Co wymienić po zakupie auta z rynku wtórnego? Sam zakup samochodu to nie koniec wydatków. Im starszy nasz pojazd, tym będzie wymagał wymiany większej ilości niekiedy drobnych elementów i może z tego nam się zrobić kwota, która przewyższy wartość samochodu. Dlaczego warto to zrobić? Zadbany samochód, który regularnie jeździ na przeglądy, odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją.
Solidny przegląd po zakupie, wraz z wymianą wszystkiego, to podstawa.
1. Pasek rozrządu i pompa wody
Pasek rozrządu to niedroga, ale niezwykle istotna część silnika. Jego awaria zwykle prowadzi do bardzo kosztownych napraw lub wymiany całego zespołu napędowego. Dlatego po zakupie trzeba go wymienić, najlepiej z pompą wody, która odpowiada za chłodzenie. Taki zestaw będzie kosztował kilkaset złotych i nie można tu oszczędzać. Pasek rozrządu wraz z elementami wymienia się co określoną liczbę kilometrów i jeśli samochód zamierzamy eksploatować dłużej, lepiej prowadzić notatki przy jakim przebiegu założyliśmy nowy.
2. Olej w silniku, filtry, olej w skrzyni biegów, LHM/LHS w hydropneumatyku
Wymiana oleju w silniku to kolejna rzecz, którą trzeba zrobić – i przestrzegać wymian, zalecanych dla danego typu. Razem z olejem wymienia się filtr oleju. Jego regularna wymiana co 15 tysięcy kilometrów na pewno nie zaszkodzi. Przy tej okazji warto też zmienić olej w skrzyni biegów. Koszt to kilkadziesiąt złotych a przy okazji wymiany możemy się dowiedzieć, czy ze skrzynią jest wszystko w porządku. Do listy wydatków dojdzie wymiana płynu w zawieszeniu, o ile kupiliście Citroena (LHM dla starszych modeli, LHS dla nowszych).
Dwie pierwsze pozycje wymienić trzeba obowiązkowo. Ale to nie koniec wydatków – tyle, że one zależą już od stanu konkretnego egzemplarza.
3. Sprzęgło
Bez sprzęgła samochód po prostu nie pojedzie. Jeśli auto ma już duży przebieg, to możemy się spodziewać wymiany. Jeśli zrobicie to od razu po kupnie samochodu, mechanik może przy okazji powymieniać kilka elementów, które również ulegają zużyciu a zajmują sporo czasu robione oddzielnie – różnego rodzaju uszczelnienia czy łożyska. Rozebranie tej części samochodu daje dostęp do tego, do czego normalnie się nie zagląda – można więc sprawdzić co jeszcze warto wymienić przy okazji tej samej w sumie pracy. Cena sprzęgła to również kilkaset złotych.
4. Tuleje wahacza, łączniki stabilizatora
Nasze drogi pełne są niezwykle wyrafinowanych pułapek na samochody. Od dziur, szczelin i nierówności po krawężniki i leżące na jezdni przedmioty. Nic dziwnego, że wszelkie elementy gumowo-metalowe po jakimś czasie będą się domagać wymiany. Po zakupie auta warto skontrolować ich stan i bez litości wymienić wszystko na nowe. To również element eksploatacji.
5. Klocki i tarcze hamulcowe
Hamulce to podstawa a tarcze i klocki hamulcowe to element, który ulega zużyciu stosunkowo szybko – szczególnie jeśli jeździcie dynamicznie. Kolejny wydatek rzędu kilkuset złotych, na którym nie warto oszczędzać, o ile nadają się już do wymiany.
5. Drobiazgi
W używanym samochodzie wiele rzeczy może po prostu nie działać, bo poprzedniemu właścicielowi już się nie chciało tego robić. Przepalone żarówki podświetlenia, kabiny, szwankujące radio, niedziałające szyby czy zamek centralny, brak drobnych elementów gumowych, spinek, niepasujące dywaniki, jakieś drobne awarie elektryczne – to wszystko powoduje, że lista wydatków może być bardzo duża. Ceny części nie są zwykle zbyt wysokie, ale ich ilość generuje dość wysoką sumę.
Wszystko łącznie może dać kwotę kilku tysięcy złotych – i warto pamiętać, że co jakiś czas takie auto będzie wymagało kolejnych inwestycji, wynikających z upływu czasu i zużycia kolejnych elementów.
Szczegółowe zestawienie dla kupionego samochodu
Nasz redakcyjny Citroen Xantia, kupiony od pierwszego właściciela, po blisko 20 latach eksploatacji również wymagał serwisu. Notujemy na bieżąco wszystkie wydatki, związane z pozakupowym przeglądem i przedstawimy je szczegółowo po zakończeniu.
A jakie są Wasze doświadczenia? Podzielcie się w komentarzach
Najnowsze komentarze