Aktualnie najmocniejszą Dacią Duster w Polsce jest wersja napędzana 150-konnym silnikiem 1.3 TCe, skądinąd naprawdę znakomitym. Można mieć tę jednostkę napędową pod maską Dustera w wersji przednionapędowej, i wówczas w komplecie dostajecie dwusprzęgłową przekładnię automatyczną, bądź w wersji 4×4 ze skrzynią manualną. Takie auta dostępne są w odmianach Prestige oraz SL Extreme i kosztują odpowiednio 88.300 zł lub 91.300 zł. Szczegółów szukajcie w cenniku. Aktualny cennik dołączamy też do niniejszego artykułu.
Ale niektórym tych 150 KM może się wydawać wartością zbyt małą. Cóż – zapewne da się zmienić tę moc poprzez chiptuning. Pewnie modyfikacje mechaniczne też coś by dały. Jednakże Renault wprowadza fabryczną wersję Dustera z silnikiem o mocy 170 KM. Tak, Renault, a nie Dacia, bo temat jest dostępny w Brazylii.
Zdaniem producenta Duster ze 170-konnym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i może się rozpędzić do 190 km/h. Jest więc nieco wolniejszy od naszych Dacii Duster TCe 150, ale i bardziej od nich dynamiczny.
Duster nadal zachowuje swoje kluczowe cechy wytrzymałościowe i sporo komfortu, aby zapewnić satysfakcję w każdej sytuacji, czy to w mieście czy w terenie. Dzięki największemu w segmencie kątowi natarcia (30°) i zejścia (34°5′) oraz największemu prześwitowi (237 mm) Duster z łatwością pokonuje przeszkody. Ponadto pojazd ma największy w tej kategorii na brazylijskim rynku bagażnik o pojemności 475 litrów i oferuje dużo miejsca we wnętrzu.
Nowy turbodoładowany silnik TCe 1.3 Flex w Dusterze Iconic został opracowany z wykorzystaniem know-how Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi we współpracy z Daimlerem, oferując wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach i niskim zużyciu paliwa. Przekłada się to na świetną reakcję na gaz.
Wydajny silnik TCe 1.3 Flex wykorzystuje również technologie opracowane przez Renault na torach Formuły 1, w kategorii, w której marka zdobyła już 12 światowych tytułów. Te technologie, to m.in. centralny wtrysk bezpośredni o ciśnieniu 250 barów, turbosprężarka z elektronicznym zaworem upustowym i inne.
TCe 1.3 Flex turbo to globalny silnik, w który wyposażone są modele z wyższej półki w kilku krajach. Produkowany w Hiszpanii silnik przeszedł ponad 40 tysięcy godzin testów w trakcie rozwoju, ponad 300 tysięcy km walidacji w ekstremalnych warunkach i powstało już ponad 1,2 miliona egzemplarzy od 2020 roku. Cały rozwój wersji Flex był przygotowany przez zespół inżynierów firmy RTA (Renault Tecnologia Américas), która znajduje się w kompleksie Ayrtona Senny w São José dos Pinhais (PR). Oto garść szczegółów:
Turbosprężarka pracuje z maksymalnym ciśnieniem 1,4 bara, precyzyjnie kontrolowanym przez elektronicznie sterowaną przepustnicę, która zapewnia maksymalny moment obrotowy przy 1.600 obr./min. Dzięki tej technologii silnik zyskuje na zwinności, aby lepiej reagować na zmiany ciśnienia wlotowego.
Głowica w kształcie trójkąta: ta konstrukcja pozwala na bardziej kompaktowy rozmiar, zmniejszając masę, obniżając środek ciężkości i pomagając w kontroli termicznej silnika. Kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą zapewnia lepszą reakcję turbosprężarki, optymalizując krzywą momentu obrotowego.
Podwójna oś sterowania zaworami w głowicy cylindrów ma zmienne fazy rozrządu zaworów ssących i wydechowych, sterowane elektronicznie, co pozwala na płynną zmianę kątów otwarcia i zamknięcia zaworów, gwarantując tym samym lepszą wydajność i mniejsze zużycie przy każdym obrocie.
Obróbka DLC (Diamond-Light Carbon) wywodząca się z nanotechnologii opracowanej w F1: ruchome elementy głowicy cylindrów, pierścienie i sworznie tłokowe zostały poddane obróbce powierzchniowej (DLC), aby zmniejszyć tarcie i zużycie paliwa.
Łożyska polimerowo-metaliczne pozwalają zmniejszyć tarcie w układzie łożyska wału korbowego i zwiększyć jego trwałość.
Zastosowanie wtryskiwaczy centralnych o ciśnieniu 250 bar o konstrukcji opracowanej dla etanolu (natężenie przepływu, kierunek i wielkość dyszy), z sześcioma otworami na wtryskiwacz, gwarantuje większą atomizację paliwa, zapewniając większy moment obrotowy i moc.
Cylindry z powłoką BSC (Bore Spray Coating): aluminiowy blok ma innowacyjną obróbkę powierzchni na ścianie cylindra, zwaną Bore Spray Coating (BCS). Pozwala to na bardziej wydajną wymianę ciepła między komorą spalania a płaszczem wodnym, zmniejszając tarcie z pierścieniami i tłokami, a także lepszą kontrolę przed detonacją. Już sam ten środek umożliwia zmniejszenie zużycia i emisji o około 1%. Technologia ta jest z powodzeniem stosowana w Aliansie w sportowym Nissanie GT-R.
Proporcjonalna sonda lamba analizuje jakość gazów, co pozwala na dokładniejszą kontrolę jakości spalania, zapewniając najlepszą wydajność w każdej sytuacji i w szybszy sposób.
Połączenie najnowocześniejszego silnika z nowoczesną automatyczną skrzynią biegów CVT XTRONIC® zapewnia energiczne zwiększanie prędkości i mocy w każdych warunkach użytkowania.
Nowy CVT XTRONIC® zapewnia maksymalny komfort, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich, zapewniając jednocześnie oszczędność paliwa. Jedną z jego zalet jest oprogramowanie zarządzające, które symuluje zmianę biegów w trybie automatycznym, gdy naciśnięcie pedału przyspieszenia wymaga wysokich osiągów silnika.
Ta bezstopniowa skrzynia biegów oferuje możliwość ręcznej zmiany przełożeń za pomocą dźwigni zmiany biegów, symulując osiem biegów. Kierowca musi przesunąć dźwignię w lewo, aby przejąć kontrolę nad przełożeniami. Ta opcja zapewnia korzyści w zakresie osiągów, zwłaszcza podczas wyprzedzania i ruszania, oraz korzyści w zakresie zużycia paliwa, gdy możliwe jest hamowanie silnikiem.
Przy stałych i wydajnych przyspieszeniach rozwój tej przekładni opierał się na trzech filarach: liniowości, zwinności i właściwościach jezdnych.
Skrzynia CVT XTRONIC® zmniejsza uczucie poślizgu przekazując z silnika na koła maksymalny moment obrotowy. Zastosowano mniejszą, a więc lżejszą pompę olejową i miskę olejową o mniejszej objętości. Stosowany jest nowy olej o niskiej lepkości zapewniający mniejsze tarcie i ograniczający zużycie paliwa. Pojawił się też bardziej precyzyjny zawór sterujący. Łańcuch o mniejszej szerokości zwiększa przełożenie skrzyni zapewniając bardziej dynamiczne przyspieszania i niższe prędkości obrotowe silnika przy prędkościach przelotowych. Zespół napędowy wyposażono również w system Stop&Start.
Aby jeszcze bardziej pomóc kierowcom w oszczędzaniu paliwa i monitorowaniu podróży, centrum multimedialne Easy Link obsługuje funkcje Eco Scoring i Eco Monitoring.
Oczywiście silnik Flex może być zasilany zarówno benzyną, jak i etanolem. W przypadku benzyny producent twierdzi, że spalanie w trasie wynosi 6,2 l/100 km, a w ruchu miejskim 7,2 l/100 km. Etanol w baku sprawia, że na autostradach Duster TCe 170 KM CVT XTRONIC® zużyje 8,5 l/100 km, a w mieście 10,1 l/100 km.
Przy okazji poprawiono też silnik 1.6 SCe, aby spełnić nowe normy emisji spalin obowiązujące w Brazylii. Motor o mocy 120 KM teraz zużywa o 3,9% mniej paliwa, a więc spadła też emisja.
Aktualnie Duster w Brazylii dostępny jest w następujących wersjach i cenach:
wersja |
cena |
Zen 1.6 SCe |
od 99.990 reali (równowartość ok. 75.040 zł) |
Zen 1.6 SCe CVT XTRONIC® |
od 108.090 reali (równowartość ok. 81.120 zł) |
Intense 1.6 SCe CVT XTRONIC® |
od 115.190 reali (równowartość ok. 86.450 zł) |
Iconic 1.6 SCe CVT XTRONIC® |
od 122.090 reali (równowartość ok. 91.630 zł) |
Iconic 1.3 TCe CVT XTRONIC® |
od 135.590 reali (równowartość ok. 101.760 zł) |
Duster jest objęty w Brazylii 3-letnią gwarancją ograniczoną przebiegiem 100.000 km. Klienci otrzymują też stały pakiet cen na przeglądy okresowe obowiązujący na Terenia całego kraju. W komplecie jest też usługa Renault Assistance na rok działająca 24 godziny na dobę w przypadku awarii mechanicznej lub elektrycznej.
Renault Duster na filmie, to nie jest opisywana wyżej wersja, ale i tak warto popatrzeć.
Renault posiada w Brazylii cztery zakłady produkcyjne w kompleksie Ayrtona Senny w São José dos Pinhais: jeden wytwarzający samochody osobowe, jeden produkujący lekkich pojazdy dostawcze, jedną wytwórnię silników, a także odlewnię aluminium.
Oferując pełną gamę pojazdów, takich jak Kwid, Sandero, Stepway, Logan, Duster, Oroch, Captur i Master, a także Zoe E-Tech, pojazd w 100% elektryczny, Renault wdrożył innowacyjne na brazylijskim rynku rozwiązania. To m.in. wprowadzenie sprzedaży w 100% on-line. Dzięki Renault On Demand, długoterminowej usłudze wynajmu samochodów, Renault wprowadza nowe rozwiązania w zakresie mobilności wraz z różnymi projektami współdzielenia samochodów. Wraz z partnerami opracowuje również rozwiązania w zakresie wytwarzania czystej energii, takie jak projekt Fernando de Noronha, w ramach którego zbudowano garaż fotowoltaiczny do zasilania ponad 30 pojazdów elektrycznych, które tam jeżdżą. Z kolei Instytut Renault, odpowiedzialny za działania społeczno-środowiskowe marki w kraju, współpracuje w zakresie rozwoju społeczeństwa i przez 11 lat wpłynął już na około 830 tys. osób w obszarze integracji i bezpieczeństwa.
Sprawdź aktualne ceny Dustera w Polsce
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Renault Brasil
Najnowsze komentarze