Europejski rynek samochodów użytkowych przeżywa kryzys. W ciągu pierwszych 11 miesięcy roku, w porównaniu do 2021, sprzedano aż 15,5% aut mniej. To siedemnasty miesiąc spadków z rzędu.
W listopadzie 2022 roku rejestracje nowych pojazdów użytkowych w UE nieznacznie się zmniejszyły (-0,6%), co oznacza siedemnasty z rzędu miesiąc spadku. Kategoria samochodów ciężarowych odnotowała w ubiegłym miesiącu poprawę, ale to nie wystarczyło do zrównoważenia negatywnych wyników segmentów samochodów dostawczych i autobusów.
Od stycznia do listopada 2022 r. rejestracje nowych pojazdów użytkowych w całej UE spadłyaż o 15,5% do poziomu 1,5 mln pojazdów. Wszystkie cztery kluczowe rynki UE poniosły dwucyfrowe straty, przyczyniając się do negatywnych wyników regionu: Hiszpania (-19,2%), Francja (-18,1%), Niemcy (-12,8%) i Włochy (-10,7%).
Nowe lekkie samochody dostawcze (LCV) do 3,5t – duże spadki
W ubiegłym miesiącu unijny rynek nowych lekkich samochodów dostawczych skurczył się o 4,5%, licząc 111.303 sztuki. Trzy z czterech głównych rynków odnotowały spadki: Włochy (-16,7%), Francja (-8,4%) i Hiszpania (-3,0%). Jedynie Niemcy odnotowały wzrost (+15,1%).
W ciągu jedenastu miesięcy 2022 roku rejestracje nowych samochodów dostawczych w całej UE spadły o 19,3% do poziomu zaledwie 1,2 mln sztuk. Z wyjątkiem Cypru (+0,8%), wszystkie rynki regionu odnotowały gorsze wyniki niż rok temu, w tym cztery największe: Hiszpania (-23,8%), Francja (-20,0%), Niemcy (-15,7%) i Włochy (-12,3%).
Nowe ciężkie pojazdy użytkowe (HCV) o masie 16t i większej – wzrosty
Listopadowe rejestracje nowych ciężkich pojazdów użytkowych wzrosły o 21,1%, co pozwoliło sprzedać 24.032 sztuki takich aut w całej Unii Europejskiej. Niemal wszystkie rynki UE miały pozytywny wkład w ten wynik. Polska – jeden z największych rynków dla samochodów ciężarowych – odnotowała szczególnie silny wzrost (+36,3%). Podobnie, inne główne rynki w regionie: Hiszpania (+27,0%), Niemcy (+15,8%), Włochy (+10,7%) i Francja (+6,6%).
Od stycznia do listopada w UE zarejestrowano 235.670 nowych samochodów ciężarowych, co oznacza wzrost o 7,3% w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Wszystkie cztery największe rynki Europy Zachodniej odnotowały wzrost: Hiszpania odnotowała największy wzrost (+12,4%), a następnie Włochy (+3,6%), Francja (+3,3%) i Niemcy (+0,8%).
Nowe średnie i ciężkie pojazdy użytkowe (MHCV) powyżej 3,5 t – wzrosty
W listopadzie rejestracje średnich i ciężkich samochodów ciężarowych w UE odnotowały wzrost (+19,4%). Silny impuls do wyniku regionu zapewniły kraje Europy Środkowej, zwłaszcza Estonia (+69,8%) i Rumunia (+66,8%). Sytuacja była również pozytywna na czterech głównych rynkach Europy Zachodniej, wszystkie zanotowały wzrosty: Hiszpania (+24,1%), Niemcy (+15,6%), Włochy (+9,4%) i Francja (+4,0%).
W ciągu jedenastu miesięcy 2022 roku rejestracje nowych samochodów ciężarowych wzrosły o 4,2%, osiągając poziom 275.482 sztuk sprzedanych w całej UE. Dobre wyniki odnotowane w ostatnich miesiącach pomogły w osiągnięciu dodatniego wyniku łącznego. Na czterech kluczowych rynkach Europy Zachodniej odnotowano zróżnicowane wyniki: Hiszpania i Włochy odnotowały wzrost (odpowiednio +11,4% i +1,5%), podczas gdy Niemcy i Francja odnotowały skromne spadki (-2,1% i -0,4%).
Nowe średnie i ciężkie autobusy i autokary (MHBC) powyżej 3,5 t – spadki
W listopadzie 2022 r. rejestracje nowych autobusów i autokarów w UE spadły o 11,5%, ponieważ wszystkie cztery główne rynki regionu poniosły straty. Niemcy odnotowały najbardziej gwałtowny spadek (-32,8%), a następnie Hiszpania (-26,3%), Włochy (-13,3%) i Francja (-4,9%).
Jak dotąd w tym roku rejestracje nowych autobusów w całej UE spadły o 3,4% do 25 190 sprzedanych sztuk. Wśród czterech największych rynków regionu tylko Hiszpania odnotowała wzrost (+21,3%). Natomiast Niemcy (-24,4%), Francja (-12,6%) i Włochy (-9,0%) odnotowały znacznie gorsze wyniki w porównaniu do sytuacji sprzed roku.
Kategoria samochodów ciężarowych odnotowała w ubiegłym miesiącu znaczną poprawę, ale nie wystarczyło to do zrównoważenia negatywnych wyników segmentów samochodów dostawczych i autobusów.
źródło: ACEA
Najnowsze komentarze