Na salonie samochodowym w Brukseli Dacia prezentuje silnik ECO-G. Wkrótce trafi on do niemal całej gamy modelowej producenta. To dwupaliwowa jednostka możliwa do zasilania zarówno benzyną, jak i gazem. Niby nic nowego, ale jednak jest to swego rodzaju rewolucja.
Zobacz: testy samochodów Dacia
Silnik TCe 100 ECO-G trafi wkrótce do Dacii Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV. Jednostka ta poprawia osiągi, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Dacia jest jedynym producentem samochodów, który oferuje zasilanie LPG w całej gamie modelowej (oprócz Dokkera) pod nazwą ECO-G. ECO-G to sprawdzone rozwiązanie, proste w obsłudze, niedrogie i ekonomiczne w użyciu, spełniające potrzeby klientów marki Dacia.
Wprowadzony na rynek we Francji w styczniu 2020 r. silnik TCe 100 ECO-G będzie dostępny w także w Dacii Duster w cenie od 12.490 euro brutto. Rewolucja polega na tym, że to taka sama cena, jak dla wersji benzynowej!
Nowy trzy cylindrowy silnik z turbodoładowaniem TCe 100 ECO-G będzie teraz oferowany w Dusterze, Sandero, Sandero Stepway, Loganie i Loganie MCV. Zapewnia wyższy poziom wydajności przy maksymalnym momencie obrotowym 170 Nm dostępnym od 2.000 obr./min, umożliwiając wszechstronne zastosowanie przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Silnik ECO-G emituje około 10% mniej CO2 niż porównywalny silnik benzynowy.
Dacia oferuje gamę aut zasilanych LPG w bardzo konkurencyjnej cenie, bez uszczerbku dla niezawodności (i bez dodatkowych kosztów w porównaniu z równoważną wersją benzynową). Cena paliwa LPG jest znacznie niższa (do ponad połowy ceny litra benzyny lub oleju napędowego). Ponadto technologia ta oferuje znaczne korzyści podatkowe (we Francji):
– całkowite lub częściowe zwolnienie z opłaty rejestracyjnej samochodu (w zależności od departamentu);
– ekologiczne zniżki;
– naklejka Crit’Air 1 dla pojazdów ekologicznych;
– bezpłatne lub ulgowe ceny za parkingi;
– dla klientów biznesowych – ulgi podatkowe.
Nawet zakładając, że średnie zużycie paliwa LPG jest nieco wyższe, całkowity koszt paliwa na kilometr zmniejsza się nawet o 30% w porównaniu z silnikiem benzynowym i do 8% w porównaniu z silnikiem Diesla. Pewnym problemem może być dostępność LPG – we Francji można go kupić średnio na co siódmej stacji benzynowej, w Europie na co czwartej. W Polsce jest to paliwo powszechne. W Unii Europejskiej LPG jako paliwo do samochodów wykorzystuje blisko 15 milionów samochodów. Na świecie jest ich 26 milionów.
Zobacz też: wiadomości o samochodach Dacia
Ponadto pojazdy Dacia napędzane silnikami ECO-G mogą wjeżdżać na parkingi podziemne dzięki wbudowanym funkcjom bezpieczeństwa (zawór bezpieczeństwa, zawór zwrotny i poziom napełnienia ograniczony do 80%), a ograniczenia w ruchu powodowane zanieczyszczeniami nie dotyczą tych aut.
Integracja zasilania LPG w pojazdach Dacii z silnikami ECO-G jest operacją przeprowadzaną bezpośrednio w fabryce. Dla klienta oznacza to: proste zamówienie, bez dodatkowego opóźnienia i jedną osobę do kontaktów w sprawie gwarancji i konserwacji jego pojazdu w sieci, przeszkolonych w tej technologii. Od samego początku silnik benzynowy jest zaprojektowany do pracy na paliwie LPG. Dodatkowy zbiornik LPG wykonany ze stali o wysokiej wytrzymałości znajduje się w miejscu koła zapasowego, a więc nie ogranicza zbiornika paliwa. Zawór zwrotny, ogranicznik wypełnienia 80%, ogranicznik przepływu, elektrozawór i zawór bezpieczeństwa uzupełniają system techniczny.
Dacia oferuje zasilanie LPG w swoich samochodach od 2010 roku. Pewna swojej technologii udziela na samochody 3-letniej gwarancji ograniczonej przebiegiem 100.000 km.
Obsługa jest prosta dla kierowcy. Przełączanie z benzyny na LPG i odwrotnie odbywa się na dwa sposoby: ręcznie, za pomocą specjalnego przełącznika znajdującego się w kabinie pasażerskiej w dowolnym momencie (wybrany tryb jest następnie powtarzany przy kolejnych uruchomieniach) lub automatycznie, gdy zbiornik LPG jest pusty. Dedykowany miernik kontroluje poziom zbiornika LPG. Napełnianie zbiornika jest również szybkie i łatwe (zaledwie 2 minuty). Kolejną mocną stroną tej oryginalnej integracji jest to, że objętość bagażnika pozostaje taka sama (zamiast koła zapasowego zainstalowany jest zbiornik LPG).
„W obliczu wyzwania związanego ze zmianami klimatycznymi Dacia oferuje prostą i ekonomiczną gamę aut napędzanych silnikami ECO-G zasilanych LPG, które poprawiają zużycie i emisję CO2. To rozwiązanie jest zgodne z duchem niezawodności i dostępności marki Dacia i przyczynia się do zaangażowania Grupy Renault w zmniejszenie globalnego śladu węglowego o 25% w 2022 roku w porównaniu z 2010 rokiem” – powiedział Mihai Bordeanu, dyrektor marketingu Dacii.
LPG jest mieszaniną propanu i butanu. Jego spalanie emituje mniej tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu niż w przypadku silnika zasilanego benzyną. Ponadto LPG ma dużą zaletę: około 10% niższą emisję CO2 niż równoważny silnik benzynowy. W Europie i na całym świecie układ wtryskowy LPG jest dodatkowym układem dokładanym do istniejącego silnika benzynowego. Użycie LPG jako paliwa wymaga specjalnego zbiornika, zdolnego wytrzymać ciśnienie wywierane przez jego przechowywanie w postaci płynnej oraz niewielką modyfikację układu paliwowego silnika.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Dacia
Najnowsze komentarze