Dacia prezentuje na targach w Brukseli silnik ECO-G

17 4 279

Na salonie samochodowym w Brukseli Dacia prezentuje silnik ECO-G. Wkrótce trafi on do niemal całej gamy modelowej producenta. To dwupaliwowa jednostka możliwa do zasilania zarówno benzyną, jak i gazem. Niby nic nowego, ale jednak jest to swego rodzaju rewolucja.

Zobacz: testy samochodów Dacia

Silnik TCe 100 ECO-G trafi wkrótce do Dacii Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV. Jednostka ta poprawia osiągi, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Dacia jest jedynym producentem samochodów, który oferuje zasilanie LPG w całej gamie modelowej (oprócz Dokkera) pod nazwą ECO-G. ECO-G to sprawdzone rozwiązanie, proste w obsłudze, niedrogie i ekonomiczne w użyciu, spełniające potrzeby klientów marki Dacia.

Wprowadzony na rynek we Francji w styczniu 2020 r. silnik TCe 100 ECO-G będzie dostępny w także w Dacii Duster w cenie od 12.490 euro brutto. Rewolucja polega na tym, że to taka sama cena, jak dla wersji benzynowej!

Nowy trzy cylindrowy silnik z turbodoładowaniem TCe 100 ECO-G będzie teraz oferowany w Dusterze, Sandero, Sandero Stepway, Loganie i Loganie MCV. Zapewnia wyższy poziom wydajności przy maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm dostępnym od 2.000 obr./min, umożliwiając wszechstronne zastosowanie przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Silnik ECO-G emituje około 10% mniej CO2 niż porównywalny silnik benzynowy.

Dacia oferuje gamę aut zasilanych LPG w bardzo konkurencyjnej cenie, bez uszczerbku dla niezawodności (i bez dodatkowych kosztów w porównaniu z równoważną wersją benzynową). Cena paliwa LPG jest znacznie niższa (do ponad połowy ceny litra benzyny lub oleju napędowego). Ponadto technologia ta oferuje znaczne korzyści podatkowe (we Francji):
– całkowite lub częściowe zwolnienie z opłaty rejestracyjnej samochodu (w zależności od departamentu);
– ekologiczne zniżki;
– naklejka Crit’Air 1 dla pojazdów ekologicznych;
– bezpłatne lub ulgowe ceny za parkingi;
– dla klientów biznesowych – ulgi podatkowe.

Nawet zakładając, że średnie zużycie paliwa LPG jest nieco wyższe, całkowity koszt paliwa na kilometr zmniejsza się nawet o 30% w porównaniu z silnikiem benzynowym i do 8% w porównaniu z silnikiem Diesla. Pewnym problemem może być dostępność LPG – we Francji można go kupić średnio na co siódmej stacji benzynowej, w Europie na co czwartej. W Polsce jest to paliwo powszechne. W Unii Europejskiej LPG jako paliwo do samochodów wykorzystuje blisko 15 milionów samochodów. Na świecie jest ich 26 milionów.

Zobacz też: wiadomości o samochodach Dacia

Ponadto pojazdy Dacia napędzane silnikami ECO-G mogą wjeżdżać na parkingi podziemne dzięki wbudowanym funkcjom bezpieczeństwa (zawór bezpieczeństwa, zawór zwrotny i poziom napełnienia ograniczony do 80%), a ograniczenia w ruchu powodowane zanieczyszczeniami nie dotyczą tych aut.

Integracja zasilania LPG w pojazdach Dacii z silnikami ECO-G jest operacją przeprowadzaną bezpośrednio w fabryce. Dla klienta oznacza to: proste zamówienie, bez dodatkowego opóźnienia i jedną osobę do kontaktów w sprawie gwarancji i konserwacji jego pojazdu w sieci, przeszkolonych w tej technologii. Od samego początku silnik benzynowy jest zaprojektowany do pracy na paliwie LPG. Dodatkowy zbiornik LPG wykonany ze stali o wysokiej wytrzymałości znajduje się w miejscu koła zapasowego, a więc nie ogranicza zbiornika paliwa. Zawór zwrotny, ogranicznik wypełnienia 80%, ogranicznik przepływu, elektrozawór i zawór bezpieczeństwa uzupełniają system techniczny.

Dacia oferuje zasilanie LPG w swoich samochodach od 2010 roku. Pewna swojej technologii udziela na samochody 3-letniej gwarancji ograniczonej przebiegiem 100.000 km.

Obsługa jest prosta dla kierowcy. Przełączanie z benzyny na LPG i odwrotnie odbywa się na dwa sposoby: ręcznie, za pomocą specjalnego przełącznika znajdującego się w kabinie pasażerskiej w dowolnym momencie (wybrany tryb jest następnie powtarzany przy kolejnych uruchomieniach) lub automatycznie, gdy zbiornik LPG jest pusty. Dedykowany miernik kontroluje poziom zbiornika LPG. Napełnianie zbiornika jest również szybkie i łatwe (zaledwie 2 minuty). Kolejną mocną stroną tej oryginalnej integracji jest to, że objętość bagażnika pozostaje taka sama (zamiast koła zapasowego zainstalowany jest zbiornik LPG).

W obliczu wyzwania związanego ze zmianami klimatycznymi Dacia oferuje prostą i ekonomiczną gamę aut napędzanych silnikami ECO-G zasilanych LPG, które poprawiają zużycie i emisję CO2. To rozwiązanie jest zgodne z duchem niezawodności i dostępności marki Dacia i przyczynia się do zaangażowania Grupy Renault w zmniejszenie globalnego śladu węglowego o 25% w 2022 roku w porównaniu z 2010 rokiem” – powiedział Mihai Bordeanu, dyrektor marketingu Dacii.

LPG jest mieszaniną propanu i butanu. Jego spalanie emituje mniej tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu niż w przypadku silnika zasilanego benzyną. Ponadto LPG ma dużą zaletę: około 10% niższą emisję CO2 niż równoważny silnik benzynowy. W Europie i na całym świecie układ wtryskowy LPG jest dodatkowym układem dokładanym do istniejącego silnika benzynowego. Użycie LPG jako paliwa wymaga specjalnego zbiornika, zdolnego wytrzymać ciśnienie wywierane przez jego przechowywanie w postaci płynnej oraz niewielką modyfikację układu paliwowego silnika.

 

 

Krzysztof Gregorczyk; grafika: Dacia

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
7 Wątki komentarzy
10 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
11 Autorzy komentarzy
MulatObywatel MKKrissBartTim Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Jakman
Gość
Jakman

Pytanie czy będzie to rozwiązane tak ordynarnie jak dotychczas, czy faktycznie będzie wyglądać jak fabryczna instalacja. Chodzi o wkomponowanie przełącznika w deskę rozdzielczą, o wskaźnik poziomu LPG (najlepiej wyświetlany zamiennie z poziomem benzyny na głównym wskaźniku), działający komputer pokładowy itd. Generalnie bardzo dobry kierunek dla Daci na „hybrydowość” i ograniczenie CO2. Dziwię się, że inne marki szerzej w to nie wchodzą.

19MICHAŁ
Gość
19MICHAŁ

Jeżeli 1,0 l -3 cyl. jednorazowy zakalec – pali po mieście zimą ponad 9 l. wachy – podczas kiedy 4 cyl. 1,2 l pali ok. 3 l. mniej, to o jakiej ekologii i czyim klimacie EU tak biadoli ?? Jaki sens ma wywalanie zapasówki, kiedy przy odrobinie zmysłu technicznego nawet w Sandero zmieści się i zbiornik z LPG i zapasówka ? Żabojadom od aut myślenie sprawia ból, czy okaleczają się, bo taki prikaz ??

Jakman
Gość
Jakman

Chodzi o obniżenie kosztów, przy przeróbce blach pewnie by to się nie opłacało.

Tim
Gość
Tim

OK, ale gdzie tu nowość?? gdzie ta rewolucja?? możliwość przełączania benzyna-lpg?? żart?

Bart
Gość
Bart

Panie Redaktorze,
Dzięki za rzetelną informację. Podziwiam też Pańskie wysiłki prowadzenia dyskusji z niektórymi „płaskoziemcami” pod tym artykułem :). Silnik fajny, aczkolwiek dla mojego logana wybrałem wersję z „zakalcem” 1.0 sce – obawiałem się problemów z turbo (obawa oddalona w czasie o jakieś min. 5 lat). Poza tym, dla mnie dacia ma być autem za śmiesznie małe pieniądze, ale jakości dla przeciętnego zjadacza chleba/żaby/pizzy/wursta… Czekam na ich elektryki (najlepiej z ogniwami paliwowymi wodorowymi) a póki co poprzemieszczam się moim loganem z 1.0 sce. Pozdrawiam wszystkich w „daćkach”.

Kriss
Gość
Kriss

Tylko w Polsce nie mamy ulg dla posiadaczy LPG. A na parking podziemny też mógłbym wjechać, wiem ile mam paliwa w zbiorniku, widzę jakie są oznaczenia czy parking posiada wentylacje i najważniejsze mam takie same zabezpieczenia.

Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

A z dotryskiem benzyny to LPG, czy bez?

Mulat
Gość
Mulat

Ponoć mają przyjmować zamówienia od lutego na ten samochody z tym silnikiem.