Firmy Renault SAS i Daimler AG zostały uhonorowane prestiżową francusko-niemiecką nagrodą biznesową – Franco-German Business Award 2013 – za ich współpracę przemysłową, która znacznie rozwinęła się od 2010 r., kiedy to Daimler i Alians Renault-Nissan połączyły siły.
Francusko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa przyznaje tę nagrodę francuskim i niemieckim spółkom, które są wzorem pod względem prowadzenia współpracy w czterech głównych obszarach: współpraca przemysłowa, środowisko naturalne, innowacje i nowoczesne technologie oraz zasoby ludzkie.
Patrząc obiektywnie, to jeden z przykładów najbardziej korzystnej współpracy w przemyśle motoryzacyjnym, która umożliwia partnerom zwiększenie efektu skali, a jednocześnie zachowanie odrębności naszych marek i produktów – powiedział prezes i dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan, Carlos Ghosn.
To partnerstwo rozwinęło się znacznie poza swój pierwotny zakres – dodał dyrektor generalny Daimlera i szef Mercedes-Benz Cars, Dieter Zetsche. – Współpraca, która początkowo dotyczyła projektów ukierunkowanych przede wszystkim na produkcję niewielkich samochodów w Europie, teraz obejmuje różnorodne projekty realizowane na całym świecie. Nie widzimy też przeszkód, aby w przyszłości rozwinęła się jeszcze bardziej.
Pierwsze efekty nawiązanej w 2010 r. strategicznej współpracy Daimlera i Aliansu Renault-Nissan można już obserwować na drogach: we wrześniu 2012 r. Daimler wprowadził na rynek miejski samochód dostawczy, Mercedes-Benz Citan, którego projekt opiera się na modelu Renault Kangoo, czyli protoplaście samochodów tego segmentu. Samochód ten jest produkowany w fabryce Renault we francuskiej miejscowości Maubeuge – tam, gdzie Renault produkuje swój lekki pojazd dostawczy Kangoo.
Model Citan odpowiada za mniej więcej 25% łącznej wielkości produkcji fabryki w Maubeuge. Model Citan wyposażono w czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra, który jest efektem współpracy Renault i Daimlera. Jeden z wariantów tego silnika trafił na rynek w 2012 r. w nowych modelach Mercedes-Benz klasy A i B.
Praca nad projektem obejmującym model Citan wymagała zaufania i przejrzystości między partnerami z Francji i Niemiec, którzy wcześniej nigdy ze sobą nie współpracowali. Projekt ten pokazuje, jak głęboko to partnerstwo połączyło nasze procesy produkcyjne i naszych pracowników – powiedział dyrektor Aliansu Renault-Nissan ds. strategicznej współpracy z Daimlerem, Jacques Verdonck. Jacques Verdonck, który odebrał nagrodę w imieniu Renault podczas ceremonii w Paryżu, pełnił funkcję głównego negocjatora w procesie nawiązywania strategicznej współpracy przez Alians Renault-Nissan i Daimlera.
Projekt ten wymagał codziennej wspólnej pracy zespołów w Niemczech i we Francji: konieczne było osiągnięcie zrozumienia i porozumiewanie się wspólnym językiem, przy jednoczesnym uwzględnieniu wspólnych wytycznych – kamieni milowych projektu i definicji produktów – powiedział pierwszy wiceprezes Daimlera ds. koordynacji współpracy z Renault-Nissan, Gero Herrmann. – Pomyślna współpraca nie przychodzi sama z siebie – jest rezultatem codziennej ciężkiej pracy, którą nasze zespoły wykonały i ciągle wykonują.
Europejskie korzenie, globalny zasięg
Strategiczną współpracę Aliansu Renault-Nissan i Daimlera wzmacniają wzajemne powiązania kapitałowe. W 2010 r. Daimler nabył 3,1% udziałów w koncernach Renault i Nissan. Z kolei Renault i Nissan dysponują po 1,55% udziałów w Daimlerze.
Partnerstwem tym kieruje Komisja ds. Współpracy. Na jej czele stoją Carlos Ghosn i Dieter Zetsche, a w jej skład wchodzą przedstawiciele kadry kierowniczej wyższego szczebla Renault, Nissana, Aliansu Renault-Nissan oraz Daimlera. Posiedzenia tej Komisji odbywają się 10 razy w roku, a jej zadaniem jest nadzór nad realizacją uzgodnionych projektów oraz omawianie propozycji dotyczących przyszłych wspólnych projektów.
Oprócz współpracy w zakresie silników, Renault i Daimler pracują nad produkcją nowej generacji modelu Twingo i czteromiejscowego Smarta w fabryce w miejscowości Novo Mesto, w Słowenii. Obecnie prowadzone są prace nad rozwojem wspólnego projektu tych niewielkich samochodów, które pozostaną jednak odrębnymi produktami, charakteryzującymi się niepowtarzalną tożsamością marki. Samochody te trafią na rynek w drugiej połowie 2014 r.
Nissan i Daimler razem realizują również kilka innych projektów, w tym projekt obejmujący wspólną produkcję czterocylindrowych silników benzynowych Mercedes-Benz w fabryce Nissana w Decherd, w amerykańskim stanie Tennessee.
Produkcja tych silników, które będą montowane w modelach marek Mercedes-Benz i Infiniti, rozpocznie się w połowie 2014 r. Planowana pełna wydajność fabryki ma wynosić 250 tys. jednostek rocznie.
Oprócz tego Nissan, Daimler i Ford Motor Co. pracują nad stworzeniem wspólnego systemu i pakietu ogniw paliwowych, które przyspieszą wprowadzenie na rynek pojazdów elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi.
Nagrodę w dziedzinie współpracy przemysłowej w 2013 r. przewodniczący Francusko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej, Guy Maugis, wręczył dyrektorowi Aliansu Renault-Nissan ds. strategicznej współpracy z Daimlerem, Jacques’owi Verdonckowi, na ceremonii, która odbyła się 9. grudnia 2013 r. w Paryżu.
W skład jury przyznającego francusko-niemiecką nagrodę biznesową w 2013 r. wchodziło 10 dyrektorów generalnych, ekonomistów i dziennikarzy z Francji i Niemiec. Na ceremonii obecnych było 350 gości, w tym francuski minister ds. małych i średnich przedsiębiorstw, innowacji i gospodarki cyfrowej, Fleur Pellerin, a także niemiecki federalny minister gospodarki i technologii, Philipp Rösler.
Informacje o Aliansie Renault-Nissan
Alians Renault-Nissan to strategiczne partnerstwo między Renault (z siedzibą w Boulogne-Billancourt we Francji) a Nissanem (z siedzibą w Jokohamie w Japonii). Oba koncerny odpowiadają łącznie za 10% całkowitej światowej sprzedaży samochodów. Od 1999 r. Renault i Nissan są partnerami strategicznymi, a w 2012 r. koncerny te sprzedały 8,1 miliona samochodów w niemal 200 krajach. Alians Renault-Nissan prowadzi strategiczną współpracę z wieloma producentami samochodów, w tym z niemieckim Daimlerem i chińskim Dongfengiem, a także z regionalnymi producentami, takimi jak indyjski Ashok Leyland. Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej: blog.alliance-renault-nissan.com.
Informacje o spółce Daimler
Daimler AG to jedna z najbardziej uznanych spółek motoryzacyjnych na świecie. Grupa Daimler, w skład której wchodzą oddziały: Mercedes-Benz Cars, Daimler Trucks, Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses i Daimler Financial Services, jest jednym z największych na świecie producentów samochodów klasy premium i największym na świecie producentem pojazdów dostawczych o zasięgu ogólnoświatowym. Daimler Financial Services świadczy usługi z zakresu finansowania, leasingu, zarządzania flotą, ubezpieczeń i innowacyjnej mobilności.
Założyciele firmy, Gottlieb Daimler i Carl Benz, zapisali się na kartach historii dzięki wynalezieniu samochodu w 1886 r. Dziś, jako pionier w zakresie inżynierii motoryzacyjnej, Daimler nadal kształtuje przyszłość mobilności: działalność
Grupy ukierunkowana jest zarówno na innowacyjne i ekologiczne technologie, jak i na bezpieczeństwo oraz najwyższą jakość pojazdów, które są atrakcyjne i fascynujące dla klientów. Już od wielu lat Daimler nieprzerwanie inwestuje w rozwój alternatywnych systemów napędowych. W perspektywie długoterminowej ma to na celu umożliwienie osiągnięcia bezemisyjnej jazdy samochodem. Poza pojazdami z napędem hybrydowym Daimler posiada również gamę bezemisyjnych pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami i ogniwami paliwowymi. To tylko jeden z wielu przykładów na to, że Daimler podejmuje wyzwania związane z odpowiedzialnością wobec społeczeństwa i środowiska naturalnego. Daimler sprzedaje swoje pojazdy i usługi niemal we wszystkich krajach na świecie i dysponuje zapleczem produkcyjnym na pięciu kontynentach.
Obecnie oprócz najbardziej wartościowej na świecie marki motoryzacyjnej klasy premium – Mercedes-Benz – spółka Daimler posiada takie marki, jak: Smart, Freightliner, Western Star, BharatBenz, Fuso, Setra i Thomas Built Buses. Spółka jest notowana na giełdach we Frankfurcie i w Stuttgarcie (skrót giełdowy DAI).
W 2012 r. Grupa sprzedała 2,2 mln pojazdów i zatrudniała 275 tys. osób; jej całkowite przychody wyniosły 114,3 mld EUR, a zysk przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) wyniósł 8,6 mld EUR.
Daimler i Alians Renault-Nissan uhonorowani za międzykulturową współpracę
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze