Od 29. stycznia 2013 roku w sieci dealerskiej Dacii we Francji można już składać zamówienia na Dacie Duster 4×2 zasilane fabryczną instalacją LPG. Według cen z grudnia podawanych przez DIREM (www.developpement-durable.gouv.fr) napełnienie baku do pełna kosztuje we Francji poniżej 30 euro. Średnia emisja dwutlenku węgla przy zasilaniu tym paliwem wynosi 146 g/km. No i najważniejsze – cena. Duster 4×2 1.6 16v 105 KM kosztuje nad Sekwaną od 13.350 euro.
Dacia odpowiadając na zapotrzebowanie zgłaszane przez klientów, wprowadziła do francuskiej oferty swojego przebojowego SUV-a z zasilaniem gazowym. W efekcie koszty eksploatacji tego samochodu wyposażonego w instalację fabryczną spadają do szalenie niskiego poziomu. We Francji oferowane są wersje Ambiance i Lauréate wyposażone w to źródło napędu. Ciekawostką jest fakt, że obie odmiany mają analogiczne ceny, jak równoważne wersje napędzane silnikiem benzynowym, które zastępują. Oznacza to, że wersja Ambiance kosztuje od 13.350 auro, a Lauréate od 14.350 euro.
Wspomniałem o emisji dwutlenku węgla. Okazuje się, że zasilany gazem Duster wydala tylko 146 g/km, co oznacza spory zysk w stosunku do dotychczasowych 167 g/km dotychczasowej wersji zasilanej tylko benzyną. Średnie spalanie LPG sięga 9,2 l/100 km, co w porównaniu z wynikiem 7,2 l/100 km dla benzyny może się wydawać sporym przyrostem, ale dopóki cena LPG nie przekroczy 1 euro jazda na tym paliwie i tak jest mocno opłacalna. Oczywiście kierowca ma pełną możliwość wyboru paliwa, na którym jedzie. Zbiornik na LPG umieszczany jest w miejscu koła zapasowego i ma pojemność 32 litrów. Wraz ze standardowym zbiornikiem na benzynę zapewnia zasięg rzędu 1.000 km. Aby zapewnić mobilność przy przebiciu koła, zastosowano zestaw naprawczy.
Wszystkie samochody Dacii są wyposażane w instalację LPG fabrycznie, wraz z odpowiednimi modyfikacjami silnika. Auta są oczywiście objęte standardową 3-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 100.000 km.
KG
Najnowsze komentarze