W czerwcu Dacia zaprezentowała szczegóły dotyczące modelu Duster po face liftingu, ale w centrum rozwojowym marki trwają już prace nad kolejną generacją. III odsłona popularnego SUV-a otrzyma nowy napęd hybrydowy 1.8 E-Tech opracowany przez Grupę Renault.
Już we wrześniu tego roku podczas targów motoryzacyjnych w Monachium zadebiutuje nowa Dacia, która zajmie w katalogu miejsce Lodgy oraz Logana MCV. Jako podstawę technologiczną, rumuński producent wykorzysta znaną z Clio i Sandero platformę CMF-B. Model, którego nazwy jeszcze nie poznaliśmy, będzie pierwszą Dacią z napędem hybrydowym E-Tech. Technologia korzysta z wolnossącego silnika o pojemności 1,6 litra, ale jak informuje francuski portal L’argus, w planach Grupy Renault są już kolejne wersje hybrydowe.
Do napędu 1.6 E-Tech, który wewnętrznie nazywany jest „Small”, w 2022 roku dołączy wersja „Medium”, która połączy nowy 3-cylindrowy silnik benzynowy 1.2 TCe (HR12) z przekładnią bezsprzęgłową. Moc pojazdu będzie wynosiła 200 KM. Technologię w pierwszej kolejności otrzyma II generacja Renault Kadjar. W 2024 roku pojawi się wersja ładowalna o mocy 280 KM.
Zobacz także: Nowy Renault Kadjar już w 2022 roku. Rewolucja stylu
Nowa hybryda 1.8 E-Tech
Początkowy projekt układu E-Tech dla Clio przewidywał wykorzystanie cyklu Atkinsona, który jest stosowany przez Toyotę, ale ostatecznie nie pojawił się w modelu seryjnym. Inżynierowie Renault nie zrezygnowali zupełnie z pomysłu, ale odłożyli nieco w czasie. Aktualnie trwają prace nad wersją opartą na wolnossącym silniku 1.8 będącym ewolucją jednostki 1.6 z Clio E-Tech.
Zobacz test: Ile pali i jak jeździ nowe Renault Clio E-tech w hybrydzie?
Zwiększenie pojemności pozwoli na uzyskanie lepszej wydajności bez utraty mocy a dzięki licznym optymalizacjom obniżającym koszty produkcji, z technologii będzie mogła skorzystać marka Dacia, która przykłada dużą wagę do przystępnej ceny swoich pojazdów. Napęd będzie dostępny także w wersji plug-in.
Jak informuje portal L’argus napęd 1.8 E-Tech zadebiutuje jesienią 2024 w Dacii Duster III generacji a w kolejnym roku pojawi się również w 7-miejscowym modelu Bigster.
Źródło: L’argus
Najnowsze komentarze