Dzięki zdecydowanie niższemu zużyciu paliwa i emisji CO2 w porównaniu do klasycznych skrzyń automatycznych (o ok. 30 g CO2/km), Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour oraz Scénic i Grand Scénic są pierwszymi modelami tej gamy z automatyczną skrzynią biegów, które otrzymały znak Renault eco².
Atuty automatycznej skrzyni biegów EDC
Nowa skrzynia biegów EDC Renault należy do grupy skrzyń automatycznych. W samochodzie nie ma pedału sprzęgła, a zmiana przełożeń jest identyczna jak w skrzyniach automatycznych (PRND) z trybem sterowania impulsowego (+/-). System automatycznie zmienia biegi w sposób płynny – komputer sterujący pracą skrzyni wybiera optymalne przełożenie.
W celu zwiększenia sprawności i zmniejszenia zużycia paliwa, firma Renault zdecydowała się na zastosowanie technologii podwójnego, suchego sprzęgła. Skrzynia posiada dwa sprzęgła: pierwsze przeznaczone jest do obsługi biegów nieparzystych (1., 3., 5.), drugie do biegów parzystych (2., 4., 6.) i biegu wstecznego. Konstrukcja posiada cztery wałki: dwa wałki sprzęgłowe (każdy z nich połączony ze sprzęgłem) oraz dwa wałki główne. Wybór biegów następuje za pomocą synchronizatorów, podobnie jak w skrzyni mechanicznej. Zarówno synchronizatory jak i sprzęgło są napędzane za pomocą siłowników elektrycznych sterowanych blokiem elektronicznym.
Nowa, automatyczna skrzynia biegów EDC jest już dostępna w gamie Mégane, Mégane Coupé, Mégane Grandtour. W gamie Scénic i Grand Scénic pojawi się jeszcze w czerwcu br. Przy zastosowaniu skrzyni EDC zużycie paliwa uległo zmniejszeniu, a emisja CO2 została obniżona o 30 g/km w porównaniu z samochodem wyposażonym w tradycyjną skrzynię automatyczną.
Dostępna z silnikiem 1.5 dCi 110 FAP, skrzynia EDC jest pierwszą skrzynią automatyczną, która uzyskała znak Renault eco² dzięki emisji CO2 na poziomie 130 g/km lub poniżej (w zależności od modelu).
Mégane | Mégane Coupé | Mégane Grandtour | Scénic | Grand Scénic | ||
5-miejscowy | 7-miejscowy | |||||
SILNIK | 1.5 dCi 110 FAP EDC | |||||
Moc (KM przy obr./min.) | 110 KM przy 4.000 obr./min. | |||||
Moment obrotowy (Nm przy obr./min.) | 240 Nm przy 1.750 obr./min. | |||||
OSIĄGI | ||||||
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 190 | 190 | 190 | 180 | 180 |
0-100 km/h (s) | 12,2 | 11,7 | 12,1 | 13,2 | 13,4 | 13,6/14,3 |
ZUŻYCIE PALIWA | ||||||
w cyklu miejskim | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 6,1 | 5,9 | |
w cyklu pozamiejskim | 3,9 | 3,9 | 3,9 | 4,4 | 4,5 | |
w cyklu mieszanym | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 5,0 | 5,0 | |
EMISJA CO2 | 114 | 114 | 114 | 130 | 130 |
Dane techniczne:
masa |
82 kg (łącznie z podwójnym amortyzowanym kołem zamachowym) |
długość |
384 mm |
odległość między wałkami sprzęgłowymi |
188 mm |
pojemność skrzyni |
1,7 l |
przełożenie na pierwszym biegu |
15,6 (Mégane) – 17 (Scénic) |
przełożenie na szóstym biegu |
2,4 (Mégane) – 2,6 (Scénic) |
zakres przełożeń |
6,6 |
blok elektroniczny |
zintegrowany |
hamulec biegu wstecznego |
mechaniczny |
siłowniki zmiany biegów |
elektromechaniczny |
włączniki sprzęgła |
elektromechaniczny |
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze