Nowy Citroën C5 X to samochód klasy średniej, który niedawno zadebiutował w gamie marki. Auto miało już swoją światową premierę, pierwsze testy rozpoczęły się w Chinach a wkrótce w Europie. Samochód jest chwalony przez dziennikarzy, którzy mieli go już okazję obejrzeć, także przedstawiciele naszej redakcji podkreślali jego zalety po warszawskiej premierze. Powstaje też pytanie, czy nowy Citroën C5 X może być następcą Citroëna C5 dla osób, które dzisiaj jeżdżą tym drugim autem.
Zajrzyjmy najpierw do danych technicznych. Do porównania użyłem wersji kombi C5, ponieważ ta jest w Polsce bardzo popularna i pełni często rolę samochodu rodzinnego, oferującego duży bagażnik i bardzo komfortowe zawieszenie. Warto też wiedzieć, że Citroën C5 był dostępny zarówno w wersji z hydropneumatyką jak i bez niej.
Wymiary obu samochodów są bardzo podobne. Citroën C5 X ma długość 4805 mm, natomiast C5 kombi 4829 mm. Nowy model jest za to nieco szerszy (1865 mm vs 1860) oraz wyższy (1485 mm vs 1479). Nieduże różnice są tez w zakresie pojemności bagażnika, C5 X ma odrobinę większy (545 l vs 533). Citroën C5 wygrywa za to pod względem rozstawu osi (30 mm więcej), ale tutaj jedna uwaga: siedząc w C5 X ma się wrażenie większej przestrzeni niż w C5, co sprawdziliśmy na prezentacji nowego auta w Warszawie.
Dane techniczne: Citroën C5 X kontra Citroën C5 kombi
Dane techniczne |
Citroën C5 X |
Citroën C5 kombi |
długość (mm) |
4805 |
4829 |
szerokość (mm) |
1865 |
1860 |
wysokość |
1485 |
1479 |
rozstaw osi (mm) |
2785 |
2815 |
prześwit (mm) |
150 |
130 (regulowany) |
bagażnik (l) |
545 |
533
|
Patrząc więc z punktu widzenia czystych danych technicznych, można powiedzieć, że jest bardzo podobnie i przejście z C5 na C5 X jest jak najbardziej sensowne i możliwe.
To, czego Citroën C5 X nie zaoferuje nigdy, to zawieszenie hydropneumatyczne. Niezrównany komfort i stały, niezależny od obciążenia, a do tego jeszcze regulowany prześwit. Citroën C5 X ma za to komfortowe zawieszenie wyposażone w progresywne ograniczniki hydrauliczne, które znakomicie łagodzą nierówności. W wersji hybrydowej to zawieszenie może być także aktywne, ze zmienną siłą tłumienia. Szukając komfortu, Citroën C5 X będzie bardzo dobrym wyborem, bo w tej klasie i tak nic lepszego kupić nie można.
Citroën C5 X nie zaoferuje też silnika wysokoprężnego. Tutaj ma do dyspozycji napędy benzynowe i hybrydowe, na dzisiaj według aktualnego konfiguratora C5 X są to 130-konny PureTech albo 225-konna hybryda.
No i na koniec kwestia ceny. Najtańszy Citroën C5 X dzisiaj to wersja ze 130-konną benzyną i 8-biegowym automatem. Cena tego samochodu zaczyna się od 135.400 zł. 225-konna hybryda ładowalna to wydatek co najmniej 191.900 zł. Trudno to oczywiście porównywać do kosztów Citroëna C5 sprzed lat, bo od kilku miesięcy ceny samochodów szybują w górę. Porównujmy jednak to do innych modeli marki i moim zdaniem wygrywa tu inny model, Citroën C5 Aircross. Ten SUV zaczyna się w cenniku od 104.900 zł, a więc ponad trzydzieści tysięcy mniej, niż C5 X, oferując modne i poszukiwane przez klientów nadwozie i nadal wysoki komfort jazdy, bo również ma owo komfortowe zawieszenie, tyle że nie aktywne. C5 Aircross jest jednak kompaktowym SUVem, a więc autem nieco mniejszym od C5 X.
Pozycjonowanie cenowe C5 X może być powodem wybierania przez klientów właśnie C5 Aircrossa, zwłaszcza że za 137 tysięcy można go mieć w bogato wyposażonej wersji Shine. I mimo wszystkich plusów C5 X będzie to raczej pierwszy wybór przy bezpośrednim porównaniu. Kupując samochody kierujemy się bowiem nie tylko emocjami, ale też pewnego rodzaju pragmatyką. Warto jednak zaznaczyć, że ceny SUVa Citroëna też się wkrótce zmienią, bo do Polski wchodzi nowa generacja po faceliftingu i z tego co dowiedzieliśmy się w Citroënie, będzie droższa, co być może zmieni nieco proporcje cenowe.
Porównanie cen Citroën C5 X kontra Citroën C5 i Citroën C5 Aircross
Porównanie cen |
Citroën C5 X |
Citroën C5 (2015) |
Citroën C5 Aircross |
najtańsza wersja |
135.400 zł |
113.500 zł |
106.550 zł |
W powyższym cenniku uwzględniono cenę nowego Citroëna C5 Tourer (kombi) wg. cennika z roku 2015 dla wersji 1.6 THP 155 KM, wersja wyposażenia Exclusive – taka wersja była wtedy najtańsza. Citroën C5 Tourer 2.0 HDI Seduction kosztował 117.600 zł, wersja Exclusive z tym samym silnikiem 130.500 zł.
Najnowsze komentarze