Loeb również cieszy się, że Meksyk po rocznej przerwie wraca do kalendarza sezonu. „Brałem udział we wszystkich edycjach tego rajdu od czasu nadania mu rangi rundy Mistrzostw Świata. W pierwszych latach było skromnie. Później szybko przybywało znającej się na rajdach publiczności i dziś Meksyk należy do najliczniej oglądanych rund w całym sezonie.”
Sébastien Loeb i Daniel Elena, niepokonani na tym terenie od 2006 r., pragną oczywiście kontynuować zwycięską passę. „Nie uważam swojego drugiego miejsca w Szwecji za słabe rozpoczęcie sezonu, ale nie mogę pozwolić Mikko Hirvonenowi zdobyć zbyt dużej przewagi w klasyfikacji generalnej. Na razie jedno zwycięstwo pozwala mi wyrównać wyniki” – zauważa sześciokrotny Mistrz Świata. – „Trasa jest bardzo ciekawa dla kierowcy. Nawierzchnie nie niszczą zbytnio samochodów, a zróżnicowana konfiguracja zawiera w sobie wszystko: partie bardzo szybkie, wolniejsze i kręte, ślepe szczyty i skoki… Dobrze znamy te trasy; nasz C4 WRC też czuje się tam jak ryba w wodzie. Niemniej, cały czas pamiętam, że od pół roku nie jeździłem po szutrze. Mikko Hirvonen zrobił ostatnio wielkie postępy i wystartuje z ogromną motywacją i wiarą w siebie. W ubiegłym roku przegrał mistrzostwo jednym punktem, jestem więc pewien, że planuje rewanż i tym razem dobrowolnie nie odpuści mi ani punktu! Również Daniego stać tutaj na doskonały wynik. Ma nieco krótsze doświadczenie od Mikko, ale rozwija się równie szybko. Ma rację twierdząc, że w tym sezonie stać go na wygrywanie rajdów.”
Istotnie, pierwsza runda sezonu dostarczyła Daniemu Sordo wielkiej motywacji. „Mam nadzieję znów pokazać tak dobre tempo, jak w Szwecji” – mówi. – „Pierwszego dnia startuję jako czwarty, a to daje przewagę: tor jazdy będzie już dobrze odkurzony przez poprzedników. Mam w ręku mocne karty i nie zapominam o swojej roli drużynowej czyli o zdobywaniu punktów dla zespołu w Klasyfikacji Producentów. W Szwecji górą byli nasi rywale, tutaj my liczymy na efektowny rewanż!”
Trzy pytania do Daniego Sordo
Na początku wróćmy jeszcze do Rajdu Szwecji. Czy czwarte miejsce na otwarcie sezonu przyjąłeś z satysfakcją, czy z rozczarowaniem?
„Na pewno wolałbym znaleźć się na podium, ale cóż, czwarte miejsce to dla mnie jakby norma, jeśli chodzi o rajd w warunkach zimowych. Zapamiętam przede wszystkim bardzo udany pierwszy dzień na szwedzkich trasach. Byłem do tego rajdu dobrze przygotowany i na bardzo szybkich oesach udawało mi się utrzymywać tempo Sébastiena i Mikko. Powiem szczerze: ukończenie pierwszego etapu ze stratą tylko 12 s. do lidera przekraczało moje oczekiwania wobec siebie. Nazajutrz obrócenie się na trasie odcinka specjalnego kosztowało nas utratę kontaktu z liderami. A później, niestety, dość głupio straciłem trzecią pozycję…”
W sobotni wieczór widać było, że jesteś naprawdę zły.
„Byłem wściekły! Wyszło na to, że zażarcie walczyłem o ułamki sekund, by potem stracić całą minutę na zdejmowanie osłony chłodnicy, bo przegrzewał się silnik. Trzeba to było zrobić w czasie serwisu! Przyznaję, że to jeden z najgłupszych błędów w mojej karierze: co z tego, że za kierownicą byłem dobry, skoro przed startem odcinka zapomniałem o takiej rzeczy. Myślę, że każdy zawodnik byłby zły z tego powodu. Ale nie zamierzam roztrząsać tej przygody do końca życia. Trzeba zająć się nowymi zadaniami i iść naprzód. Dla mnie i mojego pilota to już przeszłość. Dziś skupiamy się wyłącznie na Rajdzie Meksyku.”
Czy na meksykańskich szutrach planujesz być równie szybki, jak na szwedzkim lodzie?
„W Meksyku zawsze byłem w swoim żywiole. W 2008 r. straciłem wszelkie szanse już na pierwszym oesie, kiedy złamałem wahacz na nierówności. Później zaliczałem już dobre czasy. W tym roku mam wielką nadzieję kontynuować moje tempo z najlepszych odcinków Szwecji. Bardzo lubię ten rajd, nie tylko dlatego, że mówię w tym samym języku, co wszyscy kibice. Ludzie w tym kraju są pełni entuzjazmu i starają się zrobić wszystko, by rajd zorganizowany w León był piękny i wspaniały. Tym razem naprawdę liczę na podium!”
Rajd Meksyku – informacje szczegółowe
Rajd Meksyku (runda 2/13), 4–7 marca 2010.
Nawierzchnia: szuter
Miejsce: León
Informacje praktyczne: Park serwisowy i bazę rajdu usytuowano w Poliforum Expo Center w León, a biuro prasowe znajduje się w Expo-Feria, na terenie campusu rajdowego. Różnica czasu pomiędzy Meksykiem (GMT –6) a Francją wynosi 7 godzin. Kiedy w León jest godzina 12:00, w Paryżu jest 19:00. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 4 marca – słońce wzejdzie w León o godz. 7:04, a zajdzie o 18:52. W marcu temperatury w regionie wahają się w granicach od 15°C do 30°C. Miejscową walutą jest peso meksykańskie (MX); 1 EUR = 20 MX Pesos.
Sprawy techniczne: Silniki Citroënów C4 WRC zespołu po Rajdzie Meksyku muszą następnie wystarczyć na rajdy Turcji i Portugalii. Komplet części zamiennych (skrzynie biegów, mechanizmy różnicowe, przednia i tylna rama pomocnicza, zębatka kierownicza i turbosprężarki) przeznaczony jest na dwa rajdy – oprócz Meksyku także na Turcję.
Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 36 szt. opon Pirelli Scorpion WRC o twardej mieszance, w tym 6 ma odcinek testowy.
Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 2 marca w godz. od 7:00 do 18:00 oraz środę 3 marca w godz. Od 7:00 do 17:30. Każda załoga ma prawo dwukrotnie przejechać zapoznawczo trasy wszystkich odcinków specjalnych z prędkością do 90 km/h, ewentualnie niższą tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki.
Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 4 marca, w godz. od 8:00 do 12:00, w San Juan de Otates, o 15,9 km od parku serwisowego, na trasie długości 5,13 km.
Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 4 marca, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.
Start: Rajd rozpocznie się we czwartek 4 marca o godz. 20:00 przed Alhòndiga de Granaditas w
Guanajuato.
Trasa: o całkowitej długości 884,58 km, w tym 22 odcinki specjalne (11 różnych) o łącznym dystansie 354,60 km.
Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 5 marca: 372,57 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 137,24 km. Start: godz. 7:00. OS1: Alfaro 1 (22,96 km); OS2: Ortega 1 (23,83 km); OS3: El Cubilete 1 (18,87 km); OS4: Coca Cola Street Stage (1,50 km). Serwis A (11:19 / 30 min.). OS5: Alfaro 2 (22,96 km); OS6: Ortega 2 (23,83 km); OS7: El Cubilete 2 (18,87 km); OS8: Superoes 1 (2,21 km); OS9: Superoes 2 (2,21 km). Serwis B (16:28 / 45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.
Etap 2: sobota 6 marca: 359,59 km, w tym 9 OS (5 różnych) na łącznym dystansie 158,82 km. Start: 7:00. Serwis C (7:15 /15 min.). OS10: Ibarilla 1 (29,90 km); OS11: Duarte 1 (23,27 km); OS12: Derramadero 1 (23,28 km); OS13: Coca Cola Street Stage (1,50 km). Serwis D (11:43 / 30 min.). OS14: Ibarrila 2 (29,90 km); OS15: Duarte 2 (23,27 km); OS16: Derramadero 2 (23,28 km); OS17: Superoes 3 (2,21 km); OS18: Superoes 4 (2,21 km). Serwis E (16:56 / 45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.
Etap 3: niedziela 7 marca: 148,00 km, w tym 4 różne odcinki specjalne na łącznym dystansie 58,54 km. Start: 7:45. Serwis F (8:00 / 15 min.). OS19: Guanajuato (29,13 km); OS20: Sauz Seco (7,05 km); OS21: Comanjilla (17,94 km); OS22: Superoes 5 (4,42 km). Serwis G (12:00 / 10 min.). Meta o godz. 12:10.
Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 7 marca, od godz. 13:00.
Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 7 marca, od godz. 13:45, w biurze prasowym rajdu.
Statystyki załóg przed rajdem Meksyku:
Sébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1998 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 126. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 54. Tytuły Mistrza Świata WRC: 6 (od 2004 do 2009).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (Mitsubishi Lancer /18 m.). Liczba startów w WRC: 72. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (Peugeot 309 /21 m.). Liczba startów w WRC: 136. Liczba zwycięstw: 3. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Meksyku:
Sébastien Loeb i Daniel Elena wezmą w nim udział po raz 6. Dotychczasowe wyniki: 2004 (Xsara WRC / nie ukończ.); 2005 (Xsara WRC / 4 m.); 2006 (Xsara WRC / 1 m.); 2007 (C4 WRC / 1 m.); 2008 (C4 WRC / 1 m.).
Dani Sordo na starcie w Meksyku staje po raz 4. Dotychczasowe wyniki: 2006 (Xsara WRC / 4 m.); 2007 (C4 WRC / 4 m.); 2008 (C4 WRC / 16 m.).
Dla Marca Martí będzie to 5 start w Rajdzie Meksyku. Dotychczasowe wyniki: 2004 (Xsara WRC / 3 m.); 2006 (Xsara WRC / 4 m.); 2007 (C4 WRC / 4 m.); 2008 (C4 WRC / 16 m.).
Źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze