Badania przeprowadzone w Szwecji pokazują, że ekrany dotykowe przegrywają w konfrontacji z fizycznymi przyciskami. Taki są wnioski szwedzkiego magazynu motoryzacyjnego Vi Bilägare, który przeprowadził testy interfejsów w 12 samochodach.
W badaniach wzięły udział takie auta jak:
- BMW iX 30
- Dacia Sandero
- Hyundai Ioniq
- Mercedes GLB
- MG Marvel R
- Nissan Qashqai
- Seat Leon
- Subaru Outback
- Tesla Model 3
- Volkswagen ID.3
- Volvo C40
- Volvo V70 (2005)
Powodem stosowania ekranów w samochodach jest przede wszystkim chęć obniżenia kosztów. Ekran dotykowy jest prosty w montażu i można na nim zaprogramować praktycznie wszystko. Sama instalacja ekranu pozwala też uprościć budowę kokpitu. Oszczędność miejsca, czasu i pieniędzy – czego chcieć więcej? Na szczęście nie wszyscy producenci zrezygnowali z fizycznych pokręteł i przycisków. Dacia Sandero, zbadana przez magazyn, to przykład auta, które ma system multimedialny, ale klasycznie obsługuje się w nim m.in. klimatyzację.
Producenci niekiedy przesadzają ze swoimi rozwiązaniami. Volkswagen i Seat aby zaoszczędzić pieniądze, dotykowe elementy sterowania klimatem pod ekranem w ID.3 i Leonie pozbawili podświetlenia, przez co są niewidoczne w nocy. Do absurdu doprowadzono sterowanie w Tesli, gdzie nawet wycieraczki przedniej szyby są sterowane poprzez ekran dotykowy.
Wyniki mówią same za siebie. Najgorzej radzący sobie samochód potrzebuje 1400 metrów, aby wykonać te same zadania, na które najlepiej radzący sobie samochód potrzebuje tylko 300 metrów. Najłatwiejszym do zrozumienia i obsługi samochodem, z dużym marginesem, jest Volvo V70 z 2005 roku. Z czterema zadaniami radzi sobie w ciągu dziesięciu sekund, podczas których samochód pokonuje 306 metrów z prędkością 110 km/h.
Dacia Sandero wypada dobrze, choć ma ekran dotykowy. Nie jest jednak przeładowana funkcjami i tą prostotą wygrywa.
Na drugim końcu skali, chiński samochód elektryczny MG Marvel R radzi sobie znacznie gorzej. Kierowca potrzebuje 44,6 sekundy zanim wszystkie zadania zostaną wykonane, podczas których samochód przejechał 1372 metry – ponad cztery razy więcej niż w przypadku starego Volvo.
BMW iX i Seat Leon wypadają lepiej, ale oba są nadal zbyt skomplikowane. Kierowca potrzebuje prawie kilometra na wykonanie zadań. W tym czasie wiele może się wydarzyć w ruchu ulicznym.
Wyniki
Samochód |
Czas realizacji zadań (s) |
Wynik |
---|---|---|
BMW iX |
30.4 |
4.0 |
Dacia Sandero |
13.5 |
3.75 |
Hyundai Ioniq 5 |
26.7 |
3.5 |
Mercedes GLB |
20.2 |
3.25 |
MG Marvel R |
44.9 |
2.5 |
Nissan Qashqai |
25.1 |
4.25 |
Seat Leon |
29.3 |
3.25 |
Subaru Outback |
19.4 |
4.0 |
Tesla Model 3 |
23.5 |
3.75 |
Volkswagen ID.3 |
25.7 |
2.25 |
Volvo C40 |
13.7 |
3.5 |
Volvo V70 (2005) |
10.0 |
4.5 |
źródło: Vibilagare
Najnowsze komentarze