Citroën AX był najmniejszym samochodem marki, produkowanym w latach 1986-1998. W ciągu pierwszych czterech lat produkcji zyskał ogromną popularność, oferując stosunkowo komfortowe jak na klasę wnętrze, przyjemne zawieszenie oraz oszczędne silniki. 15 stycznia 1990 roku z taśm zjechał miliony egzemplarz.
Citroën AX zadebiutował w 1986 roku. Jak na swoje czasy był samochodem bardzo nowoczesnym. Mierzył 3495 mm długości, 1555 mm szerokości i 1355 mm wysokości. Rozstaw osi wynosił 2280 mm, mimo to w środku samochód był uważany za dość przestronny.
Jego początki sięgają jeszcze kryzysu naftowego, który wybuchł pod koniec lat siedemdziesiątych. Celem projektu było zbudowanie samochodu taniego w produkcji, niedrogiego w eksploatacji i bardzo oszczędnego. I to się udało – Citroën AX był przy tym autem dość komfortowym jak na swoją klasę a jego współczynnik oporu powietrza CX wynosił zaledwie 0,31.
Początkowo pod maską AX zadebiutowały silniki benzynowe o mocach odpowiednio 45, 55 i 65 KM. W 1988 roku pojawił się bardzo oszczędny diesel, o którym żartowano, że produkuje paliwo a nie je zużywa. Wynik 3 litrów na 100 kilometrów był do osiągnięcia dla każdego kierowcy. Były też warianty sportowe, nawet do 100 KM.
Co ciekawe, pojawił się też wariant elektryczny, które zasięg wynosił tyle co dzisiaj oferuje Citroën AMI – 75 kilometrów. Auto rozpędzało się do setki w 8,3 sekundy.
Jeden z pierwszych klipów reklamowych z Citroënem AX pokazywał go na Wielkim Chińskim Murze.
Łącznie wyprodukowano 2.425.138 egzemplarzy AX. Swoisty rekord. Dzisiaj to już rzadkość – w ogłoszeniach można spotkać kilka sztuk. Zobacz ogłoszenia o sprzedaży używanego AX.
Najnowsze komentarze