Chyba wszyscy znamy nazwy Lacoste oraz Batman, ale z motoryzacją kojarzą się one niespecjalnie. Była zaś we Francji na przełomie wieków XIX i XX firma Lacoste et Battmann, która produkowała automobile i tą firmą się dziś zajmiemy.
Geneza tego przedsiębiorstwa sięga końcówki XIX wieku, kiedy to w 1897 roku Jacques Lacoste założył w Paryżu firmę J. Lacoste et Cie. Od początku był zorientowany na wytwarzanie automobili, ale bardziej jako poddostawca, niż pełnoprawny producent. Już w pierwszym roku działalności zaprezentowano model 4 CV wyposażony w elektryczny zapłon. Był to typowy czterokołowiec (quadricycle).
W 1901 roku nazwę firmy zmieniono na Lacoste et Battmann.
Przedsiębiorstwo Lacoste et Battmann produkowało pojazdy i oferowało je pod markami własnymi, ale też sprzedawało je konkurencyjnym firmom, które dokładały własne nadwozia i sprzedawały pod własnymi markami. Wśród marek własnych były Napoleon (działająca w 1903 roku) oferujący model 5CV, Cupelle (działała tylko w 1905 roku) oferująca model 8 CV, czy Lacoba (rok 1906) z modelem 12/16 CV napędzanym czterocylindrowym silnikiem generującym 30 KM.
W 1903 roku firma Lacoste et Battmann zaoferowała modele z silnikami De Dion-Bouton (jednocylindrowym 6 CV i dwucylindrowy 12 CV) oraz z motorem Mutel (czterocylindrowy 24 CV). Rok później do sprzedaży trafił automobil z jednocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 700 cm³.
W 1905 roku gama jednostek napędowych rozszerzyła się o wyraźnie większe jednostki 2.000 cm³, 2.500 cm³, 3.300 cm³ oraz 4.900 cm³. Dostawcami silników były firmy De Dion-Bouton oraz Aster.
W 1906 roku do oferty trafił wspomniany już model 12/16 CV, a rok później dołączyły automobile z jedno-, dwu- i czterocylindrowymi silnikami o mocach od 4,5 KM do 24 KM, a także pojazdy o napędzie elektrycznym.
Na koniec dekady pojawił się samochód z czterocylindrowym silnikiem firmy Aster o pojemności 1.800 cm³.
Tutaj i tutaj możecie zobaczyć model z 1903 roku.
Wśród marek, które kupowały od Lacoste et Battmanna podwozia (nierzadko z silnikami dostarczanymi przez innych francuskich producentów) były przedsiębiorstwa francuskie i brytyjskie. Wśród tych pierwszych należy wspomnieć firmy:
– Regal; napędzany jednocylindrowym silnikiem De Dion-Bouton najmniejszy automobil miał dwumiejscowe nadwozie typu Phaeton; Regal oferował też automobile z silnikami dwu- i czterocylindrowymi; jeden egzemplarz znajduje się w kolekcji Sparreholms Motormuseum w Sparreholm w Szwecji;
– Simplicia (w roku 1910).
Wśród marek brytyjskich były:
– Gamage – w latach 1903-1905 korzystał z podwozi Lacoste et Battmann i silników De Dion-Bouton oraz Aster (a później, w latach 1914-1915 z jednostek Chapuis-Dornier)
– Horley; tu współpraca także obejmowała, oprócz podwozi, także silniki De Dion-Bouton, Aster i Mutel;
– Imperial z Manchesteru (w odróżnieniu od dwóch innych marek o tej nazwie, z siedzibami w Croydon oraz Londynie); tutaj Brytyjczycy dodawali własną karoserię do automobili Lacoste et Battmann;
– Jackson;
– EH Lancaster – w latach 1902-1903 produkowała automobile 6 CV i 8 CV bazujące na rozwiązaniach Lacoste et Battmann z silnikami De Dion-Boutona;
– Speedwell Motor and Engineering Company.
Firma Lacoste et Battmann zniknęła z rynku w 1913 roku.
Zobacz inne artykuły z cyklu Nieznane, niszowe, zapomniane – poznajemy francuskie samochody
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Wikipedia
Najnowsze komentarze