W dniu wczorajszym Alians Renault-Nissan i Mitsubishi Motors ogłosiły, że zbadają możliwości rozszerzonej współpracy pomiędzy obydwoma koncernami. Analizie poddane będą projekty związane z wprowadzeniem wspólnych produktów, opracowanie nowych technologii oraz lepsze wykorzystanie możliwości produkcyjnych. W efekcie współpraca Nissana i Mitsubishi może się rozszerzyć na cały Alians.
Istniejąca spółka joint-venture pomiędzy Nissanem i Mitsubishi (NMKV) być może zostanie rozszerzona o nowego, francuskiego partnera. Wspólnym projektem mogłoby być opracowanie i produkcja miejskiego autka o napędzie elektrycznym. Samochód ten byłby prawdziwie globalnym produktem – miałby być oferowany na całym świecie, zapewne pod różnymi markami, w zależności od rozpoznawalności na poszczególnych rynkach. To się może powieść, bo przecież zarówno Renault, jak i Nissan oraz Mitsubishi są pionierami we wprowadzaniu do seryjnej produkcji samochodów o zerowej emisji.
Aktualne wstępne ustalenia mówią o tym, że w gamie Mitsubishi pojawić się mogą dwa nowe modele z nadwoziem sedan bazujące na istniejących rozwiązaniach Renault. Pierwszy z nich miałby być autem segmentu D przeznaczonym na rynki północnoamerykańskie (USA i Kanada), a jego produkcja zlokalizowana byłaby w południowokoreańskim Busan. Drugie z omawianych aut ma być modelem kompaktowym, a miejsce jego produkcji podlega wciąż ożywionym dyskusjom pomiędzy partnerami.
Jednocześnie zbadane zostaną szanse na wspólne opracowanie i produkcję kolejnych modeli.
„Nissan i Mitsubishi już kilkakrotnie współpracowały w różnym zakresie w przeszłości, ostatnio poprzez spółkę joint-venture w Japonii. Jestem rad, że możemy tę współpracę rozszerzyć otwierając nowe możliwości przed Renault jednocześnie dalej rozwijając dobre relacje Nissana i Mitsubishi” – powiedział Carlos Ghosn, prezes Renault i Nissana.
„W związku z rozwojem wspólnych projektów z Nissanem, Mitsubishi Motors ma przyjemność nawiązać współpracę z Renault. Nowe możliwości stanowią dowód na to, że związki Mitsubishi z Nissanem przyniosły pozytywne wyniki, a my w Mitsubishi liczymy, że rozszerzenie współpracy o Renault dostarczy nam kolejnych korzyści” – dodał Osamu Masuko, prezes Mitsubishi Motors Corporation.
Spółka joint-venture NMKV powstała w czerwcu 2011 roku. Dwa lata później na japońskie drogi wyjechały pierwsze modele produkowane przez firmę należącą do Nissana i Mitsubishi: bliźniacze Nissan Dayz oraz Mitsubishi eK wagon (na zdjęciach poniżej). Czy to w tym aucie zaimplementowany zostanie napęd elektryczny?
Jak widać – globalizacja pędzi. Czy jednak po zaangażowaniu się Renault we współpracę z Mitsubishi (mające na koncie współpracę także z PSA Peugeot Citroën) nastąpi za jakiś czas zbliżenie dwóch wielkich francuskich koncernów motoryzacyjnych?…
KG