Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Renault Dauphine Kilowatt: przodek Zoe i Megane E-Tech Electric

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2022-04-18
w Wiadomości, Renault, Historia
Czas czytania 3 minut
298
A A
1
Renault Dauphine Kilowatt

Renault Zoe to jeden z pierwszych masowo produkowanych samochodów elektrycznych. Debiut miejskiego modelu odbył się w 2012 roku, ale pojazdy na prąd powstawały znacznie wcześniej, z tym że w bardzo niewielkim nakładzie. Przodkiem Zoe oraz najnowszego Megane E-Tech Electric było m.in. Renault Dauphine Henney Kilowatt.

Montaż Renault Dauphine Henney Kilowatt trwała od 1959 do 1964 roku, ale w ciągu pięciu lat na drogi wyjechało zaledwie 37 egzemplarzy. Projekt był wspólną inicjatywą dwóch amerykańskich firm: National Union Electric Corporation i Eureka Williams, ale w czasach, gdy samochody elektryczne prawie nie istniały, nie mówiąc już o sieci ładowania, projekt wydawał się wręcz szaleństwem.

Peugeot 408 – reklama

Zobacz także: Nowe Renault Megane E-Tech Electric – pierwsza jazda (dająca dużo radości)

W 1959 roku Russell Feldman, prezes National Union Electric Corporation, właściciel firmy produkującej nadwozia Henney oraz producent akumulatorów Exide poprosił Renault o dostarczenie 100 samochodów bez układu napędowego. Wybór padł na model Dauphine ze względu na lekkie nadwozie oraz umiejscowienie silnika z tyłu, co ułatwiało montaż jednostki elektrycznej. Nowy model ochrzczony Renault Dauphine Henney Kilowatt był dostępny na zamówienie bezpośrednio w firmie Henney.

Renault Dauphine Henney Kilowatt
photo: dauphinomaniac.org

75 km zasięgu

W nowych samochodach elektrycznych baterie montuje się zazwyczaj po podłogą, w taki sposób, aby w jak najmniejszy stopniu wpływały na pojemność przestrzeni bagażowej. W Renault Duphine Henney Kilowatt znajdowały się pod maską oraz w bagażniku, dlatego transport większych zakupów nie był raczej zbyt komfortowy.

coffre avantv2 Wiadomości
photo: dauphinomaniac.org

Początkowo montowano 12 akumulatorów 6V, które umożliwiały przejechanie na jednym ładowaniu 64 km, ale powstało zaledwie 8 egzemplarzy w tej wersji. Elektryczne Dauphine rozwijało prędkość 64 km/h. Kolejne pojazdy otrzymały jeszcze dwa dodatkowe akumulatory, które poprawiły autonomię do 75 km. Prędkość maksymalną zwiększono do 80 km/h. Co ciekawe, mimo bagażu baterii, pojazd charakteryzował się niską masą własną wynoszącą od 950 do 1100 kg w zależności od wersji.

Zobacz także: Siedmioletnie Renault Laguna za blisko 50 tysięcy. 10 najdroższych ofert Laguny w Polsce

Warto przeczytać!

renault master Wiadomości

Nowy Renault Master ponownie bezkonkurencyjny – „Best Large Van 2026” według Parkers

2025-11-10
renault twingo 1 Wiadomości

250 dziennikarzy z całej Europy obejrzało nowe Renault Twingo. Zielona ikona wraca na scenę!

2025-11-10

Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 45-46/2025. Renault Captur bardzo ceniony przez właścicieli!

2025-11-10

Zaskakujące wyznanie w autobiografii nieżyjącego już szefa Renault

2025-11-09

Renault Dauphine Kilowatt, jak można się domyśleć, nie osiągnęło oszałamiającej kariery na rynku. Zresztą samochody elektryczne, choć wzrasta zainteresowanie klientów, wciąż nie mają łatwo. Zaledwie 47 klientów zamówiło elektryczne Dauphine. 32 egzemplarze sprzedano firmom związanym z elektryką, na jeden z pojazdów zdecydowały się władze stanu Tennessee, które wybrały Renault jako pojazd serwisowy.

10 egzemplarzy elektrycznego Renault Duphine wciąż znajduje się Stanach Zjednoczonych, we Francji są dwa pojazdy, w tym jeden w Renault Heritage we Flins.

Źródło: Renault Heritage, dauphinomaniac.org


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

henney kilowatt pub1s WiadomościRenault Dauphine Kilowattarrierev2 Wiadomościcoffre avantv2 WiadomościRenault Dauphine Henney Kilowattv2 Wiadomościv1 Wiadomości
1 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: DauphineMegane E-Tech ElectricRenaultZoe
Udostepnij103Tweet65Udostepnij18
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15089 udostępnienia
    Udostepnij 6036 Tweet 3772
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2353 udostępnienia
    Udostepnij 941 Tweet 588
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6432 udostępnienia
    Udostepnij 2573 Tweet 1608
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4438 udostępnienia
    Udostepnij 1775 Tweet 1110

Testy samochodów

peugeot 2008 1 2 110 2015111 5 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 2008 1.2 110 KM Style – stylowy crossover do miasta i nie tylko. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Tomasz Nowicki
2015-12-28
0557 04 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Citroën C4 Picasso 2.0 HDi 136 KM 2007 – wygodny rodzinny samochód z oszczędnym dieslem i automatem MCP. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-10-15
citroen c1 2016 airscape 01 scaled Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Citroën C1 1.0 VTI 68 KM Airscape automat: prawie jak kabriolet. Spalanie, wady, zalety, plusy i minusy.

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-02-12
dacia logan mcv 4 Wiadomości
Testy

Test: Dacia Logan MCV 1.6 87 KM – 7 osobowe kombi, proste ale niezawodne. Opinie, plusy, minusy, wady

autor Krzysztof Gregorczyk
2007-03-08
04. Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 Wiadomości
Testy

Test: Renault Talisman Grandtour 1.7 Blue dCi 150 KM – obszerne i oszczędne kombi dla dużej rodziny z pięknem gratis. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-06-27

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Opel Movano Hydrogen – dostawczak na wodór zaprezentowany

Globalne ambicje Alpine w wyścigach wytrzymałościowych

Koncern Renault przyznał nagrody „Dealer of the Year” swoim stu najlepszym autoryzowanym partnerom

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
1
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz