Mamy listopad, a to oznacza, że za nami już pełnych dziesięć miesięcy rejestracji nowych samochodów. Jak wypadają interesujące nas marki, jakie wyniki uzyskały w październiku i ile aut zarejestrowano w obrębie każdej z nich w skumulowanym okresie? Oto szczegóły wynotowane z zestawienia nadesłanego do naszej redakcji przez niezawodny IBRM Samar.
Na pierwszym miejscu w stawce plasuje się Toyota, która zanotowała już niemal dwukrotnie większy wynik od początku roku, niż druga w zestawieniu Škoda. Trzecie miejsce zajmuje Kia. Na kolejnych pozycjach plasują się Volkswagen, Hyundai, BMW i Mercedes.
Dacia zamknęła dziesięć pierwszych miesięcy bieżącego roku wynikiem 16.954 zarejestrowanych aut, co daje jej ósme miejsce w rankingu i 4,86% udziału w polskim rynku nowych aut w rozpatrywanym okresie. Wynik Dacii stanowi niemal 28% tego, co sprzedała u nas Toyota. W październiku rumuńska marka wchodząca w skład Grupy Renault znalazła 1.379 nabywców, co oznacza spadek o 22,09% w porównaniu z wrześniem, ale jednocześnie wzrost o 42,02% w odniesieniu do października 2021 roku. Także sprzedaż skumulowana za dziesięć miesięcy wzrosła – o 7,48%.
Pierwszą dziesiątkę zamykają kolejno Audi i Ford.
Na pozycji jedenastej znajduje się Renault. Przez dziesięć miesięcy roku na polskie drogi wyjechało 11.734 nowe samochody tej marki. W porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego oznacza to spadek o 13,59%. Udział marki w polskim rynku wynosi aktualnie 3,37%. W październiku w Polsce zarejestrowano 1.304 nowe auta Renault, co stanowi wynik nieco lepszy od tego, co uzyskał Ford, ale w porównaniu z wrześniem stanowi spadek o 19,56%. Również w odniesieniu do ubiegłorocznego października Renault notuje spadek – o 12,72%.
Miejsce trzynaste zajmuje Opel, wyprzedzony przez Volvo. Niemiecka marka przejęta kilka lat temu przez Grupę PSA przez dziesięć miesięcy br. sprzedała w Polsce 8.419 aut, a to o 34,11% mniej, niż przez takie same dziesięć miesięcy roku 2021. W październiku bieżącego roku na polskie drogi wyjechało 505 nowych Opli (spadek o 5,43% w porównaniu z wrześniem), o aż 64,51% mniej, niż w październiku ubiegłego roku. Aktualny udział rynkowy Opla sięga poziomu 2,41%.
Tuż za Oplem sklasyfikowano markę Peugeot. Liczba rejestracji za dziesięć miesięcy wyniosła 8.182 samochody, co jest wartością o 6,21% mniejszą od wyniku za analogiczny okres roku 2021. Udział rynkowy marki wynosi 2,35%. W październiku na polskich drogach pojawiło się 744 nowe Peugeoty, o 31,22% więcej, niż we wrześniu (czyżby nowe 308-ki?) i o 24,21% więcej, niż w październiku ubiegłego roku.
Współtworzący koncern Stellantis Fiat plasuje się obecnie na pozycji szesnastej z wynikiem 5.319 aut, jakie zarejestrowano przez dziesięć pierwszych miesięcy bieżącego roku. To o 32,01% mniej, niż w analogicznym okresie roku 2021, a udział rynkowy marki wynosi aktualnie 1,53%. Październik przyniósł tylko 296 rejestracji, o 60,59% mniej, niż we wrześniu i o 66,96% mniej, niż w październiku roku ubiegłego.
Z kolei Nissan wchodzący w skład Aliansu z Renault i Mitsubishi znalazł się na pozycji siedemnastej z wynikiem za dziesięć miesięcy wynoszącym 5.016 aut. Tu także mamy spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym – o 23,04%. Rynkowy udział marki, to dziś 1,44%. Październik przyniósł 402 rejestracje, o 40,00% mniej, niż wrzesień i o 36,19% mniej, niż zanotowano w październiku 2022 roku.
Na pozycji osiemnastej znalazła się marka Citroën. Wynik za dziesięć miesięcy, to 5.004 rejestracje – o 24,16% mniej, niż rok temu w analogicznym okresie. Do Citroëna należy aktualnie 1,44% polskiego rynku nowych aut. W październiku na polskie drogi wyjechało 590 nowych aut z szewronami, o 9,37% mniej, niż we wrześniu, ale o 18,71% więcej, niż w październiku ubiegłego roku.
Z interesujących nas marek mamy jeszcze następujące:
– Jeep na miejscu 26. z wynikiem 1.707 aut (spadek rok do roku o 34,22%);
– Alfa Romeo na miejscu 29. z wynikiem 1.365 aut (wzrost rok do roku o 3,49%);
– Mitsubishi na miejscu 30. z wynikiem 1.216 aut (spadek rok do roku o 31,45%).
Miejsce 32. zajmuje marka DS Automobiles. Przez dziesięć miesięcy 2022 roku na polskie drogi wyjechało 706 samochodów tej marki premium, co oznacza wzrost o 136,12%. Rynkowy udział DS Automobiles wynosi obecnie 0,20%. Październik był jednak kiepskim miesiącem dla tej marki – zarejestrowano jedynie 52 auta, o 46,39% mniej, niż we wrześniu. Jednakże w porównaniu z październikiem ubiegłego roku obserwujemy wzrost o 48,57%.
Oferujący usportowione odmiany Fiata Abarth zajmuje miejsce 36. z wynikiem 95 rejestracji przez dziesięć miesięcy. To o 3,06% mniej, niż w roku ubiegłym. Październik zaowocował 9 rejestracjami, co oznacza wzrost o 80,00% w odniesieniu do września, ale spadek o 30,77% w porównaniu z ubiegłorocznym październikiem.
Wchodząca w skład koncernu Stellantis włoska marka Maserati może się pochwalić 67 rejestracjami nowych aut przez minione dziesięć miesięcy. To o 28,85% więcej, niż rok temu w analogicznym okresie. Maserati zajmuje w rankingu 39. miejsce. Październik zaowocował 10 rejestracjami i był o 11,11% lepszym miesiącem od września, ale o 9,09% gorszym od października ubiegłego roku.
Oferująca ekscytujące samochody marka Alpine plasuje się na pozycji 42. Dziesięć miesięcy tego roku przyniosło 32 rejestracje A110, o 6,67% więcej, niż dorobek marki w analogicznym okresie roku ubiegłego. W październiku tych rejestracji było 5, a to o 150,00% więcej, niż we wrześniu i o 66,67% więcej, niż w dziesiątym miesiącu ubiegłego roku.
w oparciu o dane IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze