Coraz częściej udoskonalane, coraz bardziej interaktywne i połączone samochody zapewniają zdalną aktualizację systemów pokładowych. Ta rewolucja wspiera aspiracje marki i ma zapewnić Renault pozycję zaawansowanego technologicznie producenta samochodów. Dziś wystarczy jedno dotknięcie ekranu multimedialnego i załatwione! Ale co to za magiczna sztuczka? Wszystko zawiera się w skrócie składającym się z czterech liter: FOTA. Edouard, kierownik projektu FOTA i specjalista w swojej dziedzinie, rozszyfrowuje zalety technologii wywodzącej się ze smartfonów i obecnie już coraz bardziej niezastąpionej w naszych samochodach.
Coraz bardziej połączone współczesne samochody z każdą generacją zyskują nowe funkcjonalności i intuicyjne rozwiązania. Podobnie jak w smartfonach, system operacyjny kryjący się pod ekranem multimedialnym oraz system zarządzający funkcjami tablicy rozdzielczej mogą być regularnie aktualizowane. Mogą to być na przykład korekty i usprawnienia pokładowego systemu multimedialnego, a czasem nawet nowe funkcje samego pojazdu. Software Factory, komórka Grupy Renault specjalizująca się w projektowaniu oprogramowania, poważnie zajęła się tym tematem. Na początku 2020 roku uruchomiła projekt FOTA – Firmware over the air – pozwalający samochodom Grupy Renault na zdalne aktualizowanie systemów.
FOTA jest technologią umożliwiającą pobieranie aktualizacji i korekt do pokładowego oprogramowania samochodu – Edouard, kierownik projektu FOTA
Gwarancja spokoju…
Technologia FOTA, dostępna w wielu samochodach Renault (m.in. ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo) za pośrednictwem systemu multimedialnego Renault EASY-LINK, ułatwia aktualizację systemu pokładowego i wprowadzanie korekt. Pozwala również na utrzymywanie maksymalnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa samochodu. Ale to nie wszystko! Zwalnia kierowcę z konieczności wizyty w serwisie, ponieważ wszystko odbywa się zdalnie. Jest to oczywista oszczędność czasu, jak również gwarancja spokoju dla właściciela samochodu. Dla producenta zaś to pewność wprowadzenia aktualizacji do większej liczby samochodów w porównaniu do poprzedniej metody wymagającej wizyty w serwisie. Zdaniem Edouarda technologia pozwala dziś na osiągnięcie 85 do 90% aktualizacji w samochodach w porównaniu z co najwyżej 60% wykonywanymi w serwisach.
Kolejny atut: jest to technologia wyjątkowo dyskretna, a nawet wręcz niezauważalna dla użytkownika! Nic dziwnego – aktualizacje FOTA pobierane są za pośrednictwem sieci komórkowej GSM. A mówiąc konkretnie, samochód automatycznie pobiera aktualizację i kiedy jest gotowa do uaktywnienia, klient otrzymuje wiadomość na ekranie multimedialnym, gdy wyłącza silnik. Wystarczy, że ją zaakceptuje, a aktualizacja może zostać wprowadzona do systemu, gdy wysiądzie z samochodu – wyjaśnia Edouard. Nie wymaga od kierowcy żadnego istotnego działania, oprócz udzielenia w niektórych przypadkach zgody na unieruchomienie samochodu na kilka minut.
…i bezpieczeństwa!
Jednym z bardzo ważnych aspektów zdalnych aktualizacji jest bezpieczeństwo – dodaje Edouard. – To kanał przesyłu danych, który musi być odpowiednio chroniony, by zapobiec wszelkim próbom hakowania lub przejęciu kontroli nad samochodem. System aktualizacji przy zastosowaniu technologii FOTA przywiązuje ogromną wagę do poszanowania prywatności właściciela samochodu Renault. Oczywiście działa zgodnie z ogólnie przyjętymi przepisami o ochronie danych (RODO). Oznacza to, że informacje pobierane przez samochód są zawsze anonimowe, niezależnie od okoliczności. Kierowca nie ma obowiązku uwierzytelniania się.
Wprowadzanie nowych funkcji
Aktualizacje FOTA pobierane przez samochód obejmują szeroki zakres aplikacji. Na przykład w przypadku multimediów mogą umożliwić wyświetlanie nowych treści i dodatkowych aplikacji lub poprawić interfejs nawigacji, by stała się bardziej ergonomiczna. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, mogą zoptymalizować działanie systemów wspomagających prowadzenie samochodu i niektórych podzespołów pojazdu, jak układ kierowniczy i sterowanie układem hamowania.
Aktualizacje czasem uzupełniają systemy o nowe funkcje. Dzieje się tak w przypadku usługi Remote Charge status and scheduling, która już jest dostępna w kilku samochodach z gamy Renault (Captur, ZOE, Twingo i Megane). Interfejs serwisu, który umożliwia zlokalizowanie dostępnych stacji ładowania znajdujących się w pobliżu pojazdu, został wzbogacony opcjonalnymi powiadomieniami na początku i na końcu procesu ładowania. Podobnie jest z automatycznym wyszukiwaniem stacji ładowania znajdujących się na trasie przejazdu, personalizacją trybów MULTI-SENSE, ustawieniami oświetlenia ambientowego w kabinie, konfiguracją skrótów w telefonie, zdalnym otwieraniem samochodu przy użyciu smartfona i innymi nowymi funkcjami Wi-Fi. Technologia FOTA umożliwia ich dalszy rozwój.
Niewiele ponad rok od wprowadzenia technologii FOTA w samochodach Renault można mówić o jej sukcesie, ponieważ wykonano już milion aktualizacji w ponad 700.000 samochodów.
W stronę samochodu proaktywnego?
Do 2024 roku wejdą w życie nowe przepisy europejskie. Będą wymagały od producentów zapewnienia niezawodności tej technologii. Mocną stroną Renault jest już dziś pełna gotowość do spełnienia wymogów nowych przepisów – zapewnia Edouard.
Nowy Megane E-TECH Elektryczny, zaprezentowany podczas Salonu IAA Mobility 2021 roku w Monachium, pozwoli technologii FOTA na pokonanie kolejnego etapu rozwoju poprzez zwielokrotnienie możliwości aktualizacji pokładowych. Przykładowo, sekwencja powitania kierowcy w kabinie będzie mogła zmieniać się poprzez zastosowanie nowych efektów świetlnych i dźwiękowych. Ekran OpenR i system multimedialny OpenR Link będą również regularnie aktualizowane, by zoptymalizować ich działanie. Dotyczy to także składników systemu dostarczanych przez Google.
W Google Assistant aktualizacje FOTA uzupełnią system o nowe języki czy też możliwość zastosowania filtrów do wyników wyszukiwania przez GPS. Na przykład podczas wyszukiwania stacji ładowania w pobliżu użytkownik może doprecyzować kryteria głosowo, by wyświetlić wyłącznie stacje szybkiego ładowania lub te, które akceptują wybraną przez niego metodę płatności.
Nowy Megane E-TECH Elektryczny będzie mógł samodzielnie pobierać nowe funkcje w trakcie swojego cyklu życia, zarówno dla systemów wspomagania w prowadzeniu pojazdu, jak i komfortu w kabinie. Pewnego dnia aktualizacje FOTA będą w stanie nawet przedłużyć zasięg pracy akumulatorów. A gdyby tak wdrożenie technologii FOTA było zapowiedzią pojawienia się proaktywnych samochodów? Określane także jako upgradable cars mogłyby sugerować użytkownikom nowości lub aktualizacje dopasowane do ich preferencji. Badania nad taką przyszłością są już prowadzone w działach inżynierii Renault.
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze