DOBÓR MIESZANEK
- Po raz pierwszy podczas Grand Prix Azerbejdżanu w użyciu będą najmiększe opony w gamie Pirelli: mieszanka C3 jako twarde opony P Zero „białe”, mieszanka C4 jako pośrednie P Zero „żółte” oraz mieszanka C5 jako miękkie P Zero „czerwone”. Ogumienie jest zatem o jeden stopień miększe niż podczas poprzedniej edycji tego wyścigu, którą rozegrano w sezonie 2019 – i jednocześnie takie samo, jak podczas weekendu w Monako.
- Taki dobór mieszanek wprowadza dodatkowy element strategiczny: poprzednim razem w trakcie niedzielnego wyścigu w ogóle nie korzystano z twardych opon. Miększe o jeden stopień mieszanki wprowadzą do gry twarde ogumienie, umożliwiając większą elastyczność strategiczną.
- Nawierzchnia ulicznego toru w Baku należy do najmniej agresywnych jeśli chodzi o szorstkość asfaltu i obciążenie opon. Dzięki temu najmiększe mieszanki w gamie są optymalnym wyborem.
CHARAKTERYSTYKA TORU
- Kierowcy zwykli opisywać tor w Baku jako połączenie skomplikowania Monako z szybkością Monzy. Jest to pewna przesada, ale nieźle oddaje charakterystykę wciąż najszybszego i najdłuższego toru ulicznego w kalendarzu – to miano ma przejąć debiutujący w tym sezonie obiekt w Arabii Saudyjskiej.
- Generalnie Baku jest typowym torem ulicznym. „Zielona” i śliska nawierzchnia może szybko ewoluować, zwłaszcza biorąc pod uwagę dwuletnią przerwę. Bariery nie wybaczają błędów, a w jednym miejscu – w zakręcie 9 – nitka jest bardzo wąska. Zwiększa to ryzyko interwencji samochodu bezpieczeństwa, co oczywiście ma wpływ na wyścigowe strategie.
- W zeszłym roku zwycięską strategią był jeden pit stop miękkie/pośrednie – tak pojechała pierwsza czwórka na mecie. Piąte miejsce zajął Charles Leclerc z Ferrari, stosując odwrotną strategię pośrednie/miękkie (plus drugi zjazd w samej końcówce po drugi zestaw miękkich opon, na których ustanowił najlepszy czas okrążenia). Okno na pit stop było dość szerokie i kierowcy wykonywali dłuższe przejazdy zwłaszcza na pośredniej mieszance C3 (w tym roku jest to mieszanka twarda).
- Baku słynie z kapryśnych, zmiennych wiatrów. Oczywiście ma to wpływ na balans aerodynamiczny, a odpowiedni dobór ustawień na tym torze jest tak czy inaczej dość dużym wyzwaniem.
- Długa prosta sprawia, że zespoły starają się stosować niższe poziomy docisku. To oznacza, że w 20 wymagających zakrętach ogromnej wagi nabiera generowana przez opony przyczepność mechaniczna.
FORMUŁA 2: CZEGO SIĘ SPODZIEWAĆ?
Formuła 2 wraca do Baku na trzecią tegoroczną rundę i po raz pierwszy w użyciu na tym torze będą 18-calowe opony. Tak jak w sezonie 2019, wybrano pośrednią mieszankę P Zero „żółtą” oraz supermiękką P Zero „fioletową”. Taka nominacja zapewnia dość dużą różnicę w osiągach między obydwoma rodzajami ogumienia oraz umożliwia zastosowanie bardziej zróżnicowanych strategii. Po raz pierwszy w bieżącym sezonie Formuły 2 w użyciu będzie pośrednia mieszanka, a supermiękka pojawiła się już w Monako. Pośrednie opony zostały przeprojektowane, by podnieść odporność na ziarnienie. Jednocześnie nieznacznie wzrosła różnica w tempie na tle opon supermiękkich.
MARIO ISOLA, SZEF DZIAŁU F1 I WYŚCIGÓW SAMOCHODOWYCH:
Przenosimy się z jednego wyjątkowego toru na drugi: Baku oznacza zupełnie inny sprawdzian niż Monako, ale podobna jest precyzja, z jaką należy trzymać się z daleka od kłopotów. Po raz pierwszy przywozimy do Azerbejdżanu najmiększe mieszanki, zastosowane także w Monte Carlo. Podjęliśmy taką decyzję, bo w poprzedniej edycji tego wyścigu, w sezonie 2019, w ogóle nie korzystano z ówczesnej twardej mieszanki, za to dużo jeżdżono na pośredniej. Zmiana nominacji może sprawić, że wszystkie trzy mieszanki odegrają ważną rolę i będziemy mieli do czynienia ze zróżnicowanymi strategiami. W Formule 2 mamy odstęp pomiędzy dwiema mieszankami, tak jak podczas inauguracji sezonu w Bahrajnie. Dzięki temu różnice między obydwoma rodzajami opon są większe, co może przynieść bardziej emocjonującą rywalizację i zróżnicowanie taktyczne na wymagającym torze, na którym wszystko może się zdarzyć.
INNE WIADOMOŚCI PIRELLI
- Podczas tego samego weekendu, co Grand Prix Monako, rozegrano także Rajd Portugalii. Załogi rywalizujące w mistrzostwach świata po raz pierwszy skorzystały z szutrowych opon Pirelli Scorpion KX w specyfikacji na sezon 2021. Zwyciężyli Elfyn Evans i Scott Martin z Toyoty, a w pierwszej piątce finiszowali reprezentanci trzech różnych producentów.
- W zeszłym tygodniu kontynuowano testy 18-calowych opon Pirelli na sezon 2022 w Formule 1. Na torze Paul Ricard ogumienie na mokrą nawierzchnię przez dwa dni sprawdzali Charles Leclerc i Carlos Sainz. W porannych sesjach testowano 18-calowe opony przejściowe, a po południu jeżdżono na ogumieniu deszczowym.
źródło: Pirelli Polska
Najnowsze komentarze