czwartek, 11 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Renault

Automatyczna aktualizacja w samochodach Renault: FOTA

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-10-12
w Renault, Wiadomości
Czas czytania 6 minut
420 27
3
383
UDOSTĘPNIEŃ
1.3k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?

Jak wygląda struktura dostawców przy produkcji samochodu elektrycznego?

Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie

Coraz częściej udoskonalane, coraz bardziej interaktywne i połączone samochody zapewniają zdalną aktualizację systemów pokładowych. Ta rewolucja wspiera aspiracje marki i ma zapewnić Renault pozycję zaawansowanego technologicznie producenta samochodów. Dziś wystarczy jedno dotknięcie ekranu multimedialnego i załatwione! Ale co to za magiczna sztuczka? Wszystko zawiera się w skrócie składającym się z czterech liter: FOTA. Edouard, kierownik projektu FOTA i specjalista w swojej dziedzinie, rozszyfrowuje zalety technologii wywodzącej się ze smartfonów i obecnie już coraz bardziej niezastąpionej w naszych samochodach.

Coraz bardziej połączone współczesne samochody z każdą generacją zyskują nowe funkcjonalności i intuicyjne rozwiązania. Podobnie jak w smartfonach, system operacyjny kryjący się pod ekranem multimedialnym oraz system zarządzający funkcjami tablicy rozdzielczej mogą być regularnie aktualizowane. Mogą to być na przykład korekty i usprawnienia pokładowego systemu multimedialnego, a czasem nawet nowe funkcje samego pojazdu. Software Factory, komórka Grupy Renault specjalizująca się w projektowaniu oprogramowania, poważnie zajęła się tym tematem. Na początku 2020 roku uruchomiła projekt FOTA – Firmware over the air – pozwalający samochodom Grupy Renault na zdalne aktualizowanie systemów.

FOTA jest technologią umożliwiającą pobieranie aktualizacji i korekt do pokładowego oprogramowania samochodu – Edouard, kierownik projektu FOTA

Gwarancja spokoju…

Technologia FOTA, dostępna w wielu samochodach Renault (m.in. ZOE, Clio, Captur, Megane, Twingo) za pośrednictwem systemu multimedialnego Renault EASY-LINK, ułatwia aktualizację systemu pokładowego i wprowadzanie korekt. Pozwala również na utrzymywanie maksymalnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa samochodu. Ale to nie wszystko! Zwalnia kierowcę z konieczności wizyty w serwisie, ponieważ wszystko odbywa się zdalnie. Jest to oczywista oszczędność czasu, jak również gwarancja spokoju dla właściciela samochodu. Dla producenta zaś to pewność wprowadzenia aktualizacji do większej liczby samochodów w porównaniu do poprzedniej metody wymagającej wizyty w serwisie. Zdaniem Edouarda technologia pozwala dziś na osiągnięcie 85 do 90% aktualizacji w samochodach w porównaniu z co najwyżej 60% wykonywanymi w serwisach.

Kolejny atut: jest to technologia wyjątkowo dyskretna, a nawet wręcz niezauważalna dla użytkownika! Nic dziwnego – aktualizacje FOTA pobierane są za pośrednictwem sieci komórkowej GSM. A mówiąc konkretnie, samochód automatycznie pobiera aktualizację i kiedy jest gotowa do uaktywnienia, klient otrzymuje wiadomość na ekranie multimedialnym, gdy wyłącza silnik. Wystarczy, że ją zaakceptuje, a aktualizacja może zostać wprowadzona do systemu, gdy wysiądzie z samochodu – wyjaśnia Edouard. Nie wymaga od kierowcy żadnego istotnego działania, oprócz udzielenia w niektórych przypadkach zgody na unieruchomienie samochodu na kilka minut.

…i bezpieczeństwa!

Jednym z bardzo ważnych aspektów zdalnych aktualizacji jest bezpieczeństwo – dodaje Edouard. – To kanał przesyłu danych, który musi być odpowiednio chroniony, by zapobiec wszelkim próbom hakowania lub przejęciu kontroli nad samochodem. System aktualizacji przy zastosowaniu technologii FOTA przywiązuje ogromną wagę do poszanowania prywatności właściciela samochodu Renault. Oczywiście działa zgodnie z ogólnie przyjętymi przepisami o ochronie danych (RODO). Oznacza to, że informacje pobierane przez samochód są zawsze anonimowe, niezależnie od okoliczności. Kierowca nie ma obowiązku uwierzytelniania się.

Wprowadzanie nowych funkcji

Aktualizacje FOTA pobierane przez samochód obejmują szeroki zakres aplikacji. Na przykład w przypadku multimediów mogą umożliwić wyświetlanie nowych treści i dodatkowych aplikacji lub poprawić interfejs nawigacji, by stała się bardziej ergonomiczna. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, mogą zoptymalizować działanie systemów wspomagających prowadzenie samochodu i niektórych podzespołów pojazdu, jak układ kierowniczy i sterowanie układem hamowania.

Aktualizacje czasem uzupełniają systemy o nowe funkcje. Dzieje się tak w przypadku usługi Remote Charge status and scheduling, która już jest dostępna w kilku samochodach z gamy Renault (Captur, ZOE, Twingo i Megane). Interfejs serwisu, który umożliwia zlokalizowanie dostępnych stacji ładowania znajdujących się w pobliżu pojazdu, został wzbogacony opcjonalnymi powiadomieniami na początku i na końcu procesu ładowania. Podobnie jest z automatycznym wyszukiwaniem stacji ładowania znajdujących się na trasie przejazdu, personalizacją trybów MULTI-SENSE, ustawieniami oświetlenia ambientowego w kabinie, konfiguracją skrótów w telefonie, zdalnym otwieraniem samochodu przy użyciu smartfona i innymi nowymi funkcjami Wi-Fi. Technologia FOTA umożliwia ich dalszy rozwój.

Niewiele ponad rok od wprowadzenia technologii FOTA w samochodach Renault można mówić o jej sukcesie, ponieważ wykonano już milion aktualizacji w ponad 700.000 samochodów.

W stronę samochodu proaktywnego?

Do 2024 roku wejdą w życie nowe przepisy europejskie. Będą wymagały od producentów zapewnienia niezawodności tej technologii. Mocną stroną Renault jest już dziś pełna gotowość do spełnienia wymogów nowych przepisów – zapewnia Edouard.

Nowy Megane E-TECH Elektryczny, zaprezentowany podczas Salonu IAA Mobility 2021 roku w Monachium, pozwoli technologii FOTA na pokonanie kolejnego etapu rozwoju poprzez zwielokrotnienie możliwości aktualizacji pokładowych. Przykładowo, sekwencja powitania kierowcy w kabinie będzie mogła zmieniać się poprzez zastosowanie nowych efektów świetlnych i dźwiękowych. Ekran OpenR i system multimedialny OpenR Link będą również regularnie aktualizowane, by zoptymalizować ich działanie. Dotyczy to także składników systemu dostarczanych przez Google.

W Google Assistant aktualizacje FOTA uzupełnią system o nowe języki czy też możliwość zastosowania filtrów do wyników wyszukiwania przez GPS. Na przykład podczas wyszukiwania stacji ładowania w pobliżu użytkownik może doprecyzować kryteria głosowo, by wyświetlić wyłącznie stacje szybkiego ładowania lub te, które akceptują wybraną przez niego metodę płatności.

Nowy Megane E-TECH Elektryczny będzie mógł samodzielnie pobierać nowe funkcje w trakcie swojego cyklu życia, zarówno dla systemów wspomagania w prowadzeniu pojazdu, jak i komfortu w kabinie. Pewnego dnia aktualizacje FOTA będą w stanie nawet przedłużyć zasięg pracy akumulatorów. A gdyby tak wdrożenie technologii FOTA było zapowiedzią pojawienia się proaktywnych samochodów? Określane także jako upgradable cars mogłyby sugerować użytkownikom nowości lub aktualizacje dopasowane do ich preferencji. Badania nad taką przyszłością są już prowadzone w działach inżynierii Renault.

 

 

źródło: Renault Polska

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.7 3 głosy
Ocena artykułu
Tagi: CapturE-TechMeganeRenaultTwingoZoe
Udostepnij153Tweet96Udostepnij27
Poprzedni

Nowy Opel Astra już w Polsce! Jesteśmy na premierze kompaktowego modelu

Następny

Citroën C3 Aircross po liftingu w teście. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 41/2021

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny

Citroën C3 Aircross po liftingu w teście. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 41/2021

Nowy Duster 4x4 z dwulitrowym silnikiem dostępny w sprzedaży. Odbiór listopad 2021

Kultowy Citroën 2CV z 1989 r. i zaledwie 5873 km na liczniku. Ile kosztuje?

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Jakub - Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Edgar - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Irbis78 - Renault Kiger pojechał w Himalaje. 2000 kilometrów w wysokich górach by przetestować wytrzymałość samochodu
  • khoral - Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Witek - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Bart - DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Chip - UOKiK: 32 egzemplarze Peugeot 508 do serwisu
  • Krzysztof - Nowa Dacia Duster Commercial już w sprzedaży. Zmiana wizerunku i ceny
  • Maciej - Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Volf - Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Tuning silnika 1.5 blueHDi 130 KM. Jaki wzrost moc można uzyskać: box i chiptuning?
  • Jak wygląda struktura dostawców przy produkcji samochodu elektrycznego?
  • Dacia: 10 pytań najczęściej zadawanych przez klientów w salonie
  • UOKiK: Citroën C5 Aircross oraz DS 7 Crossback do serwisu
  • Silnik 2.0 blueHDi 150 KM – dopracowany, oszczędny diesel. Opinie, awaryjność, eksploatacja
  • Renault Laguna Grandtour z silnikiem 3.5 V6: „unikat na skalę europejską”
  • Pierwsze nowe Citroëny C5 Aircross trafiają do polskich klientów: „To miłość od pierwszego wejrzenia”
  • Citroën Ami „Cross”: polska firma przerobiła model na plażowy łazik
  • Kłopoty fabryki Stellantis w Melfi. Czy grozi jej likwidacja?
  • Renault Twingo 3,5l V8 – potwór na kołach


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.