Grand Prix Węgier gości w kalendarzu mistrzostw świata od 1986r. Jest niezmiennie organizowane na tym samym torze – Hungaroringu. Obiekt położony jest ok. 20 minut jazdy (autostradą) na północny wschód od Budapesztu. Jedno okrążenie toru ma długość 4.381 m. Kierowcy pokonują podczas wyścigu 70 „kółek” przejeżdżając tym samym dystans 306,663 km. Rekord toru należy od 2002 r. do Rubensa Barichello i wynosi 1:13.333. Węgierski tor charakteryzuje się bardzo dużą ilością zakrętów i krótkimi prostymi. W osiąganiu dobrych wyników nie pomaga duża różnica poziomów oraz nie najlepszy stan nawierzchni. Na niski poziom przyczepności wpływa pył i piasek nawiewany na asfalt z okolicznych pól.
Zespół Renault nie może zaliczyć tego toru do najszczęśliwszych. Kierowca spod znaku rombu triumfował tu tylko raz – w 2003 r. wygrał Fernando Alonso. Było to jego pierwsze zwycięstwo w Formule 1. W 1994 r. z pierwszego miejsca cieszył się Michael Schumacher jeżdżący wówczas Benettonem napędzanym silnikami Renault. W zeszłym roku Alonso nie dojechał tu do mety (z powodu źle dokręconego koła), a Giancarlo Fisichella zakończył udział w wyścigu na skutek wypadku na 18. okrążeniu. Liczymy, że w tym roku szczęście dopisze zawodnikom Renault.
Dziś odbyły się dwa pierwsze półtoragodzinne treningi. Sprawdźmy jak spisali się podczas nich kierowcy interesujących nas ekip, czyli Renault i Red Bull.
Podczas pierwszego treningu chłopaki wyraźnie działali w uśpieniu i wypadli, nie oszukujmy się, bardzo słabo. Heikki Kovalainen był 15., a Giancarlo Fisichella dopiero 17. Lepiej od nich zaprezentował się doświadczony zawodnik Red Bulla – David Coulthard, który zakończył sesję jako 14. Pecha miał Mark Webber – z treningu przed czasem wyeliminowała go awaria bolidu – w efekcie dopiero 20. czas. Dobrą formą błysnął nasz rodak Robert Kubica, który otwierał klasyfikację.
Oto szczegółowe wyniki pierwszego treningu (w nawiasie podajemy ilość okrążeń przejechanych przez każdego z kierowców):
1. Robert Kubica (BMW Sauber) – 1.22,390 (25 okrążeń)
2. Felipe Massa (Ferrari) – 1.22,519 (18)
3. Kimi Räikkönen (Ferrari) – 1.22,540 (21)
4. Fernando Alonso (McLaren) – 1.22,585 (18)
5. Lewis Hamilton (McLaren) – 1.22,654 (19)
6. Nick Heidfeld (BMW Sauber) – 1.22,891 (24)
7. Nico Rosberg (Williams) – 1.22,983 (19)
8. Jenson Button (Honda) – 1.23,294 (20)
9. Rubens Barrichello (Honda) – 1.23,601 (20)
10. Ralf Schumacher (Toyota) – 1.23,802 (27)
11. Anthony Davidson (Super Aguri) – 1.24,102 (13)
12. Jarno Trulli (Toyota) – 1.24,318 (30)
13. Alexander Wurz (Williams) – 1.24,321 (12)
14. David Coulthard (Red Bull) – 1.24,474 (17)
15. Heikki Kovalainen (Renault) – 1.24,733 (18)
16. Sebastian Vettel (Toro Rosso) – 1.24,905 (26)
17. Giancarlo Fisichella (Renault) – 1.24,920 (19)
18. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) – 1.24,976 (20)
19. Takuma Sato (Super Aguri) – 1.25,307 (13)
20. Mark Webber (Red Bull) – 1.25,584 (14)
21. Adrian Sutil (Spyker) – 1.26,332 (29)
22. Sakon Yamamoto (Spyker) – 1.28,118 (30)
W całkiem innych nastrojach jesteśmy po drugiej sesji treningowej. Tu popis dał Heikki Kovalainen, który w początkowych minutach sesji ustanowił drugi czas i na tej pozycji pozostał do końca treningu. Dobrą ósmą pozycję wywalczył Giancarlo Fisichella. Widać było zmianę w charakterystykach obydwu bolidów Renault. Kierowcy jeździli dużo agresywniej, z większą pewnością siebie. Swoją pozycję poprawił także Mark Webber z Red Bulla – wylądował na 13. miejscu, tuż przed Coulthardem.
Poniżej szczegółowe wyniki sesji:
1. Fernando Alonso (McLaren) – 1.20,919 (29 okrążeń)
2. Heikki Kovalainen (Renault) – 1.21,283 (39)
3. Lewis Hamilton (McLaren) – 1.21,338 (32)
4. Nico Rosberg (Williams) – 1.21,485 (40)
5. Nick Heidfeld (BMW Sauber) – 1.21,517 (37)
6. Kimi Raikkonen (Ferrari) – 1.21,589 (29)
7. Felipe Massa (Ferrari) – 1.21,620 (29)
8. Giancarlo Fisichella (Renault) – 1.21,698 (36)
9. Jarno Trulli (Toyota) – 1.21,857 (35)
10. Robert Kubica (BMW Sauber) – 1.21,906 (37)
11. Ralf Schumacher (Toyota) – 1.21,912 (29)
12. Alexander Wurz (Williams) – 1.21,987 (35)
13. Mark Webber (Red Bull) – 1.22,325 (28)
14. David Coulthard (Red Bull) – 1.21,483 (33)
15. Anthony Davidson (Super Aguri) – 1.22,510 (41)
16. Jenson Button (Honda) – 1.22,550 (47)
17. Takuma Sato (Super Aguri) – 1.23,022 (42)
18. Rubens Barrichello (Honda) – 1.22,727 (29)
19. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) – 1.23,136 (42)
20. Sebastian Vettel (Toro Rosso) – 1.23,148 (39)
21. Adrian Sutil (Spyker) – 1.24,378 (34)
22. Sakon Yamamoto (Spyker) – 1.26,307 (29)
Z wyników drugiego treningu można wywnioskować, że zapaliło się światełko w tunelu. Widać, że bolidy Renault mogą być konkurencyjne. Kierowcy zaczynają przyzwyczajać się do specyficznej konfiguracji bolidu i opon. Miejmy nadzieję, że wynik jutrzejszej sesji kwalifikacyjnej będzie równie obiecujący. Jest to szczególnie ważne na Hungaroringu, który ze względu na swą krętą charakterystykę jest niezwykle ciężkim torem do wyprzedzania i pozycja startowa ma tu ogromne znaczenie.
Trzymamy kciuki!
Grzegorz Różycki
Najnowsze komentarze