Oto prawdziwy unikat. Citroën Traction Avant 7 z 1935 roku, który pochodzi z zakładu montażowego w Kolonii w Niemczech. W dodatku posiada komplet dokumentów, a nawet pierwszą tablicę rejestracyjną. Klasyk został wyceniony na 106.000 euro, czyli ok. 460 tys. zł.
Citroën Traction Avant 7 został wystawiony na sprzedaż przez Atelier Automobile z Berlina. Firma zajmująca się renowacją zabytkowych pojazdów na swojej stronie opowiada ciekawą historię modelu montowanego przed II wojną światową w Niemczech. Aby ją przytoczyć, musimy cofnąć się do lat 20 ubiegłego wieku, kiedy niemiecki rząd próbował ograniczyć import produktów zza granicy. Producenci amerykańscy, włoscy i francuscy próbowali ominąć wymogi celne, aby oferować swoje produkty dlatego budowali zakłady montażowe na terenie Niemiec. Jednym z nich był Citroën, który 31 stycznia 1926 roku rozpoczął budowę obiektu tego typu w Kolonii.
Zakłady należały wcześniej do firmy produkującej wagony, Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik AG i miały doskonałe połączenie kolejowe z Paryżem. Zakłady zajmowały powierzchnię ponad 64.500 m² i dzięki linii montażowej o długości 650 m stały się najnowocześniejszą fabryką samochodów w Niemczech.
15 lutego 1927 roku Citroën rozpoczął produkcję i wraz z 350 dealerami w Rzeszy Niemieckiej stał się największym importerem w Niemczech. Aby zachować zgodność z niemieckimi przepisami, pojazdy składały się w 75% z części wyprodukowanych w Niemczech a od 1933 w 95% ponieważ nawet silniki montowała firma Siemens w Berlinie.
Traction Avant 7, 11 i 15 Font
Z powodu niemieckich prześladowań Citroën popadł w kłopoty finansowe, które zmusiły producenta do zamknięcia zakładu w grudniu 1935 roku. Do tego czasu wyprodukowano tam 18.710 samochodów a wśród nich 823 Citroëny Font, czyli modele Traction Avant 7, 11 i 15 Font. Jak informuje Atelier Automobile do naszych czasów zachowały się cztery egzemplarze. Dwa odnaleziono w Niemczech, jeden we Francji i jeden w USA. Ten ostatni ponownie trafił do Niemiec i jest oferowany na sprzedaż. Citroën Traction Avant przeszedł renowację tak, aby zachować, jak najwięcej z oryginału m.in. wyprodukowaną w Niemczech skrzynię biegów.
Czym różni się Citroën Traction Avant produkowany w Paryżu od modelu z Kolonii? Silniki produkowane przez firmę Siemens są pomalowane na czerwono zamiast na zielono, inaczej zaprojektowano orurowanie drzwi i błotników, a deska rozdzielcza jest pomalowana dekoracyjną farbą do drewna (podobnie jak w Facel Vega). Ponadto wycięcia w drzwiach mają dodatkowe uszczelki, cała instalacja elektryczna łącznie z reflektorami pochodzi od Boscha, chłodnica od Wartenberg und Freund a panele nadwozia zostały wyprodukowała firma Ambi-Budd w Berlinie-Johannisthal. Opony podobnie jak w oryginale są marki Continental.
Aby stać się posiadaczem zmontowanego w Niemczech Citroena Tracktion Avant trzeba przeznaczyć 106.000 euro, czyli ok. 460 tys. zł.
Źródło: Atelier Automomobile
Najnowsze komentarze