Jest szybki, lekki i bardzo mocny. Nowy DS E-TENSE FE23 ma 468 KM a jego prędkość maksymalna to 280 km/h.
Kluczowe liczby od momentu wejścia DS Automobiles do Formuły E:
- 89 wyścigów
- 4 tytuły mistrzowskie
- 15 zwycięstw
- 44 podia
- 22 pole position
Po niesamowitym sukcesie drugiej generacji, która przyniosła parę tytułów dla kierowców i zespołów w latach 2019-2020, a także wiele niezrównanych rekordów (10 zwycięstw, 15 pole positions i 28 podiów), wspierana przez Stellantis firma oficjalnie ujawniła swój DS E-TENSE FE23, którym wystartuje w dziewiątym sezonie w latach 2022-23.
Trzecia generacja w pełni elektrycznego samochodu, z natychmiast rozpoznawalnym czarno-złotym malowaniem, doskonale ucieleśnia etos DS Automobiles i jest świadectwem najnowszego skoku technologicznego.
FE23 posiada szereg istotnych zmian w porównaniu do swojego poprzednika. Bolidy Gen3 są najszybsze w historii Mistrzostw Świata Formuły E, osiągając prędkość maksymalną 280 km/h, a jednocześnie są o 60 kg lżejsze od bolidu Gen2. Najważniejsza jest jednak wydajność – ponad 40% energii zużywanej podczas wyścigu pochodzi z regeneracji podczas hamowania.
Co ważne, DS E-TENSE FE23 jest również mocniejszy – 350 kW w porównaniu z 250 kW w samochodzie Gen2 – i wyposażony w napęd na cztery koła. Nowy przedni układ napędowy dodaje dodatkowe 250 kW do tylnego, podwajając zdolność regeneracji do łącznej mocy 600 kW. Wreszcie, dzięki nowemu przedniemu układowi napędowemu, Gen3 jest pierwszym samochodem Formuły E bez hydraulicznych hamulców tylnych.
Opracowany przez DS Performance, wyścigowy oddział DS Automobiles, bolid DS E-TENSE FE 23 będzie bronią zespołu DS PENSKE i jego kierowców: broniącego tytułu mistrza świata Formuły E Stoffela Vandoorne’a oraz Jean-Erica Vergne’a – jedynego kierowcy w historii Formuły E, który zdobył tytuł więcej niż raz.
Umocniona dzięki nowej współpracy z PENSKE AUTOSPORT, DS Automobiles pozostaje zaangażowana w zapewnienie kolejnych zwycięstw i tytułów, a także nowych rekordów, w całkowicie elektrycznych mistrzostwach, które nadal stanowią wektor przyspieszenia dla jej prac badawczo-rozwojowych. Bardziej niż kiedykolwiek, to zaangażowanie jest kluczowym projektem dla DS Automobiles, które od 2024 roku stanie się w 100% elektryczne.
Zobacz: Salony DS Automobiles w Polsce
Sezon 9 Formuły E zapowiada się jako jeden z najbardziej konkurencyjnych od czasu rozpoczęcia kampanii inauguracyjnej w 2014 roku, dzięki nowemu innowacyjnemu bolidowi Gen3, 11 zespołom na starcie i odświeżonym przepisom sportowym. Dystans wyścigu będzie teraz określany na podstawie liczby okrążeń, a nie czasu, natomiast zespoły mogą szybko ładować swój tryb Attack Mode podczas pit-stopów.
Główne cechy DS E-TENSE FE23 Gen3:
Osiągi i wydajność:
- Układ napędowy opracowany przez DS Performance
- Moc maksymalna: 350 kW (476 KM)
- Prędkość maksymalna: 280 km/h (zoptymalizowana pod kątem torów ulicznych)
- Hamulce: Nowy przedni układ napędowy dodaje 250 kW do 350 kW generowanych z tyłu. Elektryczny układ hamulcowy (brake-by-wire) na wszystkich czterech kołach.
- Moc odzyskiwania energii podczas hamowania: 600 kW
- 40% energii zużywanej podczas wyścigu pochodzi z regeneracji podczas hamowania
Zrównoważony rozwój:
Według dostawcy, akumulatory Gen3 należą do najbardziej zaawansowanych i trwałych, jakie kiedykolwiek powstały. Do ich produkcji użyto minerałów pochodzących z odpowiedzialnych ekologicznie źródeł, a ogniwa baterii po zakończeniu okresu eksploatacji zostaną ponownie wykorzystane i poddane recyklingowi.
W konstrukcji nadwozia samochodu po raz pierwszy zostaną wykorzystane len i włókno węglowe pochodzące z recyklingu. Włókno węglowe zostanie poddane recyklingowi z samochodów Gen2, aby zmniejszyć ogólną ilość tworzonych nowych włókien węglowych.
Ślad węglowy Gen3 został zmierzony już w fazie projektowania, aby udokumentować podjęte środki oszczędności energii, jak również ogólny wpływ na środowisko. Wszystkie nieuniknione emisje zostaną zrównoważone w ramach zobowiązania Formuły E do zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
Zobacz: DS 7 Crossback – długodystansowy test
„Innowacja rodzi się z rywalizacji! Od momentu powstania DS Automobiles, elektryfikację umieściliśmy w centrum naszej globalnej strategii. Nasze sukcesy w Formule E, jako pierwszego producenta premium w tej kategorii, oraz liczne rekordy osiągnięte dzięki samochodowi drugiej generacji, wzmocniły nasze technologiczne know-how i podniosły reputację. Dziś rozpoczynamy nowy rozdział z renomowanym zespołem, wyjątkowymi kierowcami i jasnym celem: dalsze zdobywanie tytułów, które będą towarzyszyć wprowadzeniu na rynek naszych nowych, wyłącznie elektrycznych modeli od 2024 roku.” – powiedziała Béatrice Foucher, dyrektor generalny DS Automobiles.
„To niezwykle ekscytujący moment dla DS Performance. Po naszych ogromnych sukcesach z samochodem Gen2, dziś odsłaniamy nowy DS E-TENSE FE23: nasz lżejszy, szybszy i mocniejszy samochód Formuły E trzeciej generacji. To także zupełnie nowy rozdział dla zespołu, który otwieramy z PENSKE AUTOSPORT, jedną z największych nazw w całym motorsporcie. W nadchodzących sezonach nasz nowy samochód zostanie powierzony dwóm wspaniałym kierowcom, Stoffelowi Vandoorne’owi i Jean-Ericowi Vergne’owi. Ci dwaj mistrzowie są niezwykle szybcy i niezawodni i bez wątpienia zaprezentują możliwości technologiczne naszych samochodów i marki DS.” – mówi z kolei Eugenio Franzetti, dyrektor DS Performance.
„Ten sezon to moment definiujący dla zespołu. Nowa generacja samochodu wyścigowego, nowy układ napędowy i historyczny sojusz z producentem, którego podziwiamy od lat. Nie moglibyśmy być bardziej podekscytowani sezonem 9! Wierzymy, że nasze perspektywy na ten sezon są bardzo mocne, ponieważ Stoffel i JEV mają najsilniejsze i najbardziej doświadczone składy w serii. Czekam na znakomite wyniki w tym sezonie i początek podróży z DS i Stellantis w Mexico City w styczniu 2023 roku.” – opowiada Jay Penske, właściciel i Team Principal DS PENSKE.
„Jestem wielkim fanem nowej liweracji i nie mógłbym być bardziej podekscytowany możliwością podzielenia się gotowym produktem. Mamy przed sobą niezwykle ekscytujący rok wyścigowy i jestem napompowany, aby móc wywierać presję na inne zespoły już na początku sezonu w Meksyku!” – to z kolei Stoffel Vandoorne, panujący mistrz świata Formuły E.
„Bardzo się cieszę, że mogę być w tym projekcie i w tym samochodzie! Livery sprawiają, że auto wygląda bardzo zgrabnie, szybko i agresywnie, co reprezentuje nasze podejście zespołowe! Wszyscy dzielimy tę samą pasję do naszego sportu, a kiedy pasja spotyka się z efektywnością i ciężką pracą, sukces nigdy nie jest daleko. Nie mogę się doczekać, aby wznieść nasz nowy DS E-TENSE FE23 na nowe wyżyny. ” – podsumowuje Jean-Éric Vergne, mistrz Formuły E z 2018 i 2019 r:
źródło: Stellantis
Najnowsze komentarze