Dacia Duster jest coraz powszechniejszym widokiem na naszych ulicach. Samochód wyróżnia się dzięki niezłemu projektowi nadwozia i swojej wysokości. Jest funkcjonalny, ma modne nadwozie SUV a jego cena, pomimo ostatnich podwyżek, pozostaje akceptowalna, także dzięki niskim kosztom eksploatacji z fabryczną instalacją gazową. Dacia doczekała się nawet określenia Dusteratti. I jest ku temu powód.
Dusteratti to określenie, które bardzo dobrze pokazuje jak zmienia się samochodowa moda i potrzeby klientów. Jeszcze dziesięć lat temu pewnego rodzaju wyznacznikiem samochodu przynajmniej dla części społeczeństwa był używany Volkswagen Passat, nazywany też Passeratim. Teraz nazwa ta jest słyszana bardzo rzadko, bo miejsce używanego zajeżdżonego niemieckiego samochodu zajęło zupełnie coś innego.
To ciekawe zjawisko, które ilustruje zmiany preferencji zakupowych i sposobu myślenia. Po 18 latach od premiery Logana Dacia jest rynkowym standardem i odnośnikiem, wyznacznikiem trendów a inni producenci zastanawiają się, czy nie pójść jej śladem. Pamiętacie jak wiele zamieszania wywołała trzy lata temu wypowiedź członka zarządu Skody, który powiedział że marka ta ma być jak Dacia ?
Dacia jest marką pomyślaną jako alternatywa dla aut używanych. Wybierają ją między innymi osoby, które nie chcą już zajmować się wiecznymi serwisami rzekomo niezawodnych używek. W starym samochodzie zawsze coś się znajdzie do zrobienia, nawet jeśli jest na bieżąco serwisowany. Nie należy tego traktować w kategoriach awarii, raczej jako eksploatacji. Z czasem ilość takich drobnych eksploatacyjnych niuansów rośnie – niektórzy to tolerują, a niektórzy mają dość i szukają czegoś nowego.
Dacia Duster bardzo dobrze wpisuje się w takie potrzeby. Ma modny kształt SUVa, nie kosztuje tyle co inne SUVy, oferuje fabryczny napęd LPG a więc tanią eksploatację i do tego można ją mieć z pięcioletnią gwarancją. Do zakupu zachęcają też a może nawet motywują bardzo wysokie ceny na rynku wtórnym. Za 12-letniego Dustera sprzedający chcą dzisiaj niekiedy ponad 30 tysięcy złotych.
Dusteratti stał się widokiem powszechnym. Trend ten nasilił się od 2019 roku, gdy pojawił się nowy model z bardziej dopracowanym wnętrzem. Trzeba przy tym uczciwie powiedzieć, że Duster ma swoje wady – bo nie jest tak przestronny w środku, materiały są uproszczone, trudno tu oczekiwać luksusów, ale przy wszystkich tych wadach ma też sporo zalet, jak choćby świetny stosunek możliwości do ceny czy wspomniane już niższe koszty eksploatacji – i to ludzi przekonuje. Nie chcę tu jednak ślepo zachwalać auta budżetowego, pokazuję jedynie jak bardzo zmienia się postrzeganie tej marki i motoryzacyjna moda.
Co zdecydowało sukcesie Dacii? Wyczucie rynku: nadwozie SUV okazało się strzałem w dziesiątkę. Za sam kształt ludzie są w stanie wiele wybaczyć w środku. A Dacia z marki wręcz wyśmiewanej przez polskich dziennikarzy w 2004 roku stała się nagle obiektem mrocznego pożądania i odnośnikiem, standardem. Zastąpiła Passata, bo dzisiaj nietrudno w mediach motoryzacyjnych znaleźć tytuły, w których wszystko do Dacii się porównuje.
Zobacz: Nowe samochody Dacia. Sprawdź cenę modeli Sandero, Duster i Jogger
Czy Dusteratti zostanie z nami na dłużej? A może to chwilowa moda, bo SUV, bo tanio? Mi osobiście wydaje się, że Dacia będzie coraz częściej widywana na polskich drogach. Powodów ku temu jest bardzo wiele a jeden z nich najważniejszy: cenowy.
Najnowsze komentarze